ساندویچ پانل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کد خبر: 1173743
ساندویچ پانل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

ساندویچ پانل محصولی ساختمانی برای پوشش دیوارها و سقف است که مواد تشکیل دهنده آن موجب می‌شود تا نوعی عایق حرارتی باشد. این سازه از دو طرف با استفاده از ورق فلز پوشیده شده که علاوه بر حرارت، عایق صدا نیز است. به عبارت دیگر ساندویچ پانل یک پوشش مدرن است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند پوشش مناسبی برای قسمت‌های مختلف ساختمان از جمله سقف و دیوارها باشد.

دلایل استفاده از ساندویچ پنل چیست؟

دلیل عمده ای که موجب می‌شود تا از این سازه کاربردی استفاده کرد قیمت مناسب آن است؛ علاوه بر آن نیز نسبت به دیگر فناوری‌های ساختمانی مانند آجر و سیمان و سنگ که به صورت سنتی انجام می‌شوند دارای مزیت‌هایی است که در سه مورد زیر تقسیم بندی می شوند:

  • هزینه مناسب

ساختمان سازی و ایجاد سازه‌های مختلف بر اساس فناوری‌هایی که وجود دارد سرمایه گذاری‌های تقریباً مشابهی را به دنبال خواهد داشت که البته ساندویچ پنل‌ها در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی و همچنین از نظر حمل و نقل هزینه‌های کمتری را برای سازنده در بر می گیرد.

  • مدت زمان ساخت و اجرا

ساخت یک ساختمان و ایجاد سنگ نما برای آن میانگین بین ۶ تا ۷ ماه زمان لازم دارد؛ اما مورد مشابه با آن که با استفاده از ساندویچ پانل اجرا شود تقریبا یک ماه طول خواهد کشید و زمان کمتری را شامل خواهد شد. با توجه به این که زمان ساخت و ساز و اتمام یک پروژه در روند تجاری آن تاثیرگذار است از این رو هر چقدر یک ساختمان سریع تر راه اندازی شود می توان بازگشت سرمایه را از آن به دست آورد. ساندویچ پنل‌ها این امکان را برای سازنده به سهولت فراهم می‌کنند زیرا این نوع سازه ساختمانی مانند قطعات یک پازل به یکدیگر متصل می‌شوند و برای اجرای آن نیازی به رفع کامل رطوبت لایه رویی ساختمان نیست.

  • تسریع در فرآیندهای ساخت و ساز

در برخی موارد ملزومات ساخت می‌تواند در روند یک پروژه ساختمانی بسیار حیاتی باشد و از آن جایی که ساندویچ پنل‌ها یک فرایند خشک را به همراه داشته و در اجرا نیازی به آب ندارند از این رو برای نصب و به کارگیری آنها فقط به اتصالات ساختاری مانند پیچ نیاز است تا بتوان سازه را اجرا کرد. این مورد در نمونه‌های سنتی به شکلی است که برای ساخت ملات در آجر کاری ابتدا بایستی سیمان و گچ و مقدار قابل توجهی آب را ترکیب نمود که فرآیند مرطوب نامیده می‌شود و به کارگیری آن نیز زمان ‌بر است.

 

14

علاوه بر آن در برخی از بخش‌های مختلف صنعتی مانند تولیدات مصنوعات چوبی یا انبار دارو ساختمانی که محل نگهداری این نوع مواد است به کنترل نسبی رطوبت و ثابت ماندن آن نیاز دارد که این مورد مانع از اعمال فرآیندهای ساخت و ساز مرطوب خواهد شد و استفاده از ساندویچ پانل‌ها توصیه می‌گردد.

قیمت ساندویچ پانل

قیمت و هزینه خرید ساندویچ پانل‌ها به ضخامت و همچنین نوع مواد تشکیل دهنده آنها بستگی دارد؛ به طوری که هر چقدر میزان ضخامت کمتر باشد از قیمت پایین تری نیز برخوردار است. برای پرداخت هزینه کمتر در تهیه ساندویچ پانل بهتر است آن را مستقیما از سازنده و یا توزیع کننده خریداری نمایید.

 

15

گروه تولیدی و صنعتی دنیای ماموت تنها نمایندگی رسمی فروش این سازه است که با ارائه مشاوره‌های تخصصی در مورد بهترین و مناسب ترین ساندویچ پنل‌ها می تواند شما را در بهبود روند ساخت و ساز ساختمان‌ها یاری کند. به علاوه این که با خرید از نمایندگی دنیای ماموت قیمت مناسب تری را برای خرید پرداخت خواهید کرد.

نصب ساندویچ پانل بر روی دیوار یا سقف

نصب ساندویچ پانل‌ها به راحتی و سریع ترین حالت ممکن امکان پذیر است؛ به عنوان مثال برای نصب ۶۰۰ متر مربع ساندویچ پانل چیزی حدود ۸ ساعت زمان لازم خواهد بود. در ادامه مراحل نصب آن را به طور کامل بیان کرده ایم که به شرح زیر هستند:

ابتدا بایستی تمامی لوازم مورد نیاز برای مراحل نصب از جمله: واشر، پیچ و مهره و بست‌های مخصوص را فراهم کرد. سپس فریم‌ها و ساندویچ پانل‌های مورد نظر را به کمک ستون‌ها متصل کرده و با استفاده از بست‌های مناسب و پیچ‌های مخصوصی که وجود دارد نسبت به بستن آنها اقدام نمود. سپس درزهای میان آنها را اصطلاحا آب بندی کرد.

 

استفاده از ساندویچ پانل در صنعت ساخت و ساز

حال این سوال به وجود خواهد آمد که برای بستن ساندویچ پانل عموماً به چند پیچ نیاز است؟

پاسخ این سوال کاملاً تخمینی بوده و بنا بر فاصله و چیدمانی که به تایید و تصویب نهایی مهندس و طراح پروژه و یا تامین کننده مصالح ساختمانی خواهد رسید بستگی دارد اما به طور میانگین تقریباً بین 1.1 در هر متر مربع به پیج و یا بست نیاز خواهد بود.

کاربرد ساندویچ پنل‌ها در ساختمان سازی

ساندویچ پانل در اجرای انواع سازه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در برخی از پروژه‌های مسکونی نیز از این پارتیشن‌های جدید استفاده می‌کنند. با توجه به کم بودن زمان نصب، بیشترین کاربرد را برای ساختمان‌هایی همچون: انبار، مراکز لجستیکی، سالن‌های ورزشی، سردخانه‌های مواد غذایی، مراکز خرید، ساختمان‌های تولیدی و اداری، کارخانه مواد غذایی و کشاورزی، محل نگهداری دام و طیور، ساخت سایه بان و شیروانی دارا است.

در واقع این نوع سازه‌ها به دلیل وجود عوامل بسیار مهمی همچون وزن سبک و استحکام و سختی بالا بسیار کاربردی بوده و کارایی‌های فراوانی را در صنعت ساختمان سازی به همراه دارند و بیشتر در صنایع هوافضا، سازه‌های دریایی، خودرو، ساخت و ساز و... به کار گرفته می‌شوند.

خوب است بدانید که ساندویچ پانل را می‌توان با دیگر ابزارهای ساختمانی ترکیب نمود و به عنوان روکش خارجی برای دیوارهای بیرونی و یا سقف مکان‌های نام برده شده استفاده کرد.

ویژگی‌های ساندویچ پنل

هدف از ساخت این نوع سازه ساختمانی به کارگیری روش و فناوری جدید برای ساخت و ساز است که مقاومت بالایی در دماهای پایین و بالعکس دارد. ساندویچ پانل‌ها سازه‌هایی هستند که از نظر ظاهری به ساندویچ شباهت دارند و به صورت پشت سر هم به یکدیگر متصل می‌شوند؛ علت این نامگذاری نیز ساختار ساندویچ گونه آن است. علاوه بر این به دلیل تنوع در طرح و رنگ و همچنین عمر طولانی بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند؛ علاوه بر موارد فوق نیز موجب بهینه سازی انرژی خواهند شد.

به علاوه این که نیازی به تعمیر و تعویض نداشته و ساخت و ساز در زمان کوتاه و با حداقل نیروی انسانی قابل اجرا خواهد بود. اصلی ترین و مهم ترین دلیل استفاده از این سازه ساختمانی مقاومت در برابر آتش سوزی است که ترکیب فوم پلی یورتان و پشم سنگ در هسته ساخت آن موجب بالا رفتن این مقاومت و اصطلاحاً نسوز بودن آن خواهد شد. وزن سبک ساندویچ پنل‌ها به دلیل استفاده از فلز سبک و فومی که در بافت آنها وجود دارد موجب می‌شود تا کاهش بار ساختمان از عمده ویژگی‌های بارزی باشد که استفاده از این مصالح را افزایش می‌دهد.

خوب است بدانید که برای بالا بردن استحکام و انعطاف‌ پذیری ساندویچ پنل‌ها از ورق‌های فلزی مانند روی و گالوانیزه در پوشش خارجی آنها استفاده می‌کنند که موجب می‌شود تا نمای ساختمان در برابر ضربه و بارش‌های فصلی مقاوم ‌شود و همچنین تغییر رنگ اصلی سازه به دلیل وجود آلودگی و گرد و غباری که به مرور زمان بر روی آن ایجاد شده است به حداقل می‌رسد.

سخن آخر

به کارگیری ساندویچ پنل در صنعت ساختمان سازی به عنوان یک مصالح ساختمانی جدید و به روز در حال افزایش است که ویژگی‌های آن باعث شده تا استفاده از ساندویچ پنل‌ها در صنعت ساختمان سازی افزایش یابد؛ مجموعه ای از این ویژگی‌ها را می‌توان در عایق‌های حرارتی، صوتی و اجرای دکوراسیون خلاصه کرد.

همچنین موجب صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد؛ زیرا با توجه به این که بخش دیوار ساختمان بزرگترین قسمت پوشش آن است در نتیجه می‌تواند نقش بسزایی در مصرف بهینه انرژی داشته باشد. مشاورین گروه صنعتی دنیای ماموت آماده پاسخگویی به سوالات مشتریان عزیز در خصوص انواع سازه‌های ساختمانی مانند ساندویچ پنل هستند تا این عزیزان بتوانند بهترین و با کیفیت ترین محصول این تولیدی را با قیمتی مناسب خریداری نمایند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها