راهنمای انتخاب اواپراتور مناسب

کد خبر: 1092840

انتخاب اواپراتور مناسب کار تخصصی می باشد و نیاز به انجام محاسبات و در نظر گرفتن یکسری نکات محیطی می باشد که در اینجا به زبان ساده این موارد را برای شما توضیح و یک نمونه محاسبه ظرفیت اواپراتور را برای شما انجام می دهیم.

38

برای انتخاب اوپراتور مناسب ابتدا بهتر است با انواع اواپراتور ها و کارکرد آن ها آشنا شوید ما در این مقاله به صورت تخصصی نحوه انتخاب اواپراتور را برای شما توضیح می دهیم ولی اول بهتر است که به صفحه اواپراتور مراجعه نمایید تا اطلاعات اولیه لازم را کسب نمایید.

انتخاب درست قطعات برودتی که بر اساس ظرفیت و توان مناسب انتخاب شده باشند در عملکرد درست و بهینه سیستم برودتی ما بسیار تاثیر گذار می باشد و مراحل انتخاب قطعات در سیستم برودتی به این صورت می باشد که ابتدا باید بار حرارتی مورد نیاز مشخص می شود تا بر اساس آن کمپرسور مناسبی را انتخاب نماییم و پس از مشخص شدن توان برودتی کمپرسور که به آن Qe می گویند می توانیم محاسبات انتخاب اواپراتور را آغاز نماییم.

پس از محاسبه توان برودتی کمپرسور باید اختلاف دمای سیال خنک شونده و دمای اواپراتور را که با نماد ΔTe نشان می دهند مشخص نماییم این عدد که نشان دهنده تفاضل دمای محیط با سطح اواپراتور می باشد که بر اساس معیار های مختلفی انتخاب می شود.

انتخاب صحیح اختلاف دما به ما کمک می کند که بتوانیم دمای محیط را به میزان دلخواه کاهش دهیم تا عملکرد کلی سیستم برودتی با مشکل مواجه نشود.

برای محاسبه این اختلاف دما ابتدا باید دمای نهایی مورد نیاز سیال خنک شونده را مشخص کنیم اگر قصد طراحی و ساخت یک سردخانه با دمای منفی 1 درجه را داریم و محصول با دمای حدود 5 درجه سانتی گراد وارد مجموعه می شود اختلاف دمای مورد نیاز ما 10 می باشد.

نحوه محاسبه آن به این صورت می باشد که اگر دمای هوای ورودی به اواپراتور را برابر با دمای محصول ورودی قرار دهیم که عدد 5 می باشد باید دمای کویل اواپراتور منفی 5 درجه باشد به این دلیل که معمولا دمای سیال خارج شده از کویل بین 3 الی 5 درجه بالاتر می باشد و اگر میانگین 4 درجه در نظر بگیرید با عبور سیال از میان کویل با دمای منفی 5 درجه دمای سیال خروجی به منفی 1 درجه می رسد.

از اختلاف دما برای محاسبه سطح اواپراتور هم استفاده می شود به فرمول زیر دقت کنید:

Q=U.A.ΔTe

می توان این فرمول را به صورت مقابل هم نوشت : A=Q/U.ΔTe

که نشان می دهد اختلاف دما با مساحت اواپراتور رابطه عکس دارد به این معنی که در یک ظرفیت ثابت با افزایش اختلاف دما مساحت اواپراتور کاهش و با کاهش اختلاف دما مساحت اواپراتور افزایش می یابد.

اختلاف دما روی میزان رطوبت سردخانه هم تاثیر گذار می باشد به این صورت که با افزایش اختلاف دما، بیشتر آب موجود در هوا به مایع تبدیل و هوای سردخانه سرد و خشک می شود که در سردخانه های میوه به دلیل نیاز به رطوبت، باید این اختلاف دما کمتر باشد در نتیجه از اواپراتور با مساحت بیشتر استفاده می کنیم تا این رطوبت تامین شود و در سردخانه هایی که نیاز به دمای بسیار پایین و رطوبت بالا می باشد این اختلاف دما افزایش می یابد و مجبوریم که از تجهیزات جانبی برای افزایش رطوبت استفاده نماییم.

اگر برای کاهش هزینه ها در سردخانه میوه از اواپراتور با کویل کوچک و اختلاف دما بالا استفاده کنیم مشکلاتی چون یخ زدن میوه ها، از بین رفتن رطوبت مورد نیاز نگهداری میوه و ایجاد برفک در سردخانه می شود و دیگر محیط مناسب نگهداری میوه نمی باشد در زیر اطلاعات تقریبی برای میزان رطوبت مورد نیاز و اختلاف دمای مناسب را آورده ایم.

رطوبت 90 درصد ← اختلاف دمای اواپراتور حدود 4 درجه

رطوبت 80 درصد ← اختلاف دمای اواپراتور حدود 6 درجه

رطوبت 75 درصد ← اختلاف دمای اواپراتور حدود 8 درجه

انتخاب اواپراتور مناسب

پس از مشخص شدن اطلاعات اولیه که در بالا توضیح دادیم باید به سراغ جداول اطلاعاتی شرکت های تولید کننده اواپراتور برویم این جدول های اطلاعاتی بر اساس اختلاف دمای مشخص و برای هر مبرد به صورت جداگانه آماده شده و به صورت کاتالوگ همراه محصولات ارائه شده است.

بر آشنایی با انواع مبردهای فریونی می توانید به صفحه گاز فریون مراجعه نمایید تا با تمایز و ویژگی های هر کدام آشنا شوید.

کاتالوگ انتخاب اواپراتور

در این کاتالوگ جدول های انتخاب اواپراتور بر اساس میزان اختلاف دما و مبرد به همراه جدول دیگری به نام ضرایب اصلاح ظرفیت اواپراتور آورده شده است که در زیر یک نمونه جدول را برای شما آورده ایم و نحوه استفاده از آن را برای شما توضیح می دهیم.

جدول انتخاب اواپراتور

39

جدول ضرایب اصلاح ظرفیت اواپراتور

40

بر اساس جدول های فوق که متعلق به شرکت برودتی حرارتی نیک می باشد یک مثال عملی را انجام می دهیم تا روش انتخاب اواپراتور را کاملا متوجه شوید.

این جدول بر اساس گاز R22 و اختلاف دماهای 10، 8 و 7 ظرفیت اواپراتور را ارائه کرده است و اگر دقت نمایید اختلاف دما را برای دمای تبخیر خاصی مشخص کرده است پس اگر دمای تبخیر تغییر کند باید از جدول ضرایب اصلاح ظرفیت استفاده نماییم.

شرایطی را در نظر بگیرید که کمپرسور سردخانه ظرفیتی معادل 7 کیلو وات، دمای محیط 5 درجه سانتی گراد، اختلاف دما 10 درجه و گاز مورد استفاده R134a باشد در این حالت بر اساس فرمول کلی زیر عمل میکنیم.

  Qn = Qr * Fsc * Fr

Qn = 7 * 1.02 * 0.97 = 6.92kW

در این معادله Fsc از جدول ضریب اصلاح ظرفیت اواپراتور انتخاب شده و Fr ضریب اصلاح گاز مبرد می باشد به این دلیل که گاز مورد استفاده ما R134 می باشد ولی جدول بر اساس گاز R22 می باشد پس بنا بر محاسبات انجام شده اواپراتور NBC 235B4 نیک مناسب استفاده در این مجموعه می باشد.

 نکات انتخاب اواپراتور مناسب

در انتخاب اواپراتور برای محیط با دماها و رطوبت مختلف فاصله میان فین ها بسیار مهم می باشد در سردخانه بالای صفر می توان از اواپراتور با فاصله فین کم یا زیاد استفاده نمود که با توجه به میزان رطوبت مورد نیاز سردخانه انتخاب می شود به این صورت که اگر نیاز به رطوبت زیادی در سردخانه داریم فاصله فین افزایش  می یابد و اگر رطوبت زیادی لازم نداریم می توانیم فاصله فین را کاهش دهیم.

در سردخانه های زیر صفر توصیه می شود که از اواپراتور با فاصله فین زیاد استفاده شود به این دلیل که برفک و یخ ایجاد شده جلو گردش هوا را نگیرد و همچنین تعداد دفعات دیفراست افزایش نیابد در سردخانه های زیر صفر نیاز به اواپراتور با ظرفیت بالا می باشد و بهتر است که از اواپراتور با کویل بزرگتر و فن های قوی تر استفاده کنیم و فاصله بین فین ها را کاهش دهیم.

فاصله فین به شرایط محیطی سردخانه هم بستگی دارد به عنوان مثال در مجموعه هایی که درب سردخانه دائما باز و بسته می شود و رطوبت زیادی وارد محیط سردخانه می شود و سردخانه از نوع بالا صفری می باشد بهتر است باز هم از اواپرتور با فاصله فین زیاد استفاده کنید به این دلیل که رطوبت وارده به سردخانه زیاد و حجم برفک سردخانه افزایش یافته و باعث مسدود شدن فضای بین فین ها می شود.

برای راحت تر شدن پروسه انتخاب اواپراتور مناسب اگر شرکت تولید کننده نرم افزار انتخاب اواپراتور را ارئه کرده باشد می توانید با استفاده از آن سریعا دستگاه مورد نیاز خود را پیدا کنید و دیگر به انجام محاسبات و بررسی جدول ها ندارید.

در بالا نکات لازم نحوه انتخاب اواپراتور سردخانه به شما توضیح داده شد و اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری در زمینه ساخت سردخانه های کسب نمایید می توانید به صفحه ساخت سردخانه مراجعه نمایید و پس از مطالعه اطلاعات فنی از مشاوره تخصصی رایگان صنایع برودتی نوری بهره ببرید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها