دیزل ژنراتور چیست؟

کد خبر: 1214080
دیزل ژنراتور چیست؟

 

 

دیزل ژنراتور چیست؟ آیا با ویژگی های دیزل ژنراتور از زوایای مختلف آشنا هستید؟ اگر می خواهید که در این زمینه به کسب اطلاعات بپردازید، کمی از وقت خود را به مطالعه این مطلب اختصاص دهید.

همان طور که می دانید جایگاه برق در زندگی متمدن ما انسان ها انکار نشدنی است و آن را به هیچ وجه نمی توان از جوامع مدرن شهری جدا در نظر گرفت؛ زیرا فقدان برق و انرژی الکتریکی به میزان زیادی زندگی شهری ما انسان ها را مختل می کند و مشکلات بسیار زیادی را ایجاد می نماید. به عبارت دیگر میتوان این چنین نیز بیان کرد که زندگی ما انسان ها به میزان زیادی به انرژی الکتریکی و برق گره خورده است و اگر برای مدت زمانی در حدود چند ثانیه با قطعی برق مواجه شویم، مشکلات بسیار وسیعی ایجاد خواهند شد. تمامی مشکلات مربوط به فقدان برق به این دلیل هستند که تجهیزات بسیار زیادی با استفاده از این انرژی کار می کنند. به عنوان مثال: تجهیزات پزشکی بیمارستان ها از مهمترین دستگاه هایی هستند که اگر مدت زمانی در حدود چند ثانیه با مشکل قطعی برق و انرژی الکتریکی رو به رو شوند، وضعیت بیماران بسیار وخیم خواهد شد و حتی خطر مرگ آنها را تهدید خواهد کرد. از این جهت برای مواجهه با بروز چنین مشکلاتی، دستگاهی به نام دیزل ژنراتور در مواقع اضطراری به کار برده می شود.

دیزل ژنراتور برای کارخانجات صنعتی

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور که به آن ژنراتور دیزلی و یا جِن سِت دیزل نیز گفته می شود، دستگاهی است که

از آن در جهت تولید انرژی الکتریکی و برق در مواقع اضطراری و یا مورد نیاز استفاده می شود. به کار بردن این دستگاه مشکلات بسیار زیادی را برطرف کرده است و مراکز مهمی که حتی چند ثانیه قطعی برق به آنها خسارت های جبران ناپذیری را وارد می کند، از این دستگاه به وفور استفاده می نمایند تا در صورت بروز مشکل قطعی برق از ایجاد مشکلات جلوگیری کنند و بیمارستان ها یکی از مهمترین مراکزی هستند که باید حتما به ژنراتور دیزلی قوی و پر قدرت مجهز باشند. از بارزترین مشخصات دیزل ژنراتور باید به ابعاد و حجم آن اشاره کنیم زیرا انواع گونه های جِن سِت دیزل ابعاد بزرگی دارند و معمولا هر چه توان آنها بیشتر می شود، ابعاد و حجم آن نیز افزایش می یابد؛ به نحوی که معمولا ژنراتور دیزلی هایی که حجم کمی دارند برای مصارف جزئی تر مورد استفاده قرار می گیرند و انواع بزرگ تر آن برای مور صنعتی و مهم تر کاربرد خواهند داشت.

انواع دیزل ژنراتور

انواع دیزل ژنراتور از نظر میزان برقی که تامین می کنند به 3 دسته تقسیم بندی می شوند که این سه مورد در واقع از پرکاربردترین و مهمترین انواع جِن سِت موتور محسوب می گردند و از قبیل زیر هستند:

دیزل ژنراتور اضطراری

دیزل ژنراتور اضطراری در واقع همان گونه از موتور های دیزلی محسوب می شوند که در مواقع اضطراری در مراکز درمانی، بیمارستان ها، کارخانه ها و ... به کار برده می شوند و از شرایطی برخوردار هستند که به صورت طولانی مدت آماده به کار خواهند بود تا در مواقعی که با قطعی برق سراسری رو به رو شدیم، از این موتور دیزلی برای تامین برق بهره گرفته شود.

دیزل ژنراتور برای مرغداری

دیزل ژنراتور دائمی

دیزل ژنراتور دائمی معمولا در مواقعی به کار برده می شوند که مکان مورد نظر برای تامین برق مورد نیاز به برق سراسری شهری دسترسی نداشته باشد؛ در این شرایط موتور دیزلی دائمی به عنوان منبع تولید برق اصلی به کار برده می شود و دائما از آن برای تولید انرژی الکتریکی بهره گرفته می شود.

دیزل ژنراتور برای معدن

دیزل ژنراتور پایه

دیزل ژنراتور پایه شباهت بسیار زیادی به موتورهای دیزلی دارد، با این تفاوت که از آنها برای تولید برق به شکل دائمی استفاده نمی شود بلکه از آن به منظور تامین برق در مدت زمان طولانی بهره گرفته می شود. در واقع کاربرد این نوع جِن سِت دیزل ها در بین دو مورد دیگر قرار گرفته است.

دیزل ژنراتور برای بیمارستان

اجزای دیزل ژنراتور

با توجه به آنکه موتور دیزلی دستگاهی بزرگ و نسبتا پیچیده است، باید آگاه باشید که این دستگاه اجزای مختلفی دارد و از بخش های جزئی تری تشکیل شده است. اصلی ترین اجزای دیزل ژنراتور ها را میتوان از قبیل زیر در نظر گرفت:

  • منبع تغذیه موتور دیزلی
  • موتور دستگاه
  • سیستم سوخت و حریق
  • رگلاتور ولتاژ
  • سیستم خنک کننده دستگاه
  • سیستم مربوط به روغن کاری
  • صفحه کنترل
  • شارژر باتری دستگاه
  • مخزن سوخت موتور
  • فیلتر سوخت
  • آلترناتور
  • و...

 

در کنار هم قرار گرفتن این اجزا موجب می شود که ژنراتور دیزلی قادر به تامین انرژی الکتریکی باشد.

نحوه کار دیزل ژنراتور

نحوه کار دیزل ژنراتور برای تولید انرژی الکتریکی به این شکل است که در آن فرآیند احتراق انجام می شود تا انرژی شیمیایی به انرژی مکانیکی تبدیل گردد و سپس انرژی مکانیکی نیز به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. به عبارت دیگر نحوه کار ژنراتور دیزلی در 3 مرحله انجام می شود که این مراحل عبارتند از: مکش، احتراق و تخلیه؛ در ابتدا هوا به داخل سیلندر با قدرت مکش وارد می شود و سپس سوخت وارد هوای متراکم  می شود و تا زمانی که به مرکز فوقانی برسد، در حالت تامین سوخت باقی می ماند. در ادامه روند، گازهای فشرده شده در سیلندر پخش می شوند و موجب می گردند تا پیستون های بسته به طرف بالا حرکت کنند یا باز و بسته شوند که این بخش به تخلیه گازهای باقی مانده در پیستون کمک می کند و در نهایت چرخه تخلیه  و عملکرد ژنراتور دیزلی کامل می شود.

سخن پایانی

دیزل ژنراتور و یا همان موتور دیزلی از مهمترین تجهیزاتی است که در زندگی ما انسان ها به کار برده می شود و باید به میزان کافی در توان های مختلف در دسترس مراکز، سازمان ها و ... باشد تا در تامین نیروی برق مشکلی ایجاد نشود. چنانچه قصد تهیه و خرید این دستگاه را دارید، توصیه می کنیم که آن را متناسب با نیاز و هدف خود خریداری نمایید تا شرایط مناسبی به وجود آید و به بهترین شکل قادر به استفاده از جِن سِت موتور باشید. امیدواریم که مطالب ذکر شده در رابطه با ژنراتور دیزلی برای شما عزیزان مسمر ثمر واقع گردیده باشد.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها