در گفتگو با فردا مطرح شد؛

باهنر:جهانگیری در دولت دوم روحانی واقعا معاون اول نبود/ جای او بودم کنار می‌رفتم

کد خبر: 1064110

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: اگر جای آقای جهانگیری بودم و احساس می‌کردم دیگر آقای روحانی حاضر نیست از موقعیتم استفاده کند، کنار می‌رفتم.

باهنر:جهانگیری در دولت دوم روحانی واقعا معاون اول نبود/ جای او بودم کنار می‌رفتم

گروه سیاسی فردا: اصلاح طلبان برای انتخابات 1400 وارد معادلات پیچیده‌ای شده اند. آنها امید زیادی به کاندیداتوری ظریف یا سیدحسن خمینی داشتند اما حالا باید این دو سناریو را مختومه شده تصور کنند. اخیرا اعلام شد که جبهه اصلاحات ایران لیست نامزدهای مدنظرش را به ترتیب اولویت اعلام کرد که نام اسحاق جهانگیری بعد از محمدجواد ظریف قرار داشت، در واقع هم اکنون او نامزد نخست جریان اصلاحات تلقی می شود. مسعود پزشکیان نیز گرچه در این فهرست در جایگاه چهارم قرار دارد اما از آنجا که ردصلاحیت تاجزاده قطعی به نظر می رسد، می‌توان مسعود پزشکیان را نامزد با اولویت دوم در جریان اصلاحات تلقی کرد. درباره موقعیت و جایگاه اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان در صحنه انتخابات ریاست جمهوری با محمدرضا باهنر گفتگو کردیم.

 

قسمت چهارم گفتگوی مشروح پایگاه خبری فردا با محمدرضا باهنر را در ادامه بخوانید.

 

- آقای جهانگیری هم‌استانی شماست و ایشان را از نزدیک می‌شناسید، به نظر شما محبوبیت ایشان در جامعه چطور است؟

براساس نظرسنجی‌ها باید دید چه خبر است. معمولا هر 15-10 روز یک بار یک نظرسنجی درمی‌آید. آدم به بعضی از این نظرسنجی ها اتکای بیشتری می‌تواند بکند. باید این‌ها را بررسی کرد و دید چه کسی محبوب است و چه کسی نیست.

- فکر می‌کنید اصلاح‌طلبان ایشان را به‌عنوان کاندیدای اصلی خودشان انتخاب کنند؟

آقای خاتمی موقعی که انتخاب شد، بنده رئیس ستاد انتخاباتی آقای ناطق بودم، آقای ناطق نوری صبح شنبه به ایشان تبریک گفت، من هم دو، سه روز بعد پیش آقای خاتمی رفتم تا تبریک بگویم. آن زمان عضو هیأت رئیسه مجلس هم بودم، در روز ملاقات به آقای خاتمی گفتم «حالا که انتخاب شدید و ان‌شاءالله مبارک باشد، کابینه‌تان را می‌خواهید چه کسانی را به مجلس معرفی کنید؟ مشی اقتصادی شما چیست؟» خاتمی آدم خوش‌مشربی هم هست. خنده ای کرد و گفت «مگر من اصلا فکر می‌کردم رئیس جمهور شوم». همین الان هم از آقای خاتمی سوال کنید، تکذیب نمی‌کند.

اسفند83 بعضی شهرها به احمدی‌نژاد ستاد اجاره نمی‌دادند

آقای احمدی‌نژاد که وضعیت دیگری داشت و از روز اول می‌گفت من در پاستور هستم، در حالی که در اسفندماه 83 من یادم است ایشان بعضی از استان‌ها و شهرستان‌ها می‌رفت، ستاد به او اجاره نمی‌دادند، یعنی اصلا جزو کاندیداهای مطرح نبود. خود ایشان البته اطمینان داشت که رئیس جمهور می شود.

ابر و باد و مه و خورشید و فلک کمک کردند تا روحانی رأی آورد

درخصوص آقای روحانی که جمله مشهور مرحوم هاشمی رفسنجانی دیگر درآمده که ایشان گفته بود «ما اگر از آقای روحانی حمایت نمی‌کردیم، آقای روحانی چهار درصد یا پنج درصد رأی بیشتر نداشت». یعنی ابر و باد و مه و خورشید و فلک همه جمع شدند تا آقای روحانی رأی آورد. با این سابقه تجربه اصلا نمی‌شود الان گفت که کسی رئیس جمهور می‌شود. باید ببینیم چه فضاهای به وجود می‌آید.

جهانگیری در دولت دوم روحانی واقعا معاون اول نبود/ بین‌شان شکرآب بود

- با توجه به ابعاد شخصیتی آقای جهانگیری، می‌تواند نامزد اصلی جریان اصلاحات شود؟

الان جریان اصلاح‌طلب یک مجموعه به‌نام نهاد اجماع‌ساز درست کرده‌ که قرار است آنجا با هم بحث ‌کنند. قاعدتا اگر بخواهند کاندیدایی را هم معرفی کنند، به نظرسنجی‌ها مراجعه می‌کنند. بحث این است که آقای جهانگیری آیا توانسته محبوبیت، دوره گذشته‌اش را تقویت کند؟ حالا چه اتفاقاتی افتاد علی‌رغم این‌که آقای جهانگیری در انتخابات خیلی به آقای روحانی در رأی جمع‌کردن کمک کرد اما آنها بعدش رابطه‌شان تضعیف شد، یعنی آقای جهانگیری دیگر در دولت دوازدهم واقعا معاون اول نبود، یکسری درگیری‌های داخلی دولتی بود، یعنی بیرون اینطوری منعکس بود که رابطه آقای جهانگیری و آقای روحانی رابطه گذشته نبود، یک مقدار بین‌شان شکرآب شده بود. حالا این‌که چرا در دولت ماند و کنار نرفت؟ آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند روی او اجماع کنند یا خیر، سوال‌هایی است که باید خود آقای جهانگیری و اصلاح طلبان پاسخ دهند.

جهانگیری متفاوت با روحانی است/ جای جهانگیری بودم از معاون اولی کنار می‌رفتم

- به‌عنوان کسی که آقای جهانگیری را می‌شناسید، آیا آقای جهانگیری به مثابه آقای روحانی است، یعنی این ذهنیتی که مردم دارند، شما هم دارید؟

آقای روحانی اصولا و خاستگاهش اصلاح‌طلبی نبوده و الان هم نیست. او پیش از ریاست جمهوری مسئولیت های مختلفی همچون دبیر شورای عالی امنیت ملی و نایب رئیس مجلس را بر عهده داشت. حتی یک مصاحبه از او پیدا نمی شود که به نفع اصلاح‌طلبان آمده حرف زده باشد. در ازایش ده‌ها سخنرانی و مصاحبه از آقای روحانی می‌آورم که به نفع اصولگراها حرف زده است؛ حتی در جریان محکوم کردن غائله 18 تیر سال 78، آقای روحانی سخنران مراسم بود. اما آقای جهانگیری برعکس آقای روحانی از آن زمان که وارد بحث‌های سیاسی و اجرایی شد، خاستگاهش اصلاح‌طلبی بود بنابراین متفاوت با آقای روحانی است. این‌که حالا عملکرد آقای روحانی را در دوره دوم گردن آقای جهانگیری می‌افتد یا نمی‌افتد؟ معتقدم ایشان هم تاثیرگذار است و هم بی‌تاثیر. اگر جای آقای جهانگیری بودم و احساس می‌کردم دیگر آقای روحانی حاضر نیست از موقعیتم استفاده کند، کنار می‌رفتم.

- چرا آقای جهانگیری کنار نرفت؟

نمی‌دانم، این را باید از خودش بپرسید. شاید مصلحت ندانست ولی جایگاه آقای جهانگیری در پست معاون اولی در دولت دوم آقای روحانی هم تضعیف شد، هم شخص آقای جهانگیری تضعیف شد که هر دو این‌ها حیف بود.

4 ویژگی مسعود پزشکیان برای رأی‌آوری

- خیلی‌ها معتقدند با روندی که دارد پیش می‌رود، شاید آقای پزشکیان بیشتر مدنظر اصلاح طلبان قرار بگیرد چون یک مشی عدالتخواهی هم دارد و شاید بتواند یک بدنه‌ای از اقشار آسیب‌پذیر جامعه را هم به خودش جلب کند. فکر می‌کنید برخی می گویند آقای پزشکیان نامزد اصلی جریان اصلاحات است و بقیه نامزد پوششی هستند، نظر شما چیست؟

آقای پزشکیان یک مشخصه‌های ویژه‌ای دارد؛ حتما در جریان اصلاح‌طلبی است، نکته دوم چهره ای مردمی‌ و متدین‌ محسوب می شود و به قرآن و نهج‌البلاغه تسلط دارد. روی مساله قومیت آذری‌ها و کُردها مفصل حساب می‌کند. خودش آذری و مادر او کُرد است. سابقه تجربه اجرایی و تقنینی داشته نایب رئیس مجلس دهم بوده و وزیر بهداشت دولت اصلاحات بود ولی این‌ اوصاف باز باید دید این ویژگی ها چقدر موجب می شود که اصلاح‌طلبان پشت او بیایند. سال 92 به دلایل آقای روحانی خاستگاهش اصلاح‌طلبی نبود اما بر آقای عارف که اصلاح‌طلب خالص بود، ترجیح داده شد. این‌که آقای پزشکیان چون منتسب به اصلاح‌طلبان است، آیا اصلاح‌طلبان روی او به اجماع می رسند؟ این را من نمی‌دانم و این‌ها سوالاتی است که ما باید از مجموع اصلاح‌طلبان بپرسیم و شاید اظهارنظرکردن من خیلی خوب نباشد.

- با همه این تفاسیر فکر می‌کنید اگر اصلاح‌طلبان سراغ آقای پزشکیان نروند، ایشان با توجه به ویژگی‌هایی که خودتان برشمردید، فارغ از گرایش سیاسی‌شان، به‌عنوان نامزد مستقل همچنان در صحنه می ماند یا شاید برود کنار؟

من از الان نمی دانم که اگر اصلاح‌طلبان گفتند «کاندیدای ما آقای پزشکیان نیست، مثلا آقای فلانی است»؛ آیا آقای پزشکیان همچنان می‌ماند یا تبعیت می‌کند؟ من این موضوع را در اصولگرایان نمی‌دانم، الان یکی از نگرانی‌های ما این است که این دفعه کاندیداهای نامزدهای ریاست جمهوری منتسب به اصولگرایی تعدادشان زیاد باشد. یکی از گرفتاری‌ها و نگرانی‌های ما این است که همه آنها از تصمیم جریان تبعیت نمی‌کنند. حالا اگر من بخواهم درباره آقای پزشکیان اظهارنظر کنم که جای خود دارد.

قسمت اول گفتگوی مشروح پایگاه خبری فردا با محمدرضا باهنر را اینجا بخوانید.

قسمت دوم گفتگوی مشروح پایگاه خبری فردا با محمدرضا باهنر را اینجا بخوانید.

قسمت سوم گفتگوی مشروح پایگاه خبری فردا با محمدرضا باهنر را اینجا بخوانید

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها