مدیریت منابع انسانی چیست؟و چه معنایی دارد؟

کد خبر: 1178982
مدیریت منابع انسانی چیست؟و چه معنایی دارد؟

مدیریت منابع انسانی، نوعی استراتژیک جامع برای مدیریت افراد است که تمامی مسائل مربوط به افراد در یک مجموعه را مدیریت می کند. این کار شامل پاداش و مزایا، استخدام افراد، مدیریت عملکرد، توسعه دادن سازمان، ایمنی، تندرستی، انگیزه دادن به کارکنان، مدیریت ارتباطات، سیاست گذاری و آموزش است که این گفته ها صرفا محدود به موارد ذکر شده نیست.

فلسفه مدیریت منابع انسانی

برای پاسخ دادن به اینکه مدیریت منابع انسانی چیست؟ لازم است در ابتدا به فلسفه منابع انسانی اشاره ای داشته باشیم. مدیریت منابع انسانی روشی برای استخدام کردن افراد، استقرار و مدیریت کارمندان سازمان است. قسمت منابع انسانی به طور معمول وظیفه ایجاد، اعمال و نظارت بر سیاست های سازمان حاکم بر کارکنان و روابط سازمان با کارمندان خود را برعهده دارد.

مدیریت منابع انسانی مدیریت کارمندان را با تأکید بر اینکه آن ها به عنوان دارایی های تجاریشان هستند، مدیریت میکنند. در این موارد، از کارمندان به عنوان سرمایه انسانی سازمان یاد می شود. همانند باقی دارایی های تجاری، هدف بکارگیری مفید از کارمندان، کاهش ریسک و بازده بالا برای سرمایه گذاری کردن است.

واحد منابع انسانی چگونه کار می کند؟

واحد منابع انسانی از طریق متخصصان منابع انسانی، که مسئول اجرای هرروز مرتبط با منابع انسانی هستند، کار می کند. به طور معمول، منابع انسانی یک بخش جامع را در سازمان تشکیل می دهد. واحد های منابع انسانی در سازمان های مختلف می توانند از بابت اندازه، ساختار و ماهیت موقعیت های فردی آن ها تفاوت داشته باشند. برای سازمان های کوچکتر، داشتن تعدادی از متخصصان منابع انسانی، که هر یک مجموعه عظیمی از مسئولیت های منابع انسانی را انجام می دهند، غیر عادی نیست.

مجموعه های بزرگ تر امکان دارد پوزیشن های تخصصی تری داشته باشند، که کارمندان منحصرا به مسائلی مانند استخدام، مهاجرت کردن و ویزا، مدیریت کردن استعدادها، پاداش و غیره اختصاص یافته اند. گرچه این پوزیشن های منابع انسانی تخصصی و متفاوت هستند، اما عملکردهای شغلی ممکن است با یکدیگر هم پوشانی داشته باشند.

چگونه مدیریت منابع انسانی را آسان کنیم؟

یکی از چالش های منابع انسانی ثبت تردد پرسنل و مدیریت سایر موارد است. کمک گرفتن از نرم افزار حضور و غیاب آنلاین کنترل ورود و خروج، مرخصی ها، عدم حضور ها، تاخیر ها و تعیین شیفت ها آسانتر میشود. و شما میتوانید تمامی این موارد را به راحتی مدیریت کنید.

این نرم افزار به راحتی به هر نوع دستگاه ساعت زن متصل و داده ها را ذخیره میکند. شما با خرید دستگاه حضور غیاب و اتصال آن به نرم افزار ثبت تردد میتوانید مدیریت تردد پرسنل را برای خود آسان تر کنید.

اهداف مدیریت منابع انسانی

اهداف مدیریت منابع انسانی را عمدتا میتوان به چهار قسمت تقسیم کرد:

اجتماعی: اقداماتی در نظر گرفته شده که جوابگوی نیازهای اخلاقی و اجتماعی یا چالش های سازمانی و کارکنان آنها میباشد. این مورد شامل حقوقی، مانند فرصت و حقوق برابر، برای کار برابر است.

سازمانی: اقداماتی که به اطمینان از بازدهی سازمان کمک می کند. این مورد شامل ارائه کردن آموزش های لازم، استخدام تعداد مناسب کارمندان برای یک کار مشخص یا حفظ نرخ بالای نگهداری کارکنان است.

عملکردی: راهی برای عملکرد هر چه بهتر منابع انسانی در کل سازمان است. این مورد شامل اطمینان از تخصیص منابع انسانی به تمام پتانسیلش می باشد.

شخصی: منابعی که برای حمایت از اهداف شخصی هر کارمند استفاده می گردد. این موارد شامل تخصیص دادن زمان برای تحصیل یا پیشرفت شغلی و همچنین حفظ رضایتمندی کارکنان است.

دستگاه حضور و غیاب

مدیریت منابع انسانی و اهمیت آن

مدیریت منابع انسانی، تمرینات مدیریت کردن افراد در محل کار برای دست یافتن به مأموریت سازمان و رشد دادن فرهنگ سازمانی است. هنگامی که این روند به طور موثر انجام شود، مدیران منابع انسانی می توانند در جذب کردن متخصصان جدید که مهارت های مورد نیاز، برای پیشبرد اهداف سازمان را دارند و همینطور به آموزش و توسعه کارمندان فعلی برای دستیابی به اهداف، مدد برسانند. یک شرکت به خوبی کارمندان خود عمل می کند و واحد منابع انسانی را به بخشی حائز اهمیت در حفظ یا ارتقا سلامت تجارت تبدیل می کند. افزوده بر این، مدیران منابع انسانی می توانند اوضاع بازار کار را برای کمک کردن به سازمان در رقابت ها، محافظت کنند. این می تواند شامل مطمئن بودن از منصفانه بودن پاداش و مزایا ، پلن هایی برای پیشگیری از سوختن کارمندان و تطابق دادن نقش های شغلی بر طبق بازار کار باشد.

ویژگی های مسئول مدیریت منابع انسانی

معمولا، هر آنچه از یک مدیر منابع انسانی در ذهن همه ما وجود دارد، به مدیران منابع انسانی سازمان های بزرگ و متوسط مربوط می شود. در صورتیکه تمامی کسب و کارها حتی کسب و کار کوچک هم، دارای مدیر منابع انسانی است.

طبق بند بالا، احتمالا این سؤال برای شما پیش بیاید که یک کسب و کار کوچک چگونه می تواند دارای مدیر منابع انسانی باشد؟! مانند گذشته، در کسب و کارهای کوچک، این مسئولیت بر گردن مدیرعامل اجرایی یا مدیر آن کسب و کار است که به مرور زمان و با پیشرفت کسب و کار، واحد جدایی بنام واحد منابع انسانی، به آن کسب و کار اضافه خواهد شد.

مدیر منابع انسانی به همراه کارسو، قرار است به کسب و کارها و سازمان ها کمک کند تا به اهداف بلند مدت خود برسند. به این صورت که با پذیرش مسئولیت تمام فعالیت های مربوطه به کارکنان، سبب کم شدن هزینه های سازمان می شود و از سمت دیگر، فضای مناسبی برای حرکت کارکنان در جهت اهداف شرکت را ایجاد می کند. در ادامه این مطلب و برای آشنایی بیشتر با این موضوع که مدیریت منابع انسانی چیست، به وظایف مدیران منابع انسانی اشاره میکنیم.

وظایف مدیر منابع انسانی چیست؟

یکی دیگر از رایج ترین سوالات مربوط به این حوزه، مسئولیت های واحد منابع انسانی است که در ادامه، قسمت هایی از وظایف این فرد آورده ایم.

برنامه ریزی؛ برنامه ریزی در مدیریت منابع انسانی، شامل دو بخش مهم اساسی است؛

تحلیل تقاضای منابع انسانی و تحلیل عرضه منابع انسانی

بنا بر دو تعریف بالا، مدیر منابع انسانی وظیفه دارد که با توجه به هدف های اصلی سازمان، تعیین کند که سازمان در آینده ای مشخص، برای مثال ۱۰ سال آینده به چه تعداد از نیروهای انسانی و با چه توانمندی هایی نیازمند است؟ سپس، این تعداد نیروها، از چه منابعی و با چه بودجه ای تأمین قرار است تامین شوند؟

سازمان دادن به امور و برنامه ها

یک مسئول منابع انسانی، بعد از برنامه ریزی و تعیین هدف سازمان در جهت ارائه و تقاضای نیروی انسانی، میبایست کار های مربوط به منابع انسانی را سازماندهی کند. در اینجا او وظیفه دارد تا به تقسیم و شرح وظایف، توضیح دادن جایگاه های شغلی، آماده کردن زمینه های مورد نیاز برای ورود کارکنان جدید و در نهایت به نظم دهی مسئولیت ها و امور کارمندان، بپردازد.

استخدام کردن کارکنان جدید

از حائز اهمیت ترین اقدامات و تصمیماتی که در وظایف مسئولان منابع انسانی وجود دارد، استخدام کردن و جذب کارمندان است. تصمیم مدیر منابع انسانی، در استخدام افراد، تا جایی اهمیت دارد که در صورت استخدام افراد نامناسب برای یک جایگاه شغلی، حتی با آموزش های درست نیز، نمی توان انتظار رشد سازمان و رسیدن به هدف های آن را داشت.

در واقع استخدام افراد مناسب یکی از راز های موفقیت کسب و کارها است؛ در این صورت که مسئولان منابع انسانی، به رابطه میان فرد با سازمان، همکاران و از همه مهم تر، متناسب بودن شخصیت و شغل کارمند، توجه و دانش کافی داشته باشند.

برای روشن سازی این موضوع که مدیریت کردن منابع انسانی چیست، باید به این نکته توجه کنیم که فرایند استخدام کردن، ۳ قسمت اساسی دارد. این سه شامل این موارد میباشد:

1شایستگی: هر مسئول منابع انسانی، وظیفه دارد قبل از استخدام افراد، لیستی از ویژگی های اولیه آن ها را تهیه کند تا به این بحث پی ببرد که آیا این فرد مناسب این شغل در نظر گرفته شده می باشد یا خیر؟

تیم ارزیابی: افراد حاضر در گروه های ارزیابی، با استفاده از آزمون و خطا هایی که قسمت بعدی خواهیم گفت، به بررسی توانایی و استعداد های افراد درخواست دهنده برای استخدام می پردازد.

ابزارهای ارزیابی: تیم ارزیابی به واسطه ابزارهایی برای ارزیابی مثل آزمون هایی برای شخصیت شناسی، می بایست شایستگی افراد را برای استخدام بررسی کنند و به طور کلی، در روند استخدام، تمرکز بر این است که افراد با شایستگی بالا، استخدام شرکت یا سازمان شوند.

نرم افزار مدیریت منابع انسانی

آموزش های مورد نیاز منابع انسانی

از وظایف دیگر این افراد، آموزش دادن منابع انسانی است؛ زیرا آموزش، نقش حائز اهمیتی در توانمند سازی نیروهای انسانی و کارآمدی آن ها دارد. منابع انسانی در هر سطح و جایگاه شغلی که باشد، از مشاغل بسیار ساده گرفته تا سطوح پیچیده تر شغلی، نیازمند آموزش های مستمر و رشد سطح دانش خود با کمک مسئول منابع انسانی، هستند.

به این ترتیب، مسئولان منابع انسانی، با فراهم کردن بستر آموزشی مناسب برای کارمندان جدید، کارمندان قدیمی و کارکنانی که میبایست تغییر جایگاه شغلی دهند؛ موجب پویایی سازمان و حل مشکلات کاری کارمندان خواهند شد.

نظارت بر پیشرفت و پاداش کارکنان

یک مسئول منابع انسانی باهوش، به خوبی توجه دارد که همه کارکنان نیاز به حمایت و پشتیبانی همه جانبه دارند. از این رو، او پس از آموزش درست به کارکنان، بر روند پیشرفت آن ها نظاره دارد و از طریق سیستم های پاداش دهنده ، انگیزه ای را در کارمندان به پدید می آورد.

مراقبت کردن از فرهنگ سازمانی

هر شرکت و یا سازمانی، دارای ارزش ها و قوانین خاص خود است. این ارزش ها و قوانین سازمان است که مشخص کننده رفتار و عملکرد کارکنان است. بنابراین، این اشخاص وظیفه دارند که در فرآیند ورود کارمندان جدید، استعفاء، اخراج، مرخصی و هر نوع رویدادی در که در سازمان اتفاق می افتد را با تمام توان از ارزش های سازمان مراقبت کنند و از تغییر یا انحراف فرهنگ سازمانی پیشگیری کنند.

حل تعارضات انسانی

در طول این مقاله و برای توضیح این موضوع که مدیریت منابع انسانی چیست، به موارد متعددی اشاره کردیم اما در اینجا قصد داریم توجه شما را به یکی از مسائل رایج سازمانی، جلب کنیم. مسأله ای بنام اختلاف در محیط کار که مسئول اصلی رسیدگی به آن، مدیر منابع انسانی است.

همانطور که می‌دانید، درون یک سازمان، شرکت و یا استارتاپ، افراد مختلفی با نگرش، علایق، شخصیت، قومیت، مذهب و نژادهای متفاوت، در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و یک تیم کاری را تشکیل می‌دهند. چنین تفاوت‌های انسانی، بعضا باعث بروز اختلافات میان کارکنان می‌شود و این مدیر منابع انسانی آن سازمان است که باید به اختلافات رسیدگی کرده و مانع از تشدید آن ها شود. هرچند او باید با تکنیک های مختلفی همچون همدلی، حل مسأله، گفتگوی مثبت و تفکر خلاق، اختلافات موجود را مرتفع کرده و نسبت به حل آن ها، اقدام نماید.

با این تفکر که سازمان دارای یک مأموریت، چشم انداز و ارزش کلی مشترک است، به کارکنان انگیزه کافی می دهد که خود را بخشی از یک مجموعه بزرگ تر بدانند و باید بگوییم که مدیریت منابع انسانی اکنون، مشارکت در جهت گیری استراتژیک یک شرکت یا سازمان و استفاده از معیارهایی برای سنجش تلاش ها و نشان دادن ارزش ها است که بر استفاده استراتژیک کارمندان و کارایی کسب و کار، تأثیر مثبت می گذارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها