فردا گزارش می دهد؛

معمای لاریجانی همچنان لاینحل

کد خبر: 1058912

علی لاریجانی نشان داده شیوه بازی در رقابت های سیاسی را بلد است باید دید در نهایت چه تصمیمی می گیرد.

معمای لاریجانی همچنان لاینحل

گروه سیاسی فردا: وقتی حسن روحانی در سال 92 پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد، علی لاریجانی نخستین فردی بود که به دیدار او رفت و تبریک گفت. همان دیدار کافی بود که پیوندی راهبردی بین روحانی و لاریجانی شکل بگیرد. مهمترین وزارتخانه به رحمانی فضلی فرد نزدیک به علی لاریجانی رسید اما از آن سو موضوع رأی اعتماد مجلس به کابینه، تصویب برجام، اف ای تی اف و بسیاری از موضوعات چالشی دیگر ساده تر از آنچه تصور می شد، در مجلس تعیین تکلیف شد.

از یک سال پیش که علی لاریجانی بهارستان را پس از سه دوره ریاست ترک کرد، همواره در مظان این تحلیل بوده که می خواهد برای دومین بار شانس خود را در انتخابات ریاست جمهوری امتحان کند. او فردی تیز هوش است که در معادلات سیاسی می کوشد اگر در قطب پیروز قرار ندارد، حداقل بازنده هم تلقی نشود و از سیر تحولات پله ای برای بالا رفتن بسازد.

حالا علی لاریجانی باید تصمیم بگیرد، تصمیمی سخت اما مهم که قطعا معادلات صحنه رقابت را دستخوش تغییر خواهد کرد. در این میان تحلیل ها و گمانه ها متعدد و بعضا متناقض است. افرادی همچون محمد مهاجری با بیان دلایل منطقی معتقدند «علی لاریجانی کاندیدای انتخابات نمی شود». شاید برخی این تحلیل را جدی نگیرند اما نباید از یاد برد که در انتخابات مجلس نیز این گروه همین دیدگاه را مطرح کردند و درست هم از آب درآمد.

گروه دیگر آمدن علی لاریجانی را مشروط به تصمیم سیدابراهیم رئیسی می کنند. غلامعلی جعفرزاده فعال سیاسی نزدیک به علی لاریجانی به طور مشخص همین مسئله را بیان کرده و گفته «اگر رئیسی بیاید لاریجانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی شود».  

گروه سوم کسانی هستند که می گویند علی لاریجانی به طور مستقل نامزد می شود و از آنجا که اصلاح طلبان نامزدی در صحنه انتخابات ندارند قطعا در هفته آخر پشت سر او می آیند و یک دو قطبی بین علی لاریجانی و نامزد اصلی جریان اصولگرا شکل می گیرد. کما اینکه جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اخیرا گفته بود «لاریجانی کاندیدای روز مبادای اصلاحات است».

حالا علی لاریجانی باید تصمیم بگیرد. او قریب به 11 ماه است سکوت کرده و اکنون موعد آن شده که مشخص کند چه برنامه ای در سر دارد. عزت الله یوسفیان ملا، یک چهره نزدیک به لاریجانی، در رابطه با کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت «امروز در اوج کسانی که نام آنها مطرح است، رییسی، قالیباف و لاریجانی هستند ولی هیچ کدام از این افراد نگفته اند که می آیند. کارنامه رفوزگی جریان چپ و راست توسط عموم مردم صادر شده است و این دو جریان دیگر برای مردم اعتبار سیاسی ندارند لذا باید به سمت فردی رفت که روی او موردی قضاوت شود باید دید آیا او در مسئولیتی که داشت اشتباه می کرد یا نه؟!»

از این صحبت ها بر می آید که هرچند علی لاریجانی هنوز چراغ سبزی از سوی هیچ یک از جریانات سیاسی دریافت نکرده و به همین دلیل شاید برای اعلام کاندیداتوری در تردید به سر می برد اما بعید هم نیست یک در لحظه آخر معادلات صحنه را برای ورود به عرصه رقابت مساعد ببیند. کما اینکه قرار است تا پایان اردیبهشت ماه طرف های غربی مدل خود را برای احیای برجام اعلام کنند و پذیرش و عدم پذیرش مدل پیشنهادی غربی ها از سوی ایران می تواند تأثیر تعیین کننده ای بر آرایش صحنه انتخابات ریاست جمهوری بگذارد. از آنجا که علی لاریجانی نشان داده شیوه بازی در رقابت های سیاسی را بلد است باید دید در نهایت چه تصمیمی می گیرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها