چقدر برق تلف می‌شود؟

کد خبر: 1238187

گزارش ماهانه وزارت نیرو نشان می‌دهد میزان صادرات برق در تیرماه، جهش بالایی داشته و در بازه مقایسه‌ای یک ساله، نزدیک به دو برابر شده است.

چقدر برق تلف می‌شود؟

بر اساس آمار‌های ماهانه وزارت نیرو که در سایت رسمی آن منتشر شده، صادرات برق ایران در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به نزدیک ۱۹ میلیون کیلووات ساعت (تراوات ساعت) رسیده است. عددی که میزان صادرات برق ایران را نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۹۲ درصد افزایش داده است. در کنار این جهش صادراتی برق، میزان واردات انرژی از کشور‌های خارجی تا پایان تیر ماه امسال نسبت به پایان تیر ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

نکته جالب توجه اینکه در تیرماه امسال، همزمان با رشد مصرف برق در داخل کشور، میزان صادرات برق در تیرماه، نزدیک به ۵۰ درصد از خرداد ماه بیشتر بوده است. این آمار یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که کل کشور به مدت دو روز و بنا به دلایل مبهمی مانند «گرمای هوا» و «آماده نبودن زیرساخت‌های تولید برقابی» به تعطیلی کشیده شد.

در همین تیرماه و مطابق آمار وزارت نیرو، در ساعت ۱۴ و ۴۸ دقیقه نوزدهم تیر، رکورد بالاترین میزان مصرف برق زده شد و ۷۲۴۸۵ مگاوات تقاضای برق ایجاد شده است. عددی که نسبت به همین زمان در تیر ماه ۱۴۰۱، نزدیک به ۵ درصد رشد کرده. در ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه همان روز، پیک تقاضا اندکی پایین آمده و به ۶۸ هزار مگاوات رسیده است.

سهم نیروگاه‌ها چقدر است؟

آنگونه که وزارت نیرو می‌گوید، در تیرماه، برق اتمی فقط ۱.۱ درصد از برق مورد نیاز کشور را تامین کرده است. این عدد نسبت به خردادماه امسال و تیرماه سال گذشته هیچ تغییری نداشته است. عمده برق تولیدی ایران در این ماه، توسط نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تولید شده است. ینی ۳۵.۶ هزار مگاوات برق که سهم نزدیک به ۴۰ درصدی از چرخه تولیدی برق را در دست دارند و البته آلودگی زیست محیطی بالایی هم ایجاد می‌کنند. در نهایت، نیروگاه‌های برقابی در تیرماه، ۱۲۱۴۸ مگاوات برق تولید کرده‌اند و سهم ۱۳.۳ درصدی را در چرخه تولید برق به عهده داشته‌اند.

وزارت نیرو، راه‌اندازی ۲۶۰۵ مگاوات نیروگاه برقی خورشیدی و بادی را در سال جاری هدف‌گذاری کرده، اما فقط ۴۳ مگاوات آن در چهار ماه ابتدایی سال عملیاتی شده است که معادل تقریبا ۱.۶ درصد از اهداف سال جاری است.

چقدر برق تلف می‌شود؟

همزمان با این وضعیت، شبکه فرسوده انتقال و توزیع برق هم بخش زیادی از برق تولیدی را می‌بلعد. آمار روشنی از وضعیت اتلاف برق در گزارش ماهانه وزارت نیرو وجود ندارد؛ اما جزییات تولید، مصرف و واردات و صادرات برق ایران نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۰ هزار مگاوات از برق تولیدی در چرخه انتقال و توزیع تلف می‌شود. یعنی ۱۳ درصد از کل برقی که تولید می‌شود و می‌تواند کسری برق در تابستان را هم برطرف کند!

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها