آبروی عادل فردوسی پور را خریدید!/ سوتی های تیم میثاقی در برنامه یورو 2020+ فیلم ها

کد خبر: 1056272

شبکه سه سیما برای مسابقات یورو 2020، برنامه ای تحت عنوان یورو 2020 با اجرای محمدرضا احمدی و محمدحسین میثاقی تدارک دیده که یکی از بخش های این برنامه، "فلش اینترویو" یا همان مصاحبه های پس از بازی بازیکنان و مربیان در میکسدزون است

آبروی عادل فردوسی پور را خریدید!/ سوتی های تیم میثاقی در برنامه یورو 2020+ فیلم ها

عادل فردوسی پور دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف است.  عادل فردوسی پور دوران دبستان را در مدرسهٔ ذوقی گذراند و با وجود علاقهٔ بسیارش به فوتبال از درسش دور نشد و دیپلم خود را از دبیرستان البرز با معدل ممتاز گرفت. عادل فردوسی پور سرانجام در رشتهٔ مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد و تحصیلات خود را در همین رشته و دانشگاه تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد.  عادل فردوسی پور در حال حاضر دانشجوی دکترای مدیریت رسانه دانشگاه تهران است. عادل فردوسی پور به وعده های کاندیدای انتخاباتی واکنش نشان داد.

عادل فردوسی پور

 

 دو دهه پیش از این داماد علی پروین که مترجم سرمربی وقت پرسپولیس بود، حرف های راینر زوبل را به دلخواه خود و به نفع پدر زنش ترجمه می کرد. حالا در عصر رسانه های دیجیتال، تلویزیون خواسته یا ناخواسته این خاطره را زنده کرده است. در برنامه یورو 2020 تلویزیون یک نفر به شکل عجیبی هر چه به ذهنش می رسد به اسم ترجمه حرف های مربیان و بازیکنان اروپایی، به خورد مخاطب می دهد!

عادل فردوسی پور

شبکه سه سیما برای مسابقات یورو 2020، برنامه ای تحت عنوان یورو 2020 با اجرای محمدرضا احمدی و محمدحسین میثاقی تدارک دیده که یکی از بخش های این برنامه، "فلش اینترویو" یا همان مصاحبه های پس از بازی بازیکنان و مربیان در میکسدزون است.

نکته ای که توجه کاربران در شبکه های اجتماعی را جلب کرد، این بود که مترجم برنامه مصاحبه های تمام بازیکنان از هر کشور و هر زبان را به اصطلاح سریع و روان ترجمه می کرد و سوال این جا بود که چگونه ممکن است مترجمان برنامه علاوه بر زبان های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی حتی به زبان سوئدی و مقدونی! هم تسلط داشته باشند. با ریزبینی و دقت کاربران فوتبالی شبکه های اجتماعی، مشخص شد که مترجم برنامه اصلا ترجمه نمی کند و به دلخواه خودش به جای سرمربی یا بازیکن، صحبت می کند. ماجرا آن جایی بدتر می شود که مترجم، ظاهرا حتی به انگلیسی هم تسلط ندارد و مصاحبه های انگلیسی حتی به صورت زیرنویس را درست ترجمه نکرده است. عجیب تر از ماجرای ترجمه های ساختگی، این است که در عصر رسانه های دیجیتال و سال 2021 که هر شخص می تواند خودش یک رسانه باشد و با ریزبینی و دقت، متوجه کوچک ترین اشتباهات شود، چگونه این فاجعه روی آنتن زنده صدا و سیما رقم خورده است؟

باید دید با این ترجمه های عجیب بخش فلش اینترویو برنامه یورو 2020، مسئولان این برنامه و شبکه سه سیما چه واکنشی نشان می دهند. در ویدیوی زیر که توسط کاربران توییتر گردآوری شده، نگاهی داریم به گاف های عجیب و باورنکردنی ترجمه در برنامه یورو 2020 شبکه سه.

به گفته کاربرانی که این ویدئو مچ گیری از مترجم برنامه تلویزیونی یورو 2020 را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند، این ویدئو جذاب را یک صفحه ساخته اند. گویا ابتدا این ویدئو از یک صفحه اینستاگرام  منتشر شده و سپس در توییتر و شبکه های اجتماعی بازنشر داده شده است.

بیوگرافی عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور متولد دهم مهرماه سال ۱۳۵۳ در محله شهر آرا تهران می باشد، عادل فرزند نخست خانواده است و یک خواهر و یک برادر نیز دارد.

عادل فردوسی پور

او دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف است. عادل دوران دبستان را در مدرسهٔ ذوقی گذراند و با وجود علاقهٔ بسیارش به فوتبال از درسش دور نشد و دیپلم خود را از دبیرستان البرز با معدل ممتاز گرفت. سرانجام در رشتهٔ مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد و تحصیلات خود را در همین رشته و دانشگاه تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. او در حال حاضر دانشجوی دکترای مدیریت رسانه دانشگاه تهران است. عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد او «پیش بینی نتایج مسابقات فوتبال با استفاده از تحلیل های رگرسیونی» بود.وی درس زبان تخصصی صنایع را در دانشگاه صنعتی شریف تدریس می کند.

خانواده عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور اصالتا اهل رفسنجان کرمان می باشد، پدرش مهندس برق بود، اولین فرزند خانواده است و یک خواهر و یک برادر دارد.

شروع فعالیت فوتبالی عادل فردوسی پور

کار رسانه ای خود را در سال ۱۳۷۲، با روزنامه نگاری در روزنامه ابرار ورزشی آغاز کرد وی در آن زمان دانشجوی سال سوم کارشناسی بود و در بخش ترجمه صفحه فوتبال خارجی کار می کرد. پس از قبولی در آزمون گزارشگری صدا و سیما، کمی از روزنامه نگاری فاصله گرفت، اما پس از مدتی با مجله سروش جوان، مجله همشهری جوان و روزنامه جام جم به همکاری پرداخت. او برای مجله ورلدساکر (ماهنامه ورزشی انگلستان) نیز مطلب می نویسد.

عادل فردوسی پور

ورود به صدا و سیما

در پایان سال ۱۳۷۳ پس از چندین بار آزمون به صدا و سیما راه یافت و در ابتدا به گزارش برنامه منتخب ورزشی می پرداخت، کم کم پیشرفت کرد و توانست بازی های بهتری را گزارش کند. او پس از گزارش های خوبش در جام جهانی ۹۸، توانست خود را به همه بشناساند در آن زمان که تلفظ نادرست نام های خارجی در گزارش های فوتبال صدا و سیما زیاد اتفاق می افتاد، او از معدود گزارشگران مسلط به زبان های خارجی بود.

لقب جان ماتسن ایران

مجله ورلد ساکر به خاطر فعالیت­ها و کار حرفه­ ای عادل فردوسی­ پور به او لقب جان ماتسن ایران را داده است. این درحالی است که هفته نامه نیوزیک او را در فهرست پرقدرت­ترین افراد ایران قرار داده است و به عنوان نفر نوزدهم نام برده است.

ازدواج فردوسی پور

اخبار ضد و نقیضی از ازدواج و همسر وی منتشر شده است. با این حال وی متاهل است و گفته می شود همسرش شمالی می باشد، فردوسی پور در یکی از مصاحبه هایش گفت : فوتبال تمام زندگی من است و همسرم هم این موضوع را پذیرفته است، «او کاملا پذیرفته که قراره با کی زندگی کنه. من کار خودم رو می کنم و برایم خیلی جدیه. هر اتفاقی بیفته من باید فوتبالم رو ببینم. همه هم می دونن وقتی فوتبال می بینم، نباید کاری به کار من داشته باشن».

با این حال هنوز هیچ عکسی از همسرش منتشر نشده است. عده ای نیز از جدایی فردوسی پور از همسرش خبر می دهند، خبرهای کذبی نیز از ازدواج وی با مرجان محتشم بازیگر ایرانی در سایت های درج شده که کذب بوده و صحت ندارد.

کلید خوردن برنامه نود توسط عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور در سال 78، طرحی را از روی یک برنامه پر مخاطب ایتالیایی ارائه داد که در خرداد همان سال در قالب برنامه 90 ارائه شد، برنامه ای که شهرتی برای او به ارمغان آورد.

"ماهیت برنامه "نود" نقد و بررسی بازی های لیگ و اتفاقات پیرامون فوتبال است. نمی توان اصل آن را تغییر داد." فردوسی پور متاهل است و از نظرات همسرش در خصوص برنامه بهره می گیرد. او از نظرات دیگران استقبال می کند، اما برای برنامه اش اسلوبی دارد.داور پیشکسوت فوتبال ایران درباره عادل فردوسی پور می گوید:"عادل فردوسی پور سعی می کند برنامه نود را به هیچ کس و هیچ چیز نفروشد و از بهترین دوستش هم انتقاد می کند.

او مهارت دارد که وارد ماجراهایی شود که برای افکار عمومی جالب است و متخصص کشیدن مو از ماست است."عادل فردوسی پور همزمان با برنامه نود بزرگ شد و با آغاز دوره لیگ برتر فوتبال و برنامه های هفتگی اش که به تحلیل رویدادهای ورزش فوتبال کشور می پرداخت، چهره شد. آنچنان که برنامه های عادل تاثیر مستقیمی در تیم های مطرح کشور، فدراسیون و تربیت بدنی داشت.

منتقدین عادل فردوسی پور

علی پروین: علی پروین از دیرباز باعادل فردوسی پور مشکل داشته، جمله "عادل را دوست دارم اما برنامه هایش را نه!" در دهه هفتاد از قول پروین بر زبان همه بود. اما این روزها رابطه ی خوبی بین این دو برقرار است.

علی دایی؛ علیه عادل فردوسی پور: در بازی آخر ایران در جام جهانی با جمله عادل فردوسی پور تحت عنوان "خداحافظ علی دایی؛ خداحافظ جام جهانی." مشکلات آغاز شد. در زمانی که دایی مربی سایپا بود وی تلویحا برنامه 90 و مجری اش عادل فردوسی پور را متهم کرد به اینکه آنها نمی خواهند ما قهرمان شویم. فردوسی پور در باره دایی می گوید او فکر می کند همه با او دشمن هستند، مگر اینکه خلافش ثابت شود.

عادل فردوسی پور

امیر قلعه نوعی؛ منتقد عادل فردوسی پور: عادل فردوسی پور اینقدر از وی انتقاد کرد و اینقدر دلایل ماندنش را در نیمکت مربی گری استقلال پرسید که سرانجام قلعه نوعی در اظهار نظری گفت که عادل کارشناس فوتبال نیست، او در زمان مدرسه پینگ پونگ بازی می کرده!

داوران کشور: معمولا سیستم داوری کشور شاکی از عادل فردوسی پور با برنامه "نود و عادل فردوسی پور" مشکل دارند، اما همین که بازنشسته شدند یا از کار برکنار، تلاش دارند تا نظرات شان را در برنامه به سمع عموم برسانند.

مسئولین فدراسیون: مسئولین فدراسیون و لیگ مخالف عادل فردوسی پور؛ کم و بیش با برنامه "نود و عادل فردوسی پور" مشکل دارند. سیستمی که سال هاست پاسخگو نبوده و هم اینک نیز ریاست اش نیز پاسخگو نیست، فشار بر خود احساس می کند اگر از او بازخواست شود، مجموعه فدراسیون و مدیران ارشد تربیت بدنی نیز همین گونه اند.

کلاس های زبان عادل فردوسی پور

زبان انگلیسی! علاقه عجیبی به زبان داشت. از کلاس اول دبیرستان در کلاس های زبان نام نویسی کرد. سال آخر دبیرستان به خاطر کنکور، زبان را رها کرد اما بعدا وقتی برگشت، تا پایان کار را ادامه داد. سال سوم دانشگاه، زبان تمام شد: «کلاس های استادی اش رو هم قبول شدم اما کارم تو تلویزیون بیشتر شده بود و تصمیم گرفتم نرم» فردوسی پور درس زبان تخصصی صنایع را در دانشگاه صنعتی شریف تدریس می کند.

ادعای مایلی کهن درباره فردوسی پور

محمد مایلی کهن در یکی از مصاحبه هایش در مورد آزادی عمل و صراحت بیانی که عادل فردوسی پور دارد ، گفت: حتما او خواهرزاده ضرغامی ریاست وقت صدا و سیماست که می تواند با این ادبیات صحبت کند و کسی کاری به او نداشته باشد. بعد از این صحبت بار دیگر حاشیه ها در اطراف مجری حاشیه گریز جمع شد تا او به طور رسمی در یکی از مصاحبه هایش گفت هیچ نسبت خانوادگی با ضرغامی ندارم.

هدیه فردوسی پور به وزیر ورزش

یک نسخه از کتاب فوتبال علیه دشمن را که خودش کار ترجمه آن را انجام داده است به وزیر ورزش کشور هدیه داد و از او خواست حتما این کتاب را بخواند.

سوابق و فعالیت ها ی فردوسی پور

روزنامه نگار( فعالیت خود را با ابرار ورزشی آغاز کرد)

مدرس دانشگاه صنعتی شریف

تهیه کننده و مجری تلویزیونی ( برنامه ۹۰ برنامه شاخص اوست)

گزارشگر فوتبال

تصویر

کتاب شناسی عادل فردوسی پور

کتاب

نویسنده

سال

ناشر

توضیحات

کتاب جامع فوتبال

دیوید کلدبت

۱۳۹۱

نشر بهشت

یک دانشنامهٔ فوتبالی است.

فوتبال علیه دشمن

سایمون کوپر

۱۳۹۳

نشر چشمه

هنر شفاف اندیشیدن

رولف دوبلی

۱۳۹۴

نشر چشمه

ترجمه شده به همراه: بهزاد توکلی، علی شهروز

هنر خوب زندگی کردن

رولف دوبلی

۱۳۹۷

نشر چشمه

ترجمه شده به همراه: بهزاد توکلی، علی شهروز

محبوبیت

عادل فردوسی پور به عنوان یکی از محبوب ترین چهره های اجتماعی در ایران به شمار می رود. مجلهٔ نیوزویک در سال ۲۰۰۹، به دلیل محبوبیت گسترده، او را به عنوان یکی از بیست فرد قدرتمند ایران در نظر گرفت.

جوایز

بهترین گزارشگر ورزشی — لیگ برتر فوتبال ایران ۹۵–۱۳۹۴

سایر فعالیت ها

فردوسی پور در سال ۱۳۸۴ با گروه اجراییِ نمایش «فنز» به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان همکاری داشت. او در این نمایش صداپیشهٔ یک گزارشگر فوتبال بود.فردوسی پور تعدادی از سری بازی های فوتبال تکاملیِ حرفه ای و فیفا را با همکاری بخش خصوصی به زبان فارسی گزارش کرده است.

حاشیهٔ رانندگی

انتشار تصویر تخلف رانندگی عادل فردوسی پور برای او دردسرساز شد. او که می خواست برای گزارش بازی ایران و چین در تاریخ ۸ فروردین ۱۳۹۶ در ورزشگاه آزادی حضور پیدا کند، با بسته بودن راه ها روبه رو می شود و به نقل قول خودش یک تخلف «مِلو» را انجام می دهد و مجبور می شود محتاطانه لاین مخالف ورزشگاه و اتوبان را به صورت ورودممنوع طی کند.

عادل فردوسی پور

حذف از نود

اختلاف میان علی فروغی مدیر جوان و تازه کار شبکه سه و عادل فردوسی پور سرانجام به حذف عادل فردوسی پور از برنامه نود انجامید. این اختلاف نهایتاً علنی شد، وقتی که در جریان جشنواره جام جم آقای فردوسی پور هنگام دریافت جایزه اش (که با حواشی در زمینه ی تقلب در شمارش پیامک ها و آراء به ضرر فردوسی پور همراه بود) گفت که "سخت ترین سال" دوره کاری اش در صدا و سیما را پشت سر گذاشته است. وی درست پس از انتخاب شدن نود به عنوان «برترین برنامه تلویزیونی جشنواره جام جم» کنار گذاشته شد. در اسفند ۹۷، تنها سه ساعت قبل از پخش آخرین برنامه نود در سال ۱۳۹۷، برنامه نود اجازه پخش از شبکه ۳ را دریافت نکرد. او هنگام دریافت تندیس جایزه مردمی بهترین برنامه و تندیس بهترین تهیه کننده برنامه ترکیبی از سختی های "ناحقی" گفت که در یک سال گذشته از سوی صدا و سیما بر او و برنامه اش تحمیل شد. محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما اعلام کرد که از سال جدید "تحولاتی ویژه" در برنامه ۹۰ صورت خواهد گرفت و این برنامه با گروهی جدید پخش می شود. در راستای اعتراض به کنار گذاشتن عادل فردوسی پور از برنامه نود، چهره های سرشناس زیادی از جمله علی دایی، پرویز پرستویی، حبیب رضایی، پیمان معادی، پیمان قاسم خانی، امیرمهدی ژوله به این اتفاق واکنش نشان دادند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها