چگونه با ریسک کم در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

کد خبر: 1143443
چگونه با ریسک کم در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

 

این تقاضای زیادی نیست که هم برنده بورس بود و هم ریسک کمی را پذیرفت. اما چطور می‌شود این انتظار را در بازار پرتلاطم سهام برآورده کرد؟ خوب می‌دانیم که بالا و پایین شدن سهام به عوامل بسیاری بستگی دارد. از تصمیم‌های سیاسی و اقتصادی داخلی و بین‌المللی گرفته تا اتفاقات و گزارش‌های شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، مسبب تغییر قیمت سهام هستند. تمام کسانی که در این بازار سرمایه گذاری می‌کنند، تمایل دارند تا از ریز تمام این اتفاقات و گزارش‌ها آگاهی داشته باشند تا بتوانند به موقع اقدام به خرید یا فروش سهام کنند و با کم‌ترین ریسک بهترین نتیجه را از این بازار پر از هیجان و ریسک اما پربازده بگیرند. دو روش مستقیم و غیرمستقیم برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد. انتخاب هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد. اما برای ریسک کم‌تر در بورس بهتر است اول از همه تعریف و ویژگی‌های این دو روش را بشناسیم و سپس کم ریسک‌ترین مسیر سرمایه گذاری در بورس را انتخاب کنیم.

سرمایه گذاری مستقیم در بورس

بسیاری افراد اولین بار نام سامانه سجام را هنگام ورود به بازار سرمایه ‌شنیده‌اند، به وبسایت آن سری ‌زده و مدارک و اطلاعات موردنیاز برای دریافت کد بورسی از این سامانه را فراهم کرده‌اند. مرحله بعدی این است که تمام مراحل از وارد کردن شماره شناسنامه تا اطلاعات بانکی را وارد می‌کنیم و بعد از دریافت کد بورسی به یکی از کارگزاری‌ها می‌رویم. کارهای ثبت نام و احراز هویت را انجام می‌دهیم و پرتفوی شخصی خود را برای شروع معاملات راه می‌اندازیم. به این روش سرمایه گذاری، روش سرمایه گذاری مستقیم در بورس می‌گویند. پر ریسک بودن یا نبودن روش مستقیم سرمایه گذاری در بورس به شخص سرمایه گذار بستگی دارد. چه ویژگی‌هایی در شخص سرمایه گذار باعث می‌شود سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس با ریسک کم باشد؟

 

 

 

  • شخصیت سرمایه گذاری؛ میزان ریسک پذیری

بارها و بارها گفته شده که سرمایه گذاری در بورس برخلاف هیجانی که دارد یک نوع سرمایه گذاری بلند مدت است. به این معنی که اگر بخواهیم بازده‌ قابل قبولی که در بازار بورس می‌بینیم را در سرمایه گذاری خود در این بازار تجربه کنیم، باید صبور باشیم. اگر خوب دقت کنیم حداقل زمان برای دریافت بازدهی‌های با درصد بالا 3 تا 5 سال بوده است؛ بنابراین اگر شخصیت سرمایه گذاری ریسک گریزی داریم و با ریزش‌های بازار بورس حال‌مان بسیار بد می‌شود بهتر است به صورت مستقیم در این بازار سرمایه گذاری نکنیم. همچنین اگر واقعا خواستار نتیجه‌گیری در بورس هستیم باید آستانه تحمل‌مان را بالا ببریم. متاسفانه افرادی که ریسک گریز هستند به محض دیدن نتایج نامطلوب در کوتاه‌مدت به سرعت اقدام به فروش تمام سهام خود می‌کنند.

  • دانش کافی سرمایه گذاری در بورس

بی تعارف باید گفت که درصد بالایی از افراد که برای سرمایه گذاری رو به سهام می‌آورند از دانش کافی در مورد این بازار برخوردار نیستند. به همین خاطر، پیگیر اخبار و افراد سودجویی که به اصطلاح سیگنال می‌دهند شده و اقدام به خرید و فروش‌های کورکورانه در سهام می‌کنند. نبود دانش کافی باعث می‌شود که فرسنگ‌ها از سرمایه گذاری در بورس با ریسک کم فاصله بگیریم. اما راه حل چیست؟ همان‌طور که گفته شد باید با خودمان بدون تعارف برخورد کنیم و یکی از دو راه پیش رو را انتخاب کنیم؛ یا دانش کافی را با گذراندن دوره‌های یادگیری انواع تحلیل و تابلوخوانی و گزارش خوانی به دست آوریم یا به عنوان راه حل دوم از سرمایه گذاری مستقیم در بورس دست بکشیم و سراغ شیوه غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بورس برویم. اما صرف داشتن دانش هم مشکل ما در سرمایه گذاری مستقیم حل نمی‌شود. زمان هم ویژگی مهمی است که نبود آن می‌تواند سرمایه گذاری مستقیم در بورس را برای ما تبدیل به زمینه سرمایه‌گذاری پر ریسک کند.

  • زمان کافی سرمایه گذاری در بورس

افرادی را هم دیده‌ایم که به خوبی از مهارت تحلیل و دانش بازار سهام برخوردار هستند اما به خاطر کمبود زمان و مشغله بسیار زیاد نمی‎‌توانند زمان روزانه خود را برای تحلیل و خوانش لحظه‌ای تابلوها و گزارش‌ها صرف کنند؛ بنابراین به روش‌های غیر مستقیم متمایل می‌شوند. شاهد این واقعیت را می‌توان پیشنهاد افراد حرفه‌ای بازار بورس دانست که بسیاری از افراد غیر حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای را هم برای سرمایه گذاری از راه و روش غیر مستقیم در بورس تشویق می‌کنند. نمونه بارز سرمایه گذاری غیر مستقیم که سرمایه گذاری کم ریسک در بورس تلقی می‌شوند، صندوق های سرمایه گذاری هستند.

روش غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس

نبود ویژگی‌هایی که برشمردیم باعث می‌شود تا به این نتیجه برسیم که سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به عنوان بهترین گزینه می‌تواند مسیر سرمایه گذاری در بازار سهام به حساب بیاید. اما صندوق‎های سرمایه گذاری با چه ویژگی‌هایی به عنوان گزینه برتر سرمایه گذاری کم ریسک در بورس به حساب می‌آیند؟

  • استفاده هوشمندانه از فضای آنلاین

فضای آنلاین به خاطر فضای شفافی که در اطلاع‌رسانی دارد به عنوان تکیه‌گاه قابل اعتماد افراد، ایفای نقش می‌کند. از این رو، صندوق‌هایی مانند صندوق های سرمایه گذاری کیان با استفاده از این فضا توانسته‌اند مفهوم سرمایه گذاری آنلاین و هوشمند را به دایره لغات دانش سرمایه گذاری اضافه کنند. سرمایه گذاری آنلاین یعنی این که ما به عنوان کسانی که در صندوق‌ها سرمایه گذاری می‌کنیم، می‌توانیم به صورت لحظه‌ای به رصد اتفاقات و تغییر قیمت‌های واحدهای سرمایه گذاری بپردازیم. از طرف دیگر، این میزان شفافیت می‌تواند این اطمینان را به ما بدهد که در جایی اندوخته خود را قرار داده‌ایم که نگرانی متوجه آن نیست.

  • حضور متخصصین

اشاره کردیم که برای سرمایه گذاری مستقیم هم نیاز به دانش کافی داریم و هم زمان. صندوق ‌های سهامی مانند صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان از تیمی متخصص برخوردار هستند که با تحلیل‌های روزانه و انتخاب بهترین‌های سهام و رصد روزانه گزارش‌ها باعث می‌شوند تا سرمایه‌گذاران نیازی به دانش و تخصص در بورس پیدا نکنند و زمانی که مشغول کار خود هستند، تیم متخصص صندوق همه فعالیت‌های لازم برای انجام معاملات موفق را انجام می‌دهند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها