رقابت مطهری و لاریجانی

کد خبر: 1063362

اصلاح‌طلبان انگار شانسی غیر از ائتلاف با گزینه غیراصلاح‌طلب ندارند و علی لاریجانی و علی مطهری نیز برای موفقیت به همین نکته دل بسته‌اند.

رقابت مطهری و لاریجانی

گروه سیاست سایت فردا - اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری وضعیت خوبی ندارند. خودشان نمی‌گویند و این واقعیت را انکار می‌کنند اما تقریبا برای همه مشخص است که دستشان حسابی خالی است. برخی از نامزدها مثل مصطفی تاجزاده شانس عبور از دستگاه نظارتی را ندارند و برخی دیگر مثل عارف و پزشکیان به قدر کافی رای‌آور نیستند. سیدحسن خمینی هم که خودخواسته و محمدجواد ظریف نیز ناخواسته از گردونه برون افتاده‌اند. امثال محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری و ... نیز وضعیت قابل اتکایی ندارند و نمی‌تواند به موفقیت‌ آنان دل بست. 

از این رو است که به نظر می‌رسد تنها راه باقی مانده برای اصلاح‌طلبان برگشت سر خانه اول یعنی تکرار الگوی سال 92 و ائتلاف با یک گزینه غیر اصلاح‌طلب باشد. اگرچه بسیاری از نیروهای اصلاح‌طلب این فرض را رد کرده و مصر هستند که تحت هیچ شرایط تجربه دولت روحانی را تکرار نکنند اما هم بخشی از اصلاح‌طلبان مثل کارگزاران و محافظه‌کاران چسبیده به راست همچنان به اتخاذ این سیاست امید دارند. هم گزینه‌های غیر اصلاح‌طلبی که شانس خود را در حمایت اصلاح‌طلبان می‌دانند دل به این قضیه بسته‌اند.

حرف از علی لاریجانی و علی مطهری است. نسبت فامیلی هم انگار مانعی در مسیر رقابت این دو چهره اصولگرا برای رقابت با هم جهت جلب نظر اصلاح‌طلبان نیست. 

با در نظر گرفتن همین شرایط است که روزنامه «جهان صنعت» امروز می‌نویسد: «درست درحالی که شاهد افول لاریجانی نزد سیاسون اصلاح‌طلب و کاسته‌شدن از احتمال ائتلاف با وی هستیم، علی مطهری سعی می‌کند خود را به این جریان نزدیک‌تر کرده و مقدمات آن را فراهم کند که به گزینه ائتلافی بدل شود.» گزارش نویس این روزنامه اظهارات دیروز مطهری در گفت‌وگو با روزنامه «شرق»که گفته بود «من به شکل مستقل وارد شدم اما در سال‌های اخیر به‌خاطر شرایط خاصی که کشور داشته و نقش من در دفاع از مباحث حقوق شهروندی و آزادی بیان، به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر بوده‌ام. البته صحبت رسمی‌ای نبوده اما واسطه‌هایی از طرف اصلاح‌طلبان با من صحبت کرده‌اند. از طرف مستقلان هم به‌صورت جدی صحبت کرده‌اند اما از سوی اصولگرایان تماسی نبوده است، ولی هرکدامشان حمایت کنند، استقبال می‌کنم.» را شاهد آورده و می‌نویسد: «او خوب می‌داند که به اندازه لاریجانی از حمایت جریان اصولگرای بی‌بهره خواهد ماند. دلیلش روشن است. مطهری در دهه اخیر بارها صراحتا یا تلویحا خودش از خیلی اصلاح‌طلبان اصلاح‌طلب دانسته و در موضع‌گیری‌های سیاسی چنان با آنان غرابت یافته که در انتخابات مجلس دهم، در لیست امید قرار گرفت.»

در ادامه این گزارش نیز آمده است: این چهره سیاسی اصولگرا احتمالا با اتکا به همین تجربه از همراهی و همکاری است که خود را یک نامزد ائتلافی مناسب برای اصلاح‌طلبان تلقی می‌کند. شاهد آنکه در دی‌ماه ۹۹ گفته بود: «شورای نگهبان که بعید است یک اصلاح‌طلب را تایید کند ولی احتمال تایید صلاحیت چهره‌های معتدل وجود دارد.» آن زمان تصور شد که هدفش از بیان این جمله مقدمه‌چینی برای کاندیداتوری خود است و حالا نیز با اعلام کاندیداتوری و بیان اظهارات اخیر، جای تردیدی نگذاشته است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها