تفاوت های ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان و کیفیت و متریال هر کدام

کد خبر: 1180079
تفاوت های ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان و کیفیت و متریال هر کدام

 

 

تفاوت های ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان

ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان جزء درمان هایی محسوب می شوند که امروزه به صورت بسیار رایج انجام می شوند. درمان های دندانپزشکی هر کدام به منظور خاصی انجام می شوند. برخی از آن ها جنبه درمانی دارند و برخی دیگر جنبه زیبایی. برخی از درمان ها هم هستند که هم برای عملکرد بهتر دندان انجام می شوند و هم لبخندی زیبا را به فرد هدیه می دهند. افرادی که به مطب ها و کلینیک های دندان پزشکی مراجعه می کنند سؤال های زیادی در مورد روش های درمانی مختلف دارند. حتی ممکن است برخی از افراد این روش ها را از هم تشخیص ندهند و از تفاوت آن ها آگاه نباشند. به همین دلیل ما در این متن می خواهیم به معرفی تفاوت های ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان به صورت کامل بپردازیم.

 

ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان هر کدام برای چه مواردی کاربرد دارند؟

فرق اصلی ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان تهران در کاربرد آن ها است. به همین دلیل است که هیچ‌گاه نمی توان ایمپلنت را به جای کامپوزیت به کار برد و یا بالعکس. پس اگر قصد انجام هر یک از این درمان ها را دارید ابتدا باید کاربرد هر یک از آن ها را بدانید. در ادامه به کاربرد هر کدام از این روش های درمانی خواهیم پرداخت.

کاربرد ایمپلنت دندان

ایمپلنت برای بیمار هایی انجام می شود که به هر دلیلی دندان و یا تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند. یعنی ایمپلنت برای کاشت دندان جدید در محل خالی دندان انجام می شود. به همین دلیل لازم است که حتماً محل مورد نظر خالی از هر گونه دندانی باشد. البته در مواردی هم ایمپلنت برای تعویض دندان طبیعی ضعیف و ناکارآمد نیز به کار می رود. مثلاً ممکن است فردی از عملکرد دندان خود ناراضی باشد و بخواهد آن را با ایمپلنت تعویض نماید. در این موارد است که ایمپلنت انجام می شود.

کاربرد کامپوزیت دندان

کامپوزیت برای دندان و یا دندان هایی انجام می شود که وجود دارند و عملکرد خوبی هم دارند، اما ظاهر آن ها دچار مشکل است. در این هنگام فرد تصمیم می گیرد که ظاهر دندان های خود را بهبود بخشد تا با اعتماد به نفس بیشتری از آن ها استفاده نماید. بیمار نمی تواند برای پر کردن جای خالی دندان از کامپوزیت استفاده کند. پس ابتدا باید نیاز دندان های خود را بشناسید. البته پزشک متخصص نیز می تواند مشاوره بسیار خوبی در این زمینه به شما ارائه دهد.

روند انجام هر یک از روش های ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان چگونه است؟

همان طور که ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان در کاربرد خود فرق دارند، در نحوه انجام نیز بسیار با هم متفاوت‌اند. یعنی نحوه نصب و اجرای این دو روش کاملاً با هم فرق می کند. اگر قصد انجام ایمپلنت یا کامپوزیت را دارید، ابتدا باید بدانید که این دو روش چگونه انجام می شود و روند کار چگونه است. ما در این بخش به بررسی روند انجام هر یک می پردازیم تا شما تفاوت های آن ها را به صورت کامل دریابید.

نحوه انجام ایمپلنت

نحوه انجام ایمپلنت این گونه است که ابتدا فرد باید توسط متخصص معاینه شده و از فک و دهان عکس های مخصوص تهیه می شود. سپس دندان های ضعیف و بلااستفاده باید کشیده شوند. در جلسه بعدی باید فیکسچر یا میله تیتانیومی در استخوان فک قرار داده شود تا با استخوان فک پیوند بخورد. بعد از محکم شدن فیکسچر، پروتز دندانی یا تاج دندان روی ایمپلنت قرار داده می شود. روند انجام ایمپلنت دندان بسیار پیچیده تر از کامپوزیت است.

نحوه انجام کامپوزیت دندان

نحوه انجام کامپوزیت بسیار آسان تر و ساده تر از ایمپلنت دندان است. در این روش ابتدا دندان ها توسط متخصص بررسی می شوند. سپس کار هایی همانند جرم گیری و رفع پوسیدگی دندان ها انجام می شود. زیرا پزشک باید از سلامت دندان ها مطمئن باشد. اگر لازم باشد پزشک دندان ها را تا حدی می تراشد. سپس ماده کامپوزیت روی سطح دندان قرار می گیرد. این ماده خمیری شکل است و می تواند حالت داده شود. سپس ماده توسط پرتو نور آبی مخصوص روی دندان محکم می شود.

آیا ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان در میزان ماندگاری و دوام خود نیز تفاوت دارند؟

برخی از بیماران این سؤال را دارند که ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان هر کدام چند مدت در دهان دوام می آورند. قبل از هر چیز باید یادآور شویم ماندگاری هر یک از این روش ها کاملاً به خود فرد بیمار و سپس نحوه انجام آن ها توسط پزشک بستگی دارد. برخی از بیماران بهداشت دهانی را به خوبی رعایت نمی کنند و اقدام به خوردن غذاهای سفت و سخت می کنند. در این هنگام مسلماً دوام روش مربوطه بسیار کاهش می یابد. اگر درمان توسط پزشک ماهر انجام شود دوا بسیار طولانی تری خواهد داشت. به صورت معمول دوام ایمپلنت از کامپوزیت دندان بسیار بیشتر و در حدود 30 سال است. زیرا ایمپلنت حکم دندان طبیعی را دارد. اما ممکن است کامپوزیت نهایتاً تا 10 سال دوام آورد. هر کدام از این روش ها بعد از چند سال به ترمیم احتیاج پیدا می کنند.

چقدر طول می کشد تا ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان انجام شوند؟

ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان در زمان صرف شده برای انجام نیز با هم متفاوت هستند. ایمپلنت روندی بسیار طولانی تر دارد و ممکن است چهار ماه تا شش ماه طول بکشد. زیرا باید میله تیتانیومی با استخوان فک یکی شود. اما کامپوزیت در یک جلسه به راحتی روی دندان ها نصب می شود.

تفاوت ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان در هزینه تمام شده

مسلماً ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان در هزینه تمام شده نیز بسیار با هم متفاوت هستند. هزینه انجام هر واحد ایمپلنت نسبت به هر واحد کامپوزیت بسیار بیشتر است. زیرا متریال هایی که برای انجام ایمپلنت به کار می روند بسیار گران قیمت تر از کامپوزیت هستند. همچنین روند درمانی آن نیز پیچیده تر است و به وقت و انرژی بیشتری احتیاج دارد. پس قبل از انجام هر یک از این روش ها ابتدا هزینه آن ها را در نظر بگیرید تا با کمبود بودجه مواجه نشوید.برای اطلاع از شرایط ایمپلنت دندان در تهران تماس بگیرید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها