مقایسه گوشی گلکسی A12 با گلکسی A21s سامسونگ

کد خبر: 1086553

با افزایش قیمت عجیبی که گوشی‌های هوشمند در یک سال گذشته تجربه کردند، دیگر خرید یک گوشی میان‌رده هم برای اکثر مردم به یک آرزو تبدیل شده است، اما گوشی‌های پایین‌رده هم به قدری پیشرفت کرده‌اند که از پس کارهایی همچون وب‌گردی، استفاده از برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی مانند واتساپ، اینستاگرام، تلگرام و همچنین اپلیکیشن‌های کاربردی مانند درخواست تاکسی، پرداخت پول، خرید از فروشگاه‌های آنلاین و سایر برنامه‌هایی از این قبیل، به راحتی بر می‌آیند. در حال حاضر دو گوشی گلکسی A12 و A21s سامسونگ که از محصولات پایین رده‌ی سامسونگ هستند و تقریباً در یک رده‌ی قیمتی قرار دارند، با استقبال خریداران مواجه شده‌اند.  اما کدام‌یک بر دیگری برتری‌ دارد؟

طراحی و نمایشگر

گرچه هر دو گوشی بدنه‌ی پلاستیکی دارند اما بدنه‌ی  گوشی سامسونگ گلکسی A21s سامسونگ «براق، پلاستیکی و لک‌پذیر» است درحالی که بدنه‌ی گلکسی A12 پوششی مات دارد که همین موضوع مانع برجای ماندن آثار انگشت روی بدنه‌‌ی این دستگاه می‌شود. A21s با 192 گرم و A12 با 205 گرم، هردو گوشی‌هایی سنگین وزن هستند. از نظر ابعاد تقریباً تفاوتی ندارند.

 هر دو گوشی موبایل سامسونگ از نمایشگر‌های ۶.۵ اینچی پنل PLS TFT LCD با رزولوشن و تراکم پیکسلی تقریباً یکسان استفاده می‌کنند اما نمایشگر گلکسی A21s درمقایسه‌با A12 کمی شارپ‌تر به‌نظر می‌رسد؛ علاوه بر آن حداکثر روشنایی گلکسی A12 در حالت دستی به ۲۶۰ نیت و در حالت خودکار به ۲۹۵ نیت می‌رسد درحالی‌که A21s به ترتیب با ۵۲۸ و ۵۹۲ نیت، بیش از ۲ برابر A12 روشنایی دارد.

گوشی موبایل سامسونگ مدل A12 از بریدگی قطره‌ای برای تعبیه‌ی دوربین سلفی استفاده می‌کند اما در گوشی A21s یک حفره‌‌ی هول پانچ در گوشه‌ی سمت چپ نمایشگر از دوربین سلفی میزبانی می‌کند. سامسونگ این نمایشگر را Infinity-O می‌نامد که در مقایسه با نمایشگر‌های Infinity-U و Infinity-V علاوه‌بر زیبایی، فضای بیشتری هم دراختیار کاربر قرار می‌دهد. از نظر حاشیه‌ی دور نمایشگر، قرارگرفتن کلید‌های پاور، ولوم صدا، اسلات سیم‌کارت، پورت USB 2.0 Type-C، دریچه‌ی اسپیکر و سایر اجرا، با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند. ظاهرا، سامسونگ از محاظ نشکن و ضد خش گوریلا گلس برای هیچکدام از این دستگاه‌ها استفاده نکرده است. هر دو نمایشگر از نظر عملکرد افزایش سریع روشنایی در مواجهه با تابش نور مستقیم کُند عمل می‌کنند. از نظر صدا نیز اسپیکر تک کاناله‌ی هر دو گوشی کیفیت و حجم و تفکیک صدای چندان مطلوبی ندارد، اما برای کارهای روزمره چندان بد نیست.

نرم‌افزار و رابط کاربری و عملکرد

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A21s را به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل اندروید ۱۰ و پوسته‌ی اختصاصی One UI Core 2.1 به‌فروش می‌رسد اما گلکسی A12 را به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۰ و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ، یعنی One UI Core 2.5، روانه‌ی بازار می‌شود.

در حالی که گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A12 از پردازنده‌ی ۱۲ نانومتری مدیاتک هلیو P35 با چهار هسته‌ی ۲٫۳۵ گیگاهرتزی Cortex-A53 و چهار هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A53 نیرو می‌گیرد و برای پردازش محتوای گرافیکی نیز از تراشه‌ی گرافیکی PowerVR GE8320 بهره می‌گیرد،  بار پردازشی گلکسی A21s سامسونگ بر دوش پردازنده‌ی ۸ نانومتری اگزینوس ۸۵۰ سامسونگ قرار دارد که از ترکیب ۸ هسته‌ی Cortex-A55 آرم با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز  استفاده می‌کند و برای پردازش محتوای گرافیکی نیز ماژول تک‌هسته‌ای Mali-G52 را به‌کار می‌گیرد.

گلکسی A21s با اختلافی فاحش نسبت به گلکسی A12 قدرتمندتر است و در عملکرد کلی تا ۱۵ درصد بهتر عمل می‌کند. در عوض، CPU گلکسی A12 در پردازش‌های تک‌هسته‌ای ۸ درصد ضعیف‌تر از گلکسی A21s عمل می‌کند.

نسخه‌های مختلف گلکسی A12 و گلکسی A21s

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A12 در سه نسخه عرضه می‌شود که عبارتند از: 32 گیگابایت با 3 گیگابایت رم، 64 گیگابایت با 4 گیگابایت رم، 128 گیگابایت با 4 گیگابایت رم، 128 گیگابایت با 6 گیگابایت رم.

اما گلکسی A21s در ۴ نسخه به فروش می‌رسد: 32 گیگابایت با 2 گیگابایت رم، 32 گیگابایت با 3 گیگابایت رم، 64 گیگابایت با 3 گیگابایت رم، 64 گیگابایت با 4 گیگابایت رم، 64 گیگابایت با 6 گیگابایت رم، 128 گیگابایت با 3 گیگابایت رم، 128 گیگابایت با 4 گیگابایت رم، 128 گیگابایت با 6 گیگابایت رم. علاوه بر این، هر دو گوشی سامسونگ به‌مدد درگاه مجزای microSDXC امکان ارتقا حافظه‌ی ذخیره‌سازی را دراختیار کاربر قرار می‌دهند.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی گلکسی A12 با نرخ خواندن ترتیبی ۲۶۶.۸۵، نرخ ترتیبی نوشتن ۲۰۹.۴۶، نرخ خواندن تصادفی ۶۶.۱۹ و نرخ نوشتن تصادفی ۳۹.۳۶ در برابر عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی گلکسی A21s با نرخ خواند ترتیبی ۳۱۴.۵۸، نرخ نوشتن ترتیبی ۲۱۸.۷۹، نرخ خواندن تصادفی ۱۰۹.۵۴ و نرخ تصادفی نوشتن ۸۱.۴، هیچ حرفی برای گفتن ندارد و نمی‌تواند عرض اندام کند!

عملکرد دوربین

ماژول چهارگانه‌ی دوربین، تقریباً به استانداری برای تمام گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی تبدیل شده است. گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A12 از دوربین واید ۴۸ مگاپیکسلی با لنز f/2.0، دوربین اولتراواید ۵ مگاپیکسلی با لنز f/2.2 و زاویه‌ی دید ۱۱۵ درجه‌ای، دوربین ماکروی ۲ مگاپیکسلی با لنز f/2.4 و دوربین عمق‌سنج ۲ مگاپیکسلی با لنز f/2.4 بهره می‌برد.

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A21s نیز از همین ماژول چهارگانه بهره می‌برد، منتها حسگر ۵ مگاپیکسلی اولتراواید، به حسگر ۸ مگاپیکسلی ارتقا پیدا کرده است.

عکس‌های دوربین اصلی یعنی ۴۸ مگاپیکسلی واید در هر دو گوشی در شرایط نوری مناسب عکس‌هایی با جزئیات و گستره‌ی دینامیکی مطلوب، رنگ‌های زنده با شفافیت و روشنایی نسبتاً خوبی ثبت می‌شوند اما در حمیط تاریک، تصاویر را با جزئیات کمتر، گستره‌ی دینامیکی محدودتر و نویزهای بیشتری ثبت می‌کنند.

تصاویر لنز ۵ مگاپیکسلی اولتراواید در گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A12 در مقایسه با عکس‌های دوربین اصلی به شدت از جزئیات آن‌ها کاسته شده، گستره‌ی دینامیکی نیز بسیار محدودتر می‌شود و نویز تصاویر نیز افزایش می‌یابد اما لنز ۸ مگاپیکسلی اولتراواید گلکسی A21s، در پاره‌ای از موارد حتی از دوربین اصلی نیز عملکرد بهتری در حفظ سایه‌روشن تصاویر به‌نمایش می‌گذارد، اما سطح جزئیات تصاویر آن پایین‌تر است.

در گوشی موبایل سامسونگ برای دوربین سلفی، A12 از یک حسگر ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد اما برای سلفی A12s از حسگر ۱۳ مگاپیکسلی استفاده شده است. بنابراین بدون هیچ توضیحی کاملاً مشخص است که عکس‌های سلفی A12s نسبت به گلکسی A12 از کیفیت بیشتری برخوردار هستند.

در زمینه‌ی فیلم‌برداری نیز تمام دوربین‌های پنل پشتی و سلفی A12 و A21s می‌توانند فقط با کیفیت حداکثر تا 1080P و ۳۰ فریم بر ثانیه ویدیو ضبط کنند. اما کیفیت ویدیو‌های دوربین‌های پنل پشتی از ویدیوهای سلفی بیشتر است.

باتری

هر دو گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A12 و  A21s از باتری حجیم غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برند. با هر بار شارژ کامل باتری گلکسی A12 می‌تواند ۱۶ ساعت و ۴۸ دقیقه ویدیو پخش کند و با استفاده‌ی متوسط برای عملکرد روزانه تا حدود ۱۱ ساعت دوام می‌آورد که اگر یک کاربر به طور متوسط روزی ۶ ساعت از آن استفاده کند، نزدیک به دو روز می‌تواند روی دوام باتری این گوشی حساب کند اما باتری گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A21s با هر بار شارژ کامل می‌تواند ۱۸ ساعت و ۴۶ دقیقه ویدیو پخش کند و برای کارهای روزانه نیز می‌تواند ۱۶ ساعت و ۳۰ دقیقه دوام بیاورد که تقریباً ۵۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به گلکسی A12 را نشان می‌دهد.

جمع‌بندی

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A21s از نظر قیمت شاید حدود ۱۰٪ از گلکسی A12 گران‌تر باشد اما در تمام زمینه‌ها ازجمله نور و شفافیت بیشتر نمایشگر، عملکرد سریع‌تر پردازنده، سرعت بسیار بالاتر عملکرد حافظه‌ی ذخیره سازی، کیفیت بالاتر دوربین های پشتی و سلفی و همچنین عملکرد بسیار بالاتر شارژدهی باتری، گلکسی A12 را به سختی شکست می‌دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها