خرید اینترنتی تابلو فرش دستباف تبریز

کد خبر: 1156208

تابلو فرش دستباف در تبریز بسیار قدمت دارد و وجود بازار فرش در تبریز اهمیت فرش و فرش بافی را در این خطه از ایران , نشان می دهد.

تابلو فرش دستباف در تبریز بسیار قدمت دارد و وجود بازار فرش در تبریز اهمیت فرش و فرش بافی را در این خطه از ایران , نشان می دهد.

فرش تبریز بسیار معروف است و طرفداران خاص خود را دارد. فرش هایی که در ابتدا در تبریز, بافته می شد با رج کم بود و با رونق گرفتن فرش بافی فرش هایی با رج بالا در شهر تبریز بافته شد.

به طور کلی آب و هوای معتدل، کوهستانی بودن منطقه و سایر اختصاصات طبیعی و جغرافیایی، تبریز , و نواحی آن را برای کشاورزی و دامداری مستعد ساخته و فراورده های دامی خود مردم هنردوست , و صنعتگر آن را به جانب صنایع دستی بویژه هنرهای دستی از جمله فرشبافی سوق داده است.

صنعت فرش و تابلو فرش دستباف می بایست در آذربایجان ریشه کهن داشته باشد.تامین مواد اولیه و سهولت دستیابی به ضرورتهای , این حرفه نسبت به سایر مناطق ایران بیشتر بوده و تبریز را نه تنها بازار فرش بلکه بازار مناسبی برای , سایر تولیدات در قرون میانه ساخته بود.

بد نیست بدانید به دلیل آب و هوای معتدل و کوهستانی شهر تبریز این شهر مستعد دامداری است و با استفاده از محصولات دام ها بافت فرش در این شهر بسیار رواج دارد.

  خرید تابلو فرش دستباف تبریز

 آشنایی با فرش دستباف تبریز

فرش دستباف تبریز از مشهورترین قالی های ایرانی‌ست و در این شهر و روستاها و شهرهای اطراف تبریز و آذربایجان شرقی, بافته می شود.

نام تبریز با نام فرش دستباف گره خورده است و این هنر از مهمترین صنایع دستی این شهر, به شمار می آید.

تاریخ فرش بافی در تبریز به سده ها قبل بر می گردد و این شهر یکی از قدیمی ترین و معروفترین , مراکز بافت فرش دستباف در دنیا شناخته می شود.

فرش های تبریزی در آغاز در قالب, طرح های روستایی و با رَج (۱) های کم بافته می شد؛

اما به مرور زمان بر هنر و تبحر قالی بافان اضافه و بر تعداد رج ها افزوده شد. این سطح از سلیقه، مهارت و ظرافت در بافت، قالی بافی را در تبریز به هنری درباری تبدیل کرد.

مواد اولیه که در بافت, قالی تبریز استفاده می شود, مواد اولیه برای بافت فرش تبریز به طور معمول از جنس پشم یا ابریشم هستند.

این مواد باعث می شود فرش هایی با کیفیت, اعلا در اختیار مصرف کننده قرار گیرد. فرش تبریز در طرح و بافت بسیار متنوع است و در, سایزهای مختلفی بافته می شود.

در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار قالی باف در شهر تبریز از راه بافت فرش دستی امرار معاش می کنند, و این شهر امروزه بیش از ۳۰ درصد صنعت فرش دستباف ایران را در اختیار دارد.

بر اساس منابع معتبر، تاریخ بافت فرش در تبریز به قرن سوم میلادی باز می گردد. در این دوران، تبریز یکی از, مراکز مهم فرش و زیلو بافی در ایران و آذربایجان به حساب می آمد.

در دوره سلجوقیان و ایلخانان, این هنر در سرتاسر آذربایجان رواج پیدا کرد و در زمان حکمرانی تیموریان رونق بسیاری داشت.

 

تجارت با فرش و تابلو فرش ایرانی

مدت چندین قرن از قالی ایران به عنوان کالای تجاری استفاده می شد ولی میزان این تجارت ناچیز بود.

تا اینکه , در قرن ۱۵، مردم کشورهای مغرب زمین آنرا شناختند و برای آن ارزش قایل شدند.

از قرن ۱۷ به بعد هم , پس از آنکه قالی ایران به خارج از کشور راه یافته بود صنعتکاران تبریز با دریافت سلیقه مردم اروپا و آمریکا , دست به بافتن فرش و تابلو فرش زدند که بازار آن کشورها را به خود اختصاص دادند.

تبریز که در موارد بسیاری همواره علمدار نهضتهای مختلفی بوده است.

در اعتلای هنر فرشبافی ایران نقش , به سزایی داشته و رونق دوباره و احیای هنر فرشبافی را در اواخر دوره قاجاریه و اوایل سلطنت پهلوی, و راهیابی فرش ایران را به بازارهای جهان و گسترش این حرفه در تمام نقاط ایران را تنها مرهون, هوش و ذکاوت بازرگانان و قالیبافان صبور این منطقه باید دانست.

تابلو فرش دستباف

نکات مهم برای بافندگان فرش و تابلو فرش

گر چه سال هاست در کارگاههای فرش و تابلو فرش نخ های رنگی رج به رج به هم گره می خورند تا از پس آن ها نقشه های بدیع و چشم نواز قالی ایران را مزین سازد.

اما باید توجه داشت که کیفیت قالی عوامل مختلفی دارد که مهم ترین آن ها توضیح داده می شود:

کنترل دقیق ارتفاع فرش، اکثر بافندگان عادت به اندازه گیری مرتب بافت ندارندو گاهی تا نیمه های فرش حتی یک بار هم آن را اندازه نمی گیرند.

اگر در وسط فرش متوجه شوند که بافتشان مقداری کوتاه شده سعی می کنند در نیمه دوم آن را جبران کنند.

این اشتباهی است بزرگ تر از اشتباه اول چون در این صورت فرش از نظر اندازه و ابعاد خراب شده است.

بنابراین اگر مقداری از فرش را بافتید و بعدا متوجه شدید فرش بالازدگی یا پائین زدگی دارد باقی مانده فرش را مطابق اندازه های استاندارد ببافید.

به هیچ عنوان از گره های ضخیم تر از حد معمول (چهار لا) هم چنین از پود نازک به صورت دولا برای قسمت هایی که پائین زدگی دارند استفاده نکنید.

چون پس از پرداخت اثر آن روی فرش کاملا مشخص بوده و فرش را معیوب می کند.

هم چنین از گره های نازک (یک لا) نیز برای قسمت هایی که بالا زدگی دارند استفاده نکنید، چون فرش تو خالی شده و بعدا مشکلات زیادی در پی خواهد داشت.

بعد از بافت هر رج باید گره ها را پیش کشی یا سر کشی نمایید تا گره ها به صورت کاملا صاف و کشیده قرار بگیرند و پشت فرش هم یک دست شود.

هم چنین می توانید با استفاده از دفه گره ها را شانه کنید، خصوصا در فرش هایی که قرار است بعدا برجسته شوند، این کار ضروری است.

 

نگهداری از تابلو فرش دستباف

1- محل اتصال تابلو فرش روی قاب نباید از روی قسمت بافته شده باشد بلکه باید در حاشیه طولی و عرضی آن به مقدار کافی گلیم بافی شوند.

تا از آن محل ها برای میخ زدن و اتصال قالی به قاب استفاده شود.

2- بین قاب و دیوار باید چند سانتی متر فاصله وجود داشته باشد تا هوا در آن فاصله جریان داشته باشد.

روی قاب نیز نباید از شیشه استفاده شود این امر باعث می شود که قالی فقط از یک طرف در جریان هوا باشد، در غیر این صورت دچار پوسیدگی می گردد.

3- اگر قالی دیواری بوده و جای گرفتن آن در قاب امکان پذیر نباشد نباید آن را روی دیوار گچی و یا آهکی آویزان کنند، از کوبیدن میخ بطور مستقیم روی فرش پرهیز شود.

4-  در زیر دار تخته ای قرار داده شود تا دار از سطح زمین بلند شود تا دار از سطح زمین بلندتر قرار گیرد و یا زیر دار پارجه ای یا زیر انداز پهن کنید.

5-  اگر برای مدتی کار بافت متوقف شود بهتر است چله ها شل شود تا بر اثر تغییرات دما آسیب کمتری ببیند.

6- محیطی که دار در آن نگه داری می شود بدون رطوبت باشد.

7- در محل قرار دادن دار هوا جریان داشته و روی دار با پارچه نخی بپوشانید به طوری که هوا بتواند به آن برسد.

8- از نور مستقیم آفتاب بر روی چله های دار جلو گیری شود.

9- به طور مداوم از دار بازدید به عمل آورده و گرد و خاک آن را بگیرید.

 

مراحل آماده سازی فرش و تابلو فرش

مراحل آماده سازی فرش و تابلو فرش

شور فرش

هنگامی که تابلو فرش از روی دار بریده می شود خاک آن به وسیله جارو دستی از روی فرش گرفته شده و دوا شور می شود تا فرش تمیز شده و درخشان شود.

پرداخت زنی فرش

پرداخت فرش توسط دستگاهی انجام می شود که بر حسب رج شمار فرش، بلندی پرز ها مشخص شده روی فرش کشیده می شود و پرز ها را یکنواخت می کند.

شیرازه زنی فرش

در فرش شیرازه منفصل پس از پایین آمدن فرش از روی دار با پشم هم رنگ طرح ساده فرش لبه های آن شیرازه دوزی می شود.

دار کشی فرش

دار کشی عبارت است از نصب قالی به جائی که بتوان فرش را به صورت راست و صاف به آن جا وصل کرد تا عیوب سر کجی و کجی قالی تا حد امکان بر طرف شود.

روش عمل به این صورت است که فرش معیوب را به کارگاه مخصوصی می کوبند که کف آن توسط تخته های چوبی پوشیده شده است.

ابتدا ابعاد فرش را روی تخته کف کارگاه مشخص می کنند پس از مشخص شدن ابعاد فرش اطراف آن را خط کشی یا نخ کشی می کنند.

سپس 4 طرف فرش را به وسیله میخ روی تخته ها محکم می کنند تابلو فرش را کمی خیس کنند و بعد از خیس کردن فرش جاهای کج قالی را می کشند.

البته این کشش باید به تدریج و با کمال دقت انجام گیرد چون هرگونه بی دقتی و کشش ناگهانی باعث پارگی فرش می شود.

پس از کشیدن فرش،قالی را تا چند ساعت در آن حالت می گذارند تا کجی اش از بین برود و با توجه به میزان کجی از 24تا 48 ساعت میخکوب می شود.

بعد از برطرف نمودن کجی و سر کجی تا زمانی که خشک شود

آن را در حالت میخکوب شده نگه می دارند. البته این عمل در مورد قالی هایی که ظریف باشند و رج شمار بالائی بر خوردار باشند مشکل تر می باشد.

امروزه دستگاه های دار کشی پیشرفته تر شده و فلزی می باشد و فرش به وسیله پیچ روی دستگاه نصب می گردد.

عمل بر طرف نمودن کجی و سر کجی توسط عملیات دار کشی، موقتی می باشد و بعد از شستشوی فرش بر می گردد.

 

تابلو فرش جدید ۱۴۰۰

فرش ها می توانند به شکل های مختلفی در دکوراسیون داخلی خانه حضور پیدا کنند.

اگر انتخاب بین خرید تابلو فرش مدرن و زیبا یا نقاشی های معروفی که خیلی دوست شان دارید، سخت است، ما به شما راه حلی را پیشنهاد می دهیم که مطمئن هستم از آن استقبال می کنید.

شما می توانید این نقاشی های زیبا را به صورت تابلو فرش تهیه کنید، به همین راحتی. سری به محصولات گروه اصل فرش بزنید.

انواع نقشه در تابلو فرش دستباف

 

اصل فرش تبریز

خرید اینترتی تابلو فرش  دستباف

در انتها اگر به دنبال خرید تابلو فرش دستباف با کیفیت هستید حتما از وب سایت گالری اصل فرش تبریز دیدن نمایید.

اصل فرش تبریز ، صادر کننده و ارائه دهنده بهترین و با کیفیت ترین فرش و تابلوفرش دستباف اصیل ایرانی با دارا بودن نماد اعتماد از اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی ، در خدمت هموطنان عزیز میباشد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها