یک بام و دو هوای کارگزاران و لاریجانی

کد خبر: 1062987

درست در حالی گمانه‌زنی‌ها به نزدیکی مجدد اصلاح‌طلبان و لاریجانی اشاره می‌کرد، کرباسچی با اظهاراتی در این زمینه تردید ایجاد کرد.

یک بام و دو هوای کارگزاران و لاریجانی

گروه سیاست سایت فردا- دو هفته تا انتخابات مانده اما تکلیف اصلاح‌طلبان و لاریجانی اصلا مشخص نیست. اینکه دچار سردرگمی هستند یا بازی سیاسی بعد معلوم می‌شود اما علی ایحال شواهد از مقدمه‌چینی برای گرایش دوباره به سمت لاریجانی حکایت دارد. اگرچه غلامحسین کرباسچی با اظهارات اخیر خود تردیدهایی در این زمینه ایجاد می‌کند.

در پی همین تردیدها است که روزنامه «جهان صنعت» در گزارشی با عنوان «معمای کارگزاران و لاریجانی» به آثار نامزدی تاجزاده پرداخته و به این نتیجه می‌رسد که بعد از رد صلاحیت وی، احتمالا شاهد برگشت اصلاح‌طلبان به سوی لاریجانی خواهیم بود.

استدلال هواداران این گمانه این است که تاجزاده همان طور که خودش و حامیانش می‌دانند در این رقابت‌ها ماندگار نخواهد بود لذا باید فهمید که مقصود از معرفی وی به عنوان نامزد چیست؟ در پی این سوال هم به این پاسخ‌ها می‌رسند که «این جریان سیاسی دست خود را از نامزد توانمند و محبوب خالی دیده و ترجیح می‌دهد که به جای یک باخت مفتضحانه یا تن دادن به تکرار تجربه دولت ائتلافی، آبرومندانه کنارگیری کرده و تلاشی برای احیای سرمایه اجتماعی خود داشته باشد» یا اینکه « ورود تاجزاده به این بازی، سبکی از مقدمه‌چینی برای رفتن به سوی ائتلاف و حمایت از گزینه غیراصلاح‌طلب است».

حال اگر با توجه به اصرار بخشی از اصلاح‌طلبان بر لحاظ کردن واقع‌بینی و ضرورت رقابت تا لحظه آخر و تلاش برای رسیدن به پاستور، دنبال گزینه ائتلافی بگردیم و حواسمان باشد که پرونده کاندیداتوری ظریف با انتشار آن نامه به رهبری و بعد هم ماجرای فایل صوتی مختومه است، به این نتیجه خواهیم رسید که زمینه برای بازگشت به سوی لاریجانی از هر نظر مهیا است.

به خصوص که در روزهای اخیر شاهد فعالیت گسترده هواداران لاریجانی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بوده‌ایم. چنانچه برخی از آنان در یک اتاق کلاپ هاوسی از فعال شدن و آماده بودن ستادهای انتخاباتی لاریجانی گفتند. 

با وجود همه این‌ها، نمی‌توان در اینباره با اطمینان خاطر حرف زد. تازه‌ترین دلیلش نیز اظهارات دیروز غلامحسین کرباسچی که گفته بود تا این لحظه نشانه‌ای از کاندیداتوری لاریجانی دیده نمی‌شود! 

نکته قابل تامل آنکه، این تردید افکنی را هم نمی‌توان جدی گرفت. به خصوص که بسیاری از تحلیل‌گران معتقد هستند این رویه کج دار و مریز کارگزاران در قبال حمایت از لاریجانی کاملا حساب شده و برنامه‌ریزی شده است. مثلا محمدصادق کوشکی، در گفت‌وگویی می‌گوید: «اصلاح‌طلبان می‌خواهند با طرح اسامی متعدد بدنه اجتماعی خود را به سمت و سویی ببرند که درک کنند چرا باید روی لاریجانی اجماع کرد و راه دیگری نیست.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها