مزایا و معایب سقف وافل

کد خبر: 1181434
مزایا و معایب سقف وافل

 

 

امروزه از سازه‌های مختلفی برای ساخت سقف ساختمان‌ها استفاده می‌شود. مهندسان معمولا سعی می‌کنند با استفاده از انواع روش کاهش وزن مرده سازه و استفاده از سیستم‌های سقفی سبک، ایمنی ساختمان را در برابر زلزله تقویت کنند. یکی از بهترین سقف برای تحقق این امر، سقف وافل است.

سقف وافل ظاهر مشبک و مربع شکلی دارد که نمایی زیبا را در سطح زیرین سقف به وجود می‌آورد. این سقف در ساختمان‌های فلزی و بتنی با ارتفاع زیاد (معمولاً بیش از ۱۲ متر ارتفاع) به دلیل استحکام، پایداری و سرعت اجرای بالا قابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب با روش اجرا، روش طراحی، مزایا و معایب سقف وافل و همچنین نکات مهم برای خرید سقف وافل آشنا خواهید شد.

 

سقف وافل چیست؟

سقف وافل نمونه‌‌ای از اجرای سقف ساختمانی است که به دلیل شکل مربعی و مشبک خود، به این نام شناخته شده است. این سقف به نام های لانه زنبوری، سقف قابلمه ای، سقف مشبک و سقف کاسه ای نیز معروف است شود. این سقف نسبت به سقف های سنگین دیگر سقفی سبک است. سبکی این سقف حاصل برداشتن میلگردهای تقویت کننده آن است.

سقف وافل برای دهانه‌های عریض و مرتفع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سقف به دلیل بیش‌ترین استفاده از فضا و بهترین استفاده از بتن و کاهش آرماتورهای اضافی، بار مرده بسیار کمتری دارد؛ همچنین وزن بسیار کمتری نسبت به نمونه‌های مختلف مانند تیرچه بلوکی و عرشه‌های فولادی دارد.

سقف وافل معمولا در مکان‌هایی استفاده می‌شود که وزن زیادی روی سقف وجود ندارد و سقف معمولا مسطح است. ازجمله مکان‌هایی که استفاده از این سقف مرسوم است، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو، سالن‌های نمایشگاه و حتی ساختمان‌های مسکونی می‌باشد.

انواع سقف وافل

سقف‌های وافل بر اساس کاربرد و اندازه طول و عرض دهانه به انواع سقف یک طرفه و سقف دو طرفه تقسیم می‌شوند.

سقف وافل یک طرفه

اجرای سقف وافل یک طرفه اغلب در دهانه‌های کوتاه با نسبت اندازه طول به عرض بیشتر از دو کاربرد دارد. در سقف‌های یک طرفه برخلاف سقف‌های تیرچه بلوکی، خبری از بلوک‌ها، یونولیت‌ها و تیرچه‌های آماده نیست. در این سقف، قالب‌ها به صورت مکعب مستطیل شکل هستند و تیرچه‌ها در یک جهت قرار می‌گیرند و سقف به صورت دال یک طرفه عمل می‌کند.

سقف وافل دو طرفه

اجرای سقف وافل دوجداره در مقایسه با سقف وافل یک طرفه، مقاومت و استحکام بیشتری در برابر خم شدن دارد؛ بنابراین می‌توان از آن‌ها در یک دهانه بلندتر نسبت به سقف‌های یک طرفه استفاده کرد. از نظر فنی، حداکثر دهانه این سقف ۱۲ متر و در شرایط خاص تا ۱۶ متر می‌باشد. در این سقف، تیرچه‌ها به صورت عمودی قرار می‌گیرند. از این رو دیگر نیازی به تیر میانی نیست، در سقف دو طرفه بار سقف از چهار طرف به ستون‌ها منتقل می‌شود. قالب‌های وافل مربعی دو طرفه در ابعاد ۶۰-۸۰-۸۶ و ۹۰ در بازار وجود دارند.

سقف وافل

تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه

سقف وافل دوطرفه در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا اجرای سقف وافل دوطرفه باعث حذف ستون‌های اضافی و ایجاد فضای بیشتر می‌شود و این مزیت مهندسان را به استفاده از وافل دو طرفه سوق داده است. در سقف‌های وافل یک طرفه، به دلیل این که تیرها تکیه گاه هستند، دیگر امکان برداشتن تیرها وجود ندارد. در عین حال، سقف وافل دو طرفه، از خاصیت خمشی برخوردار است.

مزایا و معایب سقف وافل

مزایا:

حذف سازه های پیش ساخته و حذف هزینه های اضافی به دلیل خرید آن ها

 صرفه جویی در مصرف سیمان و بتن و جلوگیری از هزینه های اضافی

قابلیت اجرا در اسکلت فلزی و بتنی

 عدم نیاز به تخته ریزی زیر شاسی

تامین ایمنی بیشتر در حین اجرا

کیفیت بالا و مقاومت بیشتر قالب‌ها

عملکرد بهتر در زلزله و سایر حوادث طبیعی

 اجرا با استفاده از نیروهای عمومی و کاهش هزینه نیروی انسانی

 مقاومت در برابر لرزش بالا

مقاومت در برابر حریق

امکان استفاده از قالب ها در موارد مختلف پس از اتمام کار

افزایش مقاومت برشی

هزینه کمتر نسبت به سقف های یوبوت و کوبیاکس

زمان اجرای کمتر نسبت به سایر سیستم‌های سقف

عایق مناسب برای صدا و حرارت و ایمنی بالای آن

عدم نیاز به اجرای آرماتور های تقویتی و کاهش زمان اجرا

معایب:

از نظر آکوستیک مناسب نیست چون فضای زیر وافل خالی است (مگر اینکه از کناف استفاده کنید).

 با توجه به عملکرد فنی برای سقف های شیبدار مناسب نیست

هزینه کناف یا سقف کاذب به هزینه ها اضافه می شود.

نیاز به سقف های کاذب در ساختمان های مسکونی

استفاده محدود برای سقف هایی با شیب بیشتر از 30 درجه

با توجه به جدید بودن فناوری اجرای سقف، تجهیزات خاصی مانند تیرچه به وفور یافت نمی شود.

بدیهی است که اشتباه است زیرا زیر وافل خالی است (اگر از کناف استفاده نکنید).

اجرای سقف وافل

اسکافلد گذاری اولین قدم برای اجرای سقف وافل است. پس از آن شاسی کشی سقف اجرا می‌شود و به این ترتیب نیازی به تخته کشی زیر سقف نیست و قالب به دلیل طراحی آنها به عنوان نگهدارنده بتن عمل می‌کند که باعث صرفه جویی در زمان اجرای سقف می‌شود.

پس از آن قالب را روی قوطی می‌گذارند و آرماتور گذاری سقف را انجام می‌شود. نصب آرماتور بر اساس اجرای سقف یک طرفه یا اجرای سقف دو طرفه بر اساس مشخصات فنی انجام می‌شود.

با توجه به لیستوفر، میلگردهای مخصوص برش داده شده و اجرا می‌شود و حال نوبت بتن ریزی است، اغلب به پمپ بتن برای انجام کار در ارتفاع بالا نیاز است. بعد از اینکه قالب ریزی اجرا شد و بتن به اندازه کافی محکم شد. براساس آیین نامه قالب‌ها باز می‌شود و اجرای سقف وافل به پایان می‌رسد.

قالب‌های باز را می‌توان برای پروژه‌های دیگر مورد استفاده مجدد قرار داد و این یکی از مزایای طرح‌های سقف وافل است.

قیمت اجرای سقف وافل

نسبت به سقف‌های دیگر، قیمت اجرای سقف وافل مقرون به صرفه‌تر است. میزان بتن مصرفی در آن کاهش یافته است. این باعث کاهش قیمت آن می‌شود. این کاهش در میزان بتن باعث کاهش قابل توجه قیمت تمام شده و قیمت سقف وافل شده است. همچنین به دلیل مصرف کم مصالح ساختمانی نسبت به سقف‌های دیگر، این سقف محبوب شده است و مورد توجه مهندسان قرار گرفته است.

قالب وافل این شرکت با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می‌شود. قالب‌های این شرکت دارای گارانتی خرید می‌باشد که نشان دهنده کیفیت اثبات شده محصولات این شرکت می‌باشد. پیمانکاران و کارفرمایان مختلف می‌توانند با بازدید شخصی از پروژه‌های انجام شده از کیفیت محصولات شرکت اطمینان حاصل کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها