اصلاح‌طلبان و آنهایی که نه گفتند

کد خبر: 1059951

اصلی‌ترین گزینه‌های اصلاح‌طلبان تمایلی به کاندیداتوری ندارند و این موضوع وضعیت جریان اصلاحات را پیچیده کرده است.

اصلاح‌طلبان و آنهایی که نه گفتند

گروه سیاست سایت فردا – جبهه اصلاحات ایران سخت مشغول کار است و همه تلاش خود را به کار گرفته تا از یک سو چهره‌های سیاسی را راضی به کاندیداتوری کند و از سوی دیگر با حضور اعضا در کلاپ هاوس و سایر شبکه‌های اجتماعی بدنه اجتماعی را به شوق آورده و به مشارکت در انتخابات ترغیب کند. اینکه در رسیدن به هدف دوم موفق خواهد بود یا خیر، بحث دیگری است اما این طور که به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در بخش اول نیز هنوز توفیقی نداشته‌اند.

نگاهی به وضعیت انتخاباتی این جریان، اظهارنظرها و مواضع سیاسی اصلاح طلبان نشان می‌دهد که اغلب چهره‌های به اصطلاح جدی که این جریان می‌تواند رویشان حساب کند هنوز به درخواست‌ها برای کاندیداتوری جواب مثبت نداده و در خوشبینانه‌ترین حالت در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

اولین و مهم‌ترین فردی که دعوت آنان را در کرده است سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات است که به گفته جواد امام مایل به کاندیداتوری و حضور دوباره در پاستور نیست. بعد از او هم سیدحسن خمینی یکی از اصلی‌ترین نیروهای مورد نظر اصلاح‌طلبان است. چهره‌ای که رسانه‌های اصلاح‌طلب این روزها روی او تمرکز کرده و برای مهیا کردن زمینه ورود او به انتخابات می‌کوشند. برخی از سخنان اخیر او نیز گمانه کاندیداتوری را تقویت می‌کند. حتی گفته شد که او در دیدار با مجمع ایثارگران قول مساعد داده که نامزد شود. اکنون اما جواد امام این موضوع را تکذیب کرده و نوشته است « بر خلاف خبر کذب منتشره، حاج سید حسن خمینی در دیدار بااعضای شورای سیاسی مجمع ایثارگران، در خصوص ورود خویش به انتخابات هیچگونه اظهار نظری نفرمودند.»

سید حسن خمینی اما تنها گزینه اصلاح‌طلبان نیز که این روزها درباره نامزد شدن او تردید وجود دارد. این طور که به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان حتی به نامزد شدن اسحاق جهانگیری هم اطمینان ندارد. گذشته از اینکه اسحاق جهانگیری به خاطر حضور در دولت روحانی و کارنامه خود چقدر شانس موفقیت دارد، همواره یک گزینه مورد توجه اصلاح طلبان بوده زیرا همان طور که حسن رسولی اخیر گفته بود شانس تایید صلاحیت دارد. خود جهانگیری اما انگار تمایلی به نامزدی ندارد. شاهد آنکه علی محمد نمازی، عضو شورای مرکزی کارگزاران امروز گفته که « هنوز خبر نداریم جهانگیری در انتخابات این دوره شرکت می‌کند یا خیر. چند ماه گذشته به صورت جدی وارد میدان و بعد از آن شنیده شد که در حال ارزیابی فضای انتخابات است تا حضور پیدا کند و یا خیر. هنوز به طور دقیق مشخص نیست حضور پیدا می‌کند یا نه.» او در ادامه نیز گفته که « برداشت من این است که جهانگیری در این دوره شرکت نخواهد کرد، اما اطلاع دقیقی نداریم، امیدوارم تصمیم درستی برای حضور و یا عدم حضور خود داشته باشد.»

محمد جواد ظریف نیز از دیگر نامزدهای احتمالی بود که اصرارش به کاندیدا نشدن سبب شد حتی فعالان سیاسی در جریان اصلاحات نیز از وی ناامید شده و دست از اصرار بردارند. وضعیت اصلاح طلبان وقتی وخیم‌تر می‌نماید که حواسمان باشیم حتی تکلیف آمدن و نیامدن علی لاریجانی یعنی گزینه ائتلافی که این همه درباره او بحث و حاشیه داشتند هم معلوم نیست و احتمال کاندیدا نشدن وی روز به روز بیشتر می‌شود.

با این حساب اصلاح‌طلبان می‌مانند و دست خالی. از یک سو چهره‌های رادیکال که همه خودشان و هم سایرین می‌دانند امکان نقش آفرینی در این انتخابات را ندارند و از سوی دیگر هم کاندیداهای حداقلی که اگرچه به راحتی وارد میدان می‌شوند اما از صندوق رای بیرون نخواهند آمد. محمدرضا عارف را قطعا می‌توان سردمدار این گروه دانست.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها