دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

دموکراسی مد نظر اصلاح‌طلبان

کد خبر: 1232717

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

دموکراسی مد نظر اصلاح‌طلبان

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

انتخاب رئیس جبهه اصلاحات به شیوه دموکراسی مدنظر اصلاح‌طلبان

پس از ماهها کشمکش میان اصلاح‌طلبان سرانجام فردی به ریاست جبهه اصلاحات گمارده شد که حتی در بدنه جبهه اصلاحات نیز هنوز مورد قبول قرار نگرفته است.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: کمال الدین پیرمؤذن، نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم از آذر منصوری خواسته که کرسی ریاست جبهه اصلاحات را به گزینه محمد خاتمی، یعنی شهین مولاوردی تحویل بدهد. او تأکید کرده که برای جذب آرای زنان، یک زن را به ریاست جبهه برگزیده‌اند. این اختلاف‌ها و تأکید بر اینکه باید «حرف شنوی مطلق» از خاتمی باشد، آینه‌ای است برای دموکراسی‌خواهی ادعایی اصلاح‌طلبان! اکثریت اصلاح‌طلبان بی اعتنا به نظر خاتمی، به منصوری رأی دادند. انتخاب منصوری هم در انتخاباتی بی‌رقیب و تک کاندیدایی برگزار شد و آذر منصوری تنها کاندیدای این سمت در روز برگزاری انتخابات بود. مهم‌تر از همه اذعان پیرمؤذن به انتخاب یک زن برای جمع‌کردن رأی زنان بوده است: «دلیل اینکه فضای جبهه اصلاحات به انتخاب یک زن به عنوان رئیس جبهه پیش رفت، این بود که بتوانیم آرای قشر خاکستری و برخی از بانوان کشور را جذب کنیم.»

 

همشهری:  62 درصد مردم معتقدند طرح‌های عفاف و حجاب نهادهای مختلف تأثیری بر جلوگیری از ترویج بی‌حجابی نداشته است

بحث بر سر نوع مواجهه با پدیده بی‌حجابی و بدحجابی همچنان در کانون توجهات قرار دارد.

روزنامه همشهری با اشاره به نتایج نظرسنجی مرکز پژوهش مؤسسه همشهری نوشته: 42درصد از مردم گفته‌اند وضعیت بی‌حجابی در چندماه اخیر بدتر شده و فقط 19درصد معتقد بوده‌اند این وضعیت بهبود یافته است. 30درصد از مردم هم گفته‌اند وضعیت تغییر خاصی نکرده است. 62درصد از مردم معتقدند طرح‌های عفاف و حجاب نهادهای مختلف تأثیری بر جلوگیری از ترویج بی‌حجابی نداشته است و فقط 28درصد از مردم طرح‌های موجود را کارآمد دانسته‌اند. با این اوصاف به‌نظر می‌آید برای کارآمدی بیشتر طرح‌ها (مبتنی بر حس عمومی مردم) به کارهای اضافه‌تر و هماهنگی‌های بیشتری در فضای حکمرانی، سیاست و اجتماع نیاز است.

 

کیهان: علت ناترازی عرضه و تقاضای برق 8 سال بی‌خیالی و سوءمدیریت دولت روحانی است

چند سالی می‌شود که تامین برق با مسائلی روبروست که حتی در بازه‌ای از زمان منجر به خاموشی‌های متعددی شد‌. این موضوع همچنین ساعات کاری ادارات و بانک‌ها را نیز تغییر داده است.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: در دوره دولت مورد حمایت طیف مدعی اصلاحات قطعی مکرر برق در تابستان و زمستان، یکی از مشکلاتی بود که هم بر فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی کشور تاثیر مخرب می‌گذاشت و هم زندگی عموم مردم را مختل می‌کرد به گونه‌ای که نارضایتی عمومی را به بالاترین حد ممکن رسانده بود. بحران خاموشی‌ها به‌ویژه در بهار و تابستان ۱۴۰۰ به اوج خود رسیده بود و مردم در طی شبانه‌روز، ساعت‌ها از داشتن نعمت برق محروم بودند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت، که باید به عنوان ریاست جمهوری چاره‌ای برای حل این بحران می‌اندیشید تنها به یک عذرخواهی بسنده می‌کرد و مسیر توجیه را پی می‌گرفت. وی در 15تیرماه 1400 گفته بود: «در تابستان که همیشه مشکل برق و آب پیدا می‌کنیم. تولید برق ما مناسب بود اما امسال خشکسالی داشتیم و در کنار آن مصرف هم بالا رفته است. گرما و خشکسالی، دلیل مصرف زیاد برق است. وزارت نیرو مقصر نیست».

 

همشهری: اصل پوشش در همه‌جا قانونی و لازم‌الاجراست 

بسیاری از ذهنیت‌ها و پیش‌داوری‌ها درباره موضوعات گوناگون ناشی از کاستی اطلاعات در مقایسه خود با دیگران است. در مقوله حجاب نیز چنین قیاس‌هایی وجود دارد.

در این راستا روزنامه همشهری نوشته: اصل پوشش در همه‌جا قانونی و لازم‌الاجراست و فقط اختلاف در حدود آن وجود دارد. دوم آنکه، تقاضا برای بدون پوشش بودن و برهنگی، انتهایی ندارد و در کشورهای غربی هم اعتراضاتی علیه این قوانین شکل گرفته است؛ به‌طوری که در این کشورها، با وجود آنکه اکثرا پوشش آزاد است، اما بازهم برای برهنه‌شدن کامل و نمایش بخش‌های حداقلی از بدن که ممنوع است، اعتراض می‌کنند. حکومت‌ها با این قبیل اعتراضات، مقابله و حتی معترضان را دستگیر می‌کننپل تغییر نمی‌کند و دولت‌ها، بر حفظ آن پافشاری می‌کنند؛ حتی فراتر از حکومت‌ها، مدیران شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک و اینستاگرام نیز بیش از یک‌دهه نسبت به تغییر قانون ممنوعیت برهنگی کامل، مقاومت نشان دادند و آن را به‌دلیل خواست و اعتراض عده‌ای، آزاد نکردند. اما در نهایت برای حفظ کاربران خود، بخشی از این محدودیت‌ها و نه همه آن را، کاهش دادند.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها