تردید اصلاح‌طلبان در حمایت از لاریجانی

کد خبر: 1053402

محمد عطریانفر از احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی گفته اما در عین حال ابراز امیدواری می‌کنند که چنین اتفاقی رخ ندهد!

تردید اصلاح‌طلبان در حمایت از لاریجانی

گروه سیاست سایت فردا – تقریبا سه ماه تا انتخابات باقی است و تکلیف کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری بسیاری از نیروهای سیاسی شاخص که با آمدن و نیامدن خود می‌توانند بازی را تغییر دهند، مشخص نیست. آقایان انگار صبر کردن تا دقیقه نود و انتظار کشیدن برای رسیدن دعوت‌نامه‌ها را ترجیح می‌دهند و قصد دارند که مثل همه ادوار قبلی تا دقیقه نود برای احساس تکلیف صبر کنند. 

یکی از این نیروهای سیاسی نیز علی لاریجانی است. احتمال کاندیداتوری او از مدت‌ها قبل مطرح بود و وقتی هم که در انتخابات مجلس یازدهم شرکت نکرد، برای همه مسلم شد که سودای پاستور دارد. فضای سیاسی کشور اما مطابق میل وی پیش نرفت و او را برای کاندیداتوری دچار تردید . به خصوص که اصلاح‌طلبان که در مرحله اول از ائتلاف با او دم زده و وی را حمایت می‌کردند، پا پس کشیدند و حتی طیف‌های محافظه‌کار این جریان نیز از ایده معرفی نامزد خالص حمایت کردند.

اکنون اما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، وضعیت وی پیچیده‌تر از همیشه است. از یک سو اصولگرایان بارها و بارها تاکید کرده‌اند که احتمال حمایت از لاریجانی اندک است، شاهد نیز آخرین اظهارات شورای وحدتی‌ها که به صراحت گفتند دنبال کاندیداتوری رئیسی هستند نه لاریجانی. از سوی دیگر اصلاح‌طلبان نیز در حمایت از وی آنقدر مصمم نیستند که بتوان رویشان حساب کرد. 

اصلی‌ترین طیف حامی لاریجانی در جریان اصلاحات، کارگزاران بود که اخیرا برای قرار گرفتن زیر چتر نهاد اجماع ساز جدید می‌کوشد و به همراهی با سایر اصلاح‌طلبان اصرار دارد. پیچیدگی قضیه اما اینجاست که کارگزارانی‌ها باب حمایت از لاریجانی را کامل نمی‌بندند. مثلا محمد عطریانفر همین تازگی‌ها از احتمال حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی گفته است! 

وی ضمن کلی تعریف و تمجید از لاریجانی ابراز امیدواری می‌کند که این اتفاق – ائتلاف با لاریجانی – رخ ندهد و در عین حال می‌گوید: «دلیل تمرکز روی لاریجانی به دلیل شرایط اعمال‌شده نهادهای ناظر بر نامزد جبهه اصلاحات است. در شرایطی که اصلاح‌طلبان را از معرفی نامزد ذاتی خود محروم کنند، طبیعی است به سمت تصمیمات دیگر و انتخاب از میان نیروهای دیگر برویم و کسی که مواضع رفتاری‌اش به ما نزدیک‌تر باشد، مورد انتخاب قرار دهیم. آقای لاریجانی در چنین شرایطی از جمله چهره‌هایی است که می‌توان روی او بحث کرد و تصمیم گرفت».

فقط این نیست و موضوع دیگری می‌تواند روی کاندیدا شدن یا نشدن لاریجانی و همچنین شانس وی برای بهره‌مندی از حمایت اصلاح‌طلبان اثرگذار باشد، حضور علی مطهری در این انتخابات است. اگرچه مطهری به اندازه لاریجانی شانس تایید صلاحیت ندارد اما از امتیازاتی برخوردار است که در صورت عبور از فیلتر دستگاه‌های نظارتی به یک رقیب جدی برای لاریجانی بدل خواهد شد. شاهد هم آنکه ناصر قوامی در گفت‌وگویی با «جهان صنعت» به مواضع مطهری در مجلس دهم و نزدیکی رویکرد او به اصلاح‌طلبان اشاره کرده و معتقد است که اصلاح‌طلبان برای ائتلاف با یک گزینه غیراصلاح‌طلب مطهری را به لاریجانی ترجیح خواهند داد.  البته شاید نسبت خانوادگی آقایان مانع از آن شود که همزمان با هم کاندیدا شده و رقابت کنند. 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها