چرا از چوب برای نمای ساختمان استفاده کنیم؟

کد خبر: 1139892
چرا از چوب برای نمای ساختمان استفاده کنیم؟

 

نمای چوبی یکی از پرطرفدارترین نماهای ساختمانی در دهه گذشته بوده است؛ و چوب به عنوان عنصری طبیعی توانسته به اشکال مختلف به مصنوعات ساخت بشر کمک کند. بناهای مسکونی و اداری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و کاربرد چوب به عنوان مصالح ساختمانی در طراحی نما این روزها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در این مطلب درباره علت این محبوبیت و سایر ویژگی‌های نمای چوبی یا چوب نما، نکاتی مهمی را ارائه می‌دهیم.

علت استفاده از چوب در نمای ساختمان

شاید بتوان گفت، احساس یگانگی انسان با چوب، مهم‌ترین دلیل استفاده از این عنصر طبیعت در مصنوعات گوناگون است. یکی از وظایف مهم ساختمان‌ها به عنوان محل زندگی و کار انسان، القای حس آرامش، امنیت و زیبایی به ساکنان آن است. انسان‌ها به دلیل ارتباط عمیقی که با طبیعت دارند؛ این احساسات را در کنار عناصر طبیعی مانند چوب، در مقایسه با عناصر مصنوعی مانند شیشه، بهتر و عمیق‌تر دریافت می‌کنند.

از نظر علمی نیز این مسئله اثبات شده است که چوب پوشش خوبی برای جلوگیری از امواج بی‌سیم بوده و به جای دفع و منعکس کردن این امواج، آنها را در درون خود جذب و بی‌اثر می‌کند.

در نهایت استفاده از چوب در نمای ساختمان و اجرای نمای چوبی در مقایسه با سایر مدل‌های نما، آسیب‌های زیستی کمتری را به محیط زیست بشر وارد می‌کند. به عبارت دیگر چوب بخشی از طبیعت بوده و به راحتی با آن یکی شده و به آن آسیب نمی‌زند. در حالی که سایر نماها، به عنوان مثال، نماهای کامپوزیتی در بلندمدت موجب آلودگی‌های زیستی گوناگون شده و پس از پایان عمر مفید خود، به سادگی به چرخه طبیعت باز نمی‌گردند.

"چوب با توجه یکی از قدیمی ترین محصولات استفاده شده در ساختمان می باشد هم در دکوراسیون داخلی و خارجی بسیار انسان احساس نزدیکی به آن می کند و در چندین سال گذشته برای چوب نما پیشرفت های زیادی داشته است و محصولاتی مانند ترموود، چوب پلاست و... تولید شده است که بسیار مفید و کاربردی است و آسیبی به محیط زیست نمی رساند"

مزایا یا نکات مثبت نمای چوبی

نمای چوبی مزایای بسیاری دارد و همین مزایا است که موجب محوبیت روزافزون آن شده است. عمر بالای چوب نما (بیش از 30 سال)، دوست‌دار محیط زیست بودن و قابلیت بازیافت 100 درصدی آنها، قابلیت ترمیم مجدد به دفعات متوالی، قابلیت شستشو، وزن بسیار سبک در عین استحکام بسیار بالا، نداشتن انقباض و انبساط در شرایط گوناگون آب و هوایی، ضد آب و ضد رطوبت بودن (برعکس تصوری که از چوب‌های معمولی وجود دارد.) و در نهایت قابلیت اجرای تلفیقی با سایر عناصر موجود در نمای ساختمان، خلاصه‌ای از مهم‌ترین مزایای نمای چوبی است.

نکات تاریک یا معایب نمای چوبی

اگرچه مزایای نمای چوبی بسیار است؛ اما مانند محصول دیگری، چوب نما نیز دارای معایب و محدودیت‌هایی است. اغلب معایب نمای چوبی را باید با توجه به کیفیت چوب خریداری شده بررسی کرد. احتمالا می‌دانید که چوب، به خودی خود، عنصری آسیب‌پذیر در برابر رطوبت، حشرات، آتش، آفتاب و... است. اما چوب‌های به کار رفته در نمای ساختمان، نوع خاصی از چوب هستند که تحت فرآوری‌های گوناگون قرار گرفته، تا محصول نهایی آماده استفاده در نمای ساختمان باشد. این فرآوری‌ها کمک کرده است که محدودیت‌های چوب به مزایای آن تبدیل شود. اما نباید فراموش کنید که در صورت خرید محصولات بی‌کیفیت و غیراستاندارد ممکن است با معایب آن نیز روبرو شوید. عیب دیگر چوب نما، هزینه‌های نگهداری آن است؛ که به نسبت سایر نماها تا حدودی بیشتر است. در نهایت نصب نمای چوبی به شکلی استاندارد نیز، نیازمند تخصص و دقت بیشتری است.

4

روش اجرای نمای چوبی

اجرای نمای چوبی یک تخصص است که شرح آن به‌طور خلاصه ممکن نیست. توصیه ما به شما به عنوان کارفرما در این زمینه، توجه به چند نکته حیاتی است.

در درجه اول پیشنهاد می‌کنیم که مسئولیت نصب نما را بر عهده فروشنده چوب قرار دهید. چرا که در این صورت شانس دریافت خدمات بهتر و استانداردتر بیشتر است. در کنار این موضوع، توجه به زیرسازی مناسب برای اجرای نما، اجرای بخش چوبی نما در مراحل پایانی کار ساختمان، استفاده از تجهیزات استاندارد، استفاده از یراق‌آلات (مثلا پیچ‌ها) استاندارد و باکیفیت، و در نهایت توجه به ویژگی‌های چوب خریداری شده (مثلا نسبت تغییر سایز در دماهای مختلف) و ویژگی‌های آب و هوایی محل نصب و اجرای کار بر اساس آنها، از جمله موارد مهمی است که باید در مراحل اجرای نمای چوبی مورد توجه قرار گیرد.

قیمت اجرای نمای چوبی

مهم‌ترین فاکتور موثر بر قیمت اجرای نمای چوبی، هزینه خریداری چوب آن است. بهترین چوب‌های به کار رفته در نمای ساختمان، محصول شرکت‌های فعال در اروپای شرقی است. با این وجود محصولات ایرانی نیز با رعایت استانداردهای بین‌المللی، از کیفیت قابل قبول و قابل اطمینانی برخوردار هستند. طبیعتا خریداری جنس بهتر هزینه‌های بیشتر برای کارفرما در برخواهد داشت.

از سویی قیمت خریداری الوارهای چوبی اولیه، بر اساس طول آنها و چوب به کار رفته در نما بر اساس هر متر مربع محاسبه می‌شود. همچنین الوارهای ضخیم‌تر دارای قیمت بالاتری بوده و اجرای آنها نیز ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد.

برای محاسبه هزینه اجرای نمای چوبی، فراموش نکنید که علاوه بر هزینه خرید مواد اولیه و اجرت نصب، اجرت رنگ‌آمیزی چوب را نیز در نظر بگیرید.

ویژگی های نمای چوبی

تنوع در اجرای طرح‌های گوناگون، عایق بودن در برابر صوت و دما، زیبایی طبیعی، توانایی اجرای فوری، امکان هماهنگی بالا با سایر عناصر ساختمانی، قابلیت اجرا در سبک‌های گوناگون مدرن و کلاسیک، و یگانگی با محیط زیست را می‌توان از دیگر ویژگی‌های چوب نما بر شمرد.

ویژگی های چوب نمای ساختمان در فرهنگ و هنر

از دیرباز تا امروز، چوب نقشی اساسی در ساختار آثار هنرهای تجسمی داشته است. مجسمه‌ها و تزئینات چوبی، درب‌ها، چارچوب‌ها، مبلمان و... از جمله این موارد هستند که به لطف ویژگی‌های گوناگون چوب، محلی برای نمایش ذوق و قریحه هنرمندان بوده است. ارتباط شاخه‌های گوناگون هنری نیز موجب شده تا هنرمندان بتوانند آثار خود را در ارتباطی عمیق با فرهنگ و تاریخ و هنر جوامع خلق کنند. به همین دلیل است که کاربر چوب در فضاهای فرهنگ و هنری، یکی از روش‌های مطلوب کردن آن فضاها برای مخاطبان است.

تفاوت نمای چوبی با نمای آجری

مهم‌ترین تفاوت‌های نمای چوبی و آجری را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • چوب طبیعی و آجر مصنوعی است.
  • نمای چوبی مدرن‌تر و نمای آجری کلاسیک‌تر است.
  • اجرای نمای چوبی سریع‌تر است.
  • وزن نما چوب از نمای آجری سبک‌تر است.

پارسا گروپ یا آلتن نمای چوبی را اجرا می کند ؟

همانطور که در مقاله بالا مطالعه کردید نمای چوبی بسیار محبوب است و چندین سال است که محبوبیت بیشتری کسب کرده است و تمامی نکات مربوط به آن را شرح داده ایم و کسانی که نیاز دارند یک فروشگاه معتبر برای خرید معرفی شود پارسا گروپ یا آلتن می تواند گزینه خوبی باشد و با توجه به اینکه چندین سال است در این زمینه کار می کند و تجربه کافی را دارد می تواند در زمینه اجرا نیز به شما کمک کند و برای ارتباط با کارشناسان می توانید از کانالهای ارتباطی زیر اقدام کنید.

آدرس: کارخانه : احمدآباد مستوفی، میدان پارسا، خیابان صنوبر چهارم شمالی، شهرک بهسازی صنایع چوب - سالنA9

تلفن: 021-26851523

ایمیل: f.commerce@lunawood.ir

سایت: https://parsa-group.com

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها