دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

از کاسبان بی‌حجابی تا قاتلان معیشت

کد خبر: 1217947

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

از کاسبان بی‌حجابی تا قاتلان معیشت

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

 

جهان صنعت: رفتار حرفه‌ای نمایندگان در استیضاح فاطمی‌امین، مانع‌تراشی نیست

طرح استیضاح وزیر صمت به‌رغم تمام حاشیه‌پردازی‌ها به صحن مجلس رسید تا پرونده دهها مورد از اشکالات مدیریتی در این وزارتخانه مورد سوال نمایندگان و پاسخگویی فاطمی‌امین قرار بگیرد.

روزنامه جهان صنعت در این باره نوشته: اگر وزیر صمت با معیارهای قابل قبول و منصفانه، عملکردی ضعیف و ناامیدکننده داشته و در مقابل انتظارهای قوای مجریه، مقننه و قضاییه پاسخ مناسبی نداده است، کنار گذاشتن وی نه فقط ایجاد مزاحمت نیست که عملی مفید و در جهت کمک به دولت و قوه مجریه است. در ماه‌های گذشته، حتی محسنی‌اژه‌ای رییس قوه قضاییه نیز به خاطر ناکامی وزارت صنعت در کاهش قیمت بازار برای خودروهای تولید داخل انتقاد کرده است. با آنکه قوه قضاییه نهادی ناظر است و همکاری اجرایی با دولت ندارد، اما باز هم شدت به‌هم‌ریختگی بازار خودرو، رییس قوه قضاییه را وادار کرد که از عملکرد وزیر و همکارانش انتقاد کند. دقیقا به همین دلایل استیضاح و حتی تصمیم به برکناری سیدرضا فاطمی‌امین از وزارت صمت و کنار گذاشتن او از کابینه رفتاری عاقلانه و مبتنی بر منافع ملی است، چراکه اگر قرار است شعار امسال محقق شود و تورم همراه با افزایش تولید مهار شود، باید مدیران جدیدی در وزارت صمت به روی کار بیایند که در محورهای مختلف بتوانند وضعیت فعلی حوزه صنعت، معدن و تجارت را سامان دهند و جاده پیشرفت در این بخش مهم اقتصاد کشور را برای فعالیت و حرکت بخش خصوصی هموار کنند.

 

کیهان: کاسبان بی‌حجابی همان قاتلان معیشت مردمند

پلمب برخی فروشگاهها و اماکن تجاری به‌خاطر عدم رعایت حجاب از جمله موضوعاتی است که در این هفته‌ها واکنش‌ها مختلفی را برانگیخته است.

کیهان در این زمینه نوشته: جریانی که خود را مدعی اصلاحات و اعتدال می‌داند، در بزنگاه‌ها در دام افراط و یا تفریط افتاده و با هر اقدامی که به نفع دنیا و آخرت مردم است، مخالفت می‌کند. این طیف در سال‌های اخیر هروقت قرار بود برای اجرای امری ضروری تحت عنوان ساماندهی فضای مجازی و مقابله با ولنگاری و کلاهبرداری در فضای سایبری، اقدام قاطعی انجام شود، به صف شده و به بهانه ضربه به معیشت مردم، در اجرای آن سنگ‌اندازی می‌کرد. همین طیف در سال گذشته در مقطعی که اوباش داعشی، گلوی مأمور پلیس را پاره و طلبه بسیجی را شکنجه کرده و حجاب از سر زنان می‌کشیدند و خانه مردم را- که زنان و کودکان در آن حضور داشتند- به آتش می‌کشیدند و مغازه مردم را تخریب می‌کردند، با این بهانه که نباید معیشت مردم تحت تأثیر قرار بگیرد، با پلمب مغازه‌ها- و از جمله واحدهای تجاری متعلق به سلبریتی‌ها- که حامی آشوب و اغتشاش و اعتصاب زورکی بودند، مخالفت کرده و آن را ضربه به معیشت مردم قلمداد می‌کرد. این طیف در پشت صحنه، دست در دست قاتلان معیشت مردم دارند. تعداد قابل‌توجهی از مراکز تجاری قانون‌شکن در مسئله حجاب، متعلق به همان سلبریتی‌هایی است که سال گذشته از آشوب و اغتشاش دفاع کرده و دنبال اعتصاب زورکی بودند.

 

کیهان عنوان کرد:‌ اصرار پادوهای داخلی غرب بر انکار شکست آقایی دلار

شماری از کشورها برنامه‌های برای جایگزینی ارزهای دیگر به‌جای دلار در مبادلات تجاری در دستور کار قرار داده‌اند. موضوعی که در ایران نیز در حال پیگیری است.

کیهان در این خصوص نوشته: در حالی‌ که کشورهای دنیا هر روز از کاهش مبادله با دلار سخن می‌گویند و خود آمریکایی‌ها نیز مکرر از این موضوع ابراز نگرانی می‌کنند، غرب‌گرایان و پادوهای رسانه‌ای آنان همسو با برخی دلالان ارز، سعی در انکار این واقعیت و آبروداری برای دلار دارند. از چین و روسیه تا هند و برزیل و آرژانتین، به‌طور فزاینده‌ای تلاش می‌کنند سهم دلار را از ذخایر و تعاملات بین‌المللی خود کاهش دهند و اتفاقاً این موضوع را با صدای بلند هم اعلام می‌کنند. باید وابستگی به این سلاح آمریکایی به ‌مرور کاهش یابد و این اتفاق باید هرچه زودتر آغاز شود تا بخشی از وابستگی امروز اقتصاد ما به دلار و آثار مخرب آن برطرف شود. این همه راه‌حل نیست اما قطعه مهمی از پازل اصلاح اقتصادی است که برخی دلالان بزرگ مسکن و طلا و ارز و خودرو و... نسبت به آن نگران‌اند و هر کاری می‌کنند تا به سرانجام نرسد.

 

جوان: نوبت برخورد با کذابان مسمومیت‌های دانش‌آموزی نرسیده است؟!

چندی پیش وزارت اطلاعات درباره حوادث رخ داده در برخی مدارس کشور طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در هیچ یک از یافته‌های صحنه‌ای و بررسی‌های آزمایشگاهی در معتبرترین آزمایشگاه‌های کشور، هیچ‌گونه ماده سمی که قابلیت ایجاد مسمومیت را دارا باشد، مشاهده نشد.

در این راستا روزنامه جوان نوشته: بیانیه وزارت اطلاعات در مورد آنچه مسمومیت دانش‌آموزان نامیده می‌شد، وزن ادعا‌های بسیاری از افراد را در خصوص این موضوع مشخص کرد. افرادی از جمع سیاسیون و سلبریتی‌ها بودند که بی هیچ استنادی، فقط نظام و مذهب را متهم کردند. حال که ماجرا روشن شده، وقتش نیست که دستگاه قضایی با این موج دروغ‌سازی مقابله کند؟‌ می‌گفتند مسمومیت دانش‌آموزان، حمله شیمیایی جمهوری اسلامی به مدارس دخترانه است و خلاصه که باز هم «کار خودشونه». نظامی که طی چهار دهه موجودیت خود، جمعیت زنان دانشجو را از ۱۹ هزار نفر پیش از انقلاب اسلامی، به یک میلیون و ۶۲ هزار نفر برساند، چرا باید دست به اقدامی بزند که دختران این جامعه را از حضور در محل تحصیل درس بترساند؟! اصلاح‌طلبان انگیزه‌های مذهبی و گروه‌های مذهبی و در کل، دین و مذهب را عامل چنین اتفاقی دانستند، بی آنکه برای آن سند و مدرکی داشته باشند.

 

جوان: دولت مانع بازارسازی سوداگرانِ مسکن شود

دلشوره مستاجران با فرارسیدن موعد نقل و انتقلات رو به افزایش است و آنها مدام نگران رقمی هستند که صاحبخانه قرار است روی اجاره قبلی بکشد و یا ارقامی که قرار است در مسیر یافتن سرپناه جدید از بنگاهی‌ها بشنوند.

روزنامه جوان در این باره نوشته: بازاری که سالانه تورم ۴۰ تا ۵۰‌درصدی را تحمل می‌کند، دیگر با وضع قانون و حتی حمایت‌های تشویقی تنظیم نمی‌شود. این بازار تشنه عرضه مسکن است که در چهار سال اخیر ساخت‌وساز آن نیمه‌تعطیل شده است. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد هر بار که دولت وارد بازار مسکن و اجاره‌بها شده، قیمت‌ها به صورت غیرمنطقی گران شده است. افزایش سرسام‌آور کرایه خانه در چند سال اخیر مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد و متوسط رو به پایین را با مشکلات بسیار زیادی مواجه کرده است، البته ساماندهی اساسی این بازار نیازمند ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای مسکن و تبدیل خانه از یک کالای سرمایه‌ای به کالایی مصرفی است که با اجرای برنامه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی تا حد زیادی این مهم محقق می‌شد. دولت باید در حمایت از مستأجران که زیر فشار اجاره‌بها هستند اقدامات نظارتی را تشدید کند و مانع بازارسازی سوداگران شود.

 

صبح نو: بازار نابسامان خودرو فقط یکی از محورهای استیضاح وزیر صمت است

با جدی شدن استیضاح وزیر صمت در هفته‌های اخیر بازار حاشیه‌ها و نشر اخبار بی‌پایه و اساس نیز حسابی گرم شد تا اصل موضوعی که نمایندگان مردم به‌دنبال آن هستند از دیدگاه افکار عمومی پنهان بماند. با این وجود اما طرح استیضاح فاطمی‌امین نهایی شد.

صبح نو در این ارتباط نوشته:‌ نباید استیضاح و برکناری یک وزیر به منزله تقابل دو قوه مجریه و مقننه تلقی شود و مهم‌‍تر از آن نباید با این ادبیات، مانع انجام وظیفه یک قوه شد. برخلاف برجسته‌سازی‌های رسانه‌ای، «بازار نابسامان خودرو» فقط یکی از محور‌های استیضاح وزیر صمت است. برخی از محور‌های هفده‌گانه استیضاح عبارت‌اند از: انتصابات، بازار لوازم خانگی، آشفتگی بازار، عدم مدیریت و ساماندهی در حوزه تولید و توزیع کالا‌های صنعتی، عدم کنترل قیمت کالا‌ها در بازار، درج قیمت تولید بر روی کالا‌ها و ر‌ها شدن قیمت مصرف‌کننده، عدم مدیریت و تنظیم بازار محصولات فولادی، میلگرد و سیمان، زمین‌گیر شدن واحد‌های تولیدی، بالا بردن قیمت تمام شده کالا برای واحد‌های تولیدی، تأخیر در تأمین ارز موردنیاز برای واردات کالا‌های اساسی و مواد اولیه صنعت، عدم رفع وابستگی قیمت کالا‌های اساسی به نرخ ارز، عدم مدیریت در هدایت نقدینگی به سمت تولید، ناکارآمدی حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه بازرگانی، نارضایتی شدید مردم و آحاد جامعه از رهاشدگی بازار در نتیجه عملکرد ضعیف وزارت صمت، عدم مدیریت و تنظیم بازار لوازم خانگی و...

 

انتقاد صبح نو از کمبود و گرانی دارو/ بودجه دارو افزایش پیدا می‌کند؟

بارها از زبان مسئولان و کارشناسان گفته شده که بیماران نباید رنجی به‌غیر از بیماری‌شان را متحمل شودند اما اکنون شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که درد بیماری یکطرف و رنج تهیه دارو از جانب دیگر به بیماران و خانواده‌هایشان فشار وارد می‌کند.

صبح نو در این رابطه گزارش داده:‌ گلایه بیماران از کمبود دارو هرروز بیشتر می‌شود. رنج بیماری به اندازه کافی عرصه را برای بیماران طاقت‌فرسا می‌کند، حالا کمبود دارو هم بر مشکلات بیماران به خصوص بیماران خاص افزوده است. یکی از مسئولان داروخانه هلال احمر می‌گوید: «کمبود دارو موضوع جدیدی نیست، به خصوص داروهای خاص. برای مثال داروی فولوسترانت حدودا یک ماه می‌شود که نه تولید و نه وارد شده است. برای تولید هم گویا مواد اولیه آن موجود نیست، قیمت این دارو حدودا چهار میلیون تومان است اما همین دارو در بازار سیاه و ناصر خسرو با قیمت بیشتر حتی تا هشت میلیون به فروش می‌رسد.» همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس اظهار کرد کمبود داروهای حیاتی، شرایط بیماران را بغرنج‌تر کرده و پیش‌بینی ما این است که در ماه‌های آینده نه تنها مشکل دارو بلکه مشکلات تجهیزات پزشکی هم به شدت اضافه خواهد شد.

 

گزارش جام جم از از آفت‌های بازار مسکن

همزمان با گرم شدن مباحث پیرامون قیمت مسکن و اجاره‌بهاء در سال جدید، رسانه‌ها نیز با جدیت و توجه بیشتری به این دغدغه مردم می‌پردازند.

در همین زمینه روزنامه جام جم گزارش داده: قیمت‌سازی توسط مشاوران املاک به یکی از آفت‌های بازار مسکن تبدیل شده است و این موضوع نارضایتی خریدار و فروشنده را به دنبال داشته و شاید بتوان اذعان کرد که در این گونه معاملات تنها فرد راضی مشاور املاکی است که سود کلانی را از واسطه‌گری به جیب زده است. به‌نظر می‌رسد با نفوذی که برخی مشاوران املاک سازنده ملک در سازمان‌های صدور مجوز برخی مناطق شهری دارند، افزایش تعداد مشاوران املاک علاوه‌ بر سفته‌بازی در بازار زمین و مسکن، در تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تبدیل آنها به مسکن و ویلا نیز موثر بوده است. یکی از فعالان صنعت مسکن می‌گوید: «یکی از ترفندهای مشاوران املاک این است که به فروشنده ملک اعلام می‌کنند که واحد مسکونی آنها فعلا مشتری ندارد اما می‌توانند با قیمت پایین‌تر به بنگاه واگذار کنند و از سوی دیگر به خریدار اعلام می‌کنند که فروشنده با قیمت بالاتر از نرخ اعلامی واحد مسکونی خود را به فروش می‌رسانند. در این وضعیت، هم خریدار و هم فروشنده رقم بیشتری به مشاور املاک پرداخت می‌کنند که بسیار بالاتر از نرخ مصوب آنهاست.»

 

هم میهن: چه کسی پاسخگوی آمار ندادن است؟

زمان‌بندی و نحوه ارائه آمار اقتصادی به‌عنوان یکی از داده‌های مهم برای ارزیابی مردم،‌ اقتصاددانان، فعالان اقتصادی و تاجران و... از شرایط حال و آینده اقتصاد هر از گاهی به موضوعی مناقشه‌برانگیز بدل شود.

روزنامه هم‌میهن در این ارتباط نوشته: اختلاف در ارائه آمارهای اقتصادی در سال گذشته توسط بانک مرکزی و مرکز آمار موجب حذف مرکز آمار از کارزار ارائه آمارهای اقتصادی شده است. دو ماه است که مرجع اعلام‌کننده آمارهای اقتصادی بانک مرکزی است. درحالی‌که از دید کارشناسان براساس برنامه ششم توسعه، مرکز آمار مسئولیت اعلام آمارها را برعهده دارد. دو ماه است که شهروندان منتظر اعلام نرخ تورم از سوی مرکز آمار ایران هستند؛ مرکزی که در واقع وظیفه اصلی آن ارائه آمارها و داده‌های مختلف و ضروری کشور در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی است. با این حال مرکز آمار ایران در این مدت به انتظار قانونی مردم پاسخی شایسته نداده است. ولی‌الله فرزانه، عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: «طبق قانون برنامه ششم، مرکز آمار مرجع آمار کشور است و هر کسی می‌خواهد آماری تولید کند باید از این مرجع اقدام کند. مرکز آمار هم باید پاسخگوی منتشر نشدن آمار در 2 ماه اخیر باشد.» جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی نیز گفته: «مرکز آمار در دو ماهی که در حوزه‌های اقتصادی آماری منتشر نکرده، جدا از اینکه تخلف است و نقض قانون، بسیاری از مشکلات را ایجاد می‌کند. وقتی آمار دقیق و مستندی در اختیار رسانه‌ها قرار نگیرد، بر پایه این اطلاعات نادرست خبرسازی‌ها انجام و فضاسازی می‌شود و علاوه بر اینکه مسئولان گمراه می‌شوند، مردم هم دچار آشفتگی ذهنی می‌شوند.»

 

اعتماد: چاره آشفته‌بازار مسکن چیست؟

به‌رغم اظهارنظرهای گوناگون مسئولان و تصمیماتی که در حوزه مسکن در سال‌های اخیر اتخاذ شده و وعده‌هایی که سر داده شده، مردم در بازار مسکن در سردرگمی و اغلب استیصال به‌سر می‌برند.

روزنامه اعتماد در این رابطه نوشته: قیمت یا همان اجاره‌بهای ماهانه در بازار تحت‌تاثیر عوامل عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و مداخله دولتی نمی‌تواند جایگزین این دو نیرو بشود. همان‌گونه که در چهار سال گذشته بازار مسکن استیجاری به دستورات دولتمردان در قالب تعیین سقف مجاز افزایش اجاره‌بها اعتنایی نکرده است. حال چگونه می‌توان به اصلاح امور از طریق مداخله دولت امیدوار بود؟ در شرایطی که یک واحد صنفی ممکن است در صورت ارتکاب گرانفروشی (رعایت نکردن سقف مجاز قیمت) تعطیل بشود، مالکان واحدهای مسکونی استیجاری هیچ‌گونه نگرانی بابت عدم رعایت سقف مجاز ابلاغی نداشته‌اند. تصویب قوانین لازم در این عرصه آن‌هم با قید فوریت، می‌تواند این خلأ را برطرف سازد. قانون به‌ گونه‌ای تنظیم می‌شود که مالکان از بابت افزایش نامتعارف اجاره‌بها منتفع نشوند و درنتیجه انگیزه‌ای برای افزایش اجاره‌بها نداشته‌باشند.

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها