آشنایی با انواع سایز تیرآهن و کاربرد آنها

کد خبر: 1189711
آشنایی با انواع سایز تیرآهن و کاربرد آنها

 

امروزه تیرآهن یکی از پر‌مصرف‌ترین سازه‌های آهنی است که در انواع پروژه‌های ساختمانی و صنعتی مورد استفاده و استقبال مشتریان قرار گرفته است. اگر از لحاظ ظاهری بخواهیم تیرآهن را مورد بررسی قرار دهیم، تیرآهن دارای یک تیغه به نام جان می باشد که به این تیغه دو بال عمودی متصل شده است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در بررسی تیرآهن‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، سایز و اندازه‌ی تیرآهنی است که می‌خواهیم در سازه‌ها بکار بگیریم.

تیرآهن در سایزهای مختلفی، از 8 تا 60 سانتی‌متر تولیدو به بازار عرضه می‌شود. البته همه‌ی سایزهای تولیدی چندان کاربردی ندارند و در بین آن‌ها سایزهای 12، 14، 16 و 18 جز پرکاربردترین تیرآهن‌ها هستند. در ادامه ی مطلب به بررسی اجمالی انواع سایز تیراهن و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم. در راستای خرید انواع سایز تیرآهن، مجموعه آهن اسپات (ahanspot.com) با فراهم‌کردن بستری مناسب برای تأمین هر نوع آهن‌آلات ساختمانی، گروهی پیش‌گام در زمینه عرضه هر نوع آهن‌آلات درخواستی شماست.

منظور از سایز تیرآهن چیست؟

اگر بخواهیم تیرآهن را از نظر ظاهری مورد بررسی قرار دهیم، تیرآهن شبیه حروف انگلیسی I و یا H است که هر کدام دارای یک تیغه به نام جان و دو تیغه به نام بال می‌باشند. بخش اصلی یا میانی تیرآهن، جان و لبه‌ها یا کناره‌های آن، بال نامیده می‌شود.ضخامت و سایز بال‌ها ممکن است متغیر باشد و این متغیر بودن سایز بال و جان است که تیرآهن را در دسته‌های مختلف تقسیم بندی می‌کند. وقتی از اندازه تیرآهن سخن می‌گوییم، در واقع منظورمان همان اندازه تیغه یا جان می‌باشد.

تفاوت اندازه جان تیرآهن، منجر به تفاوت سایز آن می‌شود. هر سایزی از تیرآهن براساس استانداردهای مشخصی تولید می‌شوند و هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. برای اینکه بدانید هر تیرآهن با سایز مختلف چه کاربردی دارد، باید با انواع استاندارد آن آشنا باشید. بنابراین در ادامه به بررسی انواع سایز تیرآهن و کاربر آن‌ها می‌پردازیم.

 

5

انواع سایز تیرآهن و کاربرد آن‌ها

 در کارخانه‌های تولید تیرآهن،معمولا انواع تیرآهن در سایز‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌گردد. مشتریان نیز بسته به کاربرد هر تیرآهن می‌توانند سایز مورد نظر خود را خریداری کنند. آهن اسپات با ارائه‌ی اطلاعات کامل درمورد انواع سایز تیرآهن به شما این امکان را می‌دهد که با مراجعه به صفحه محصول، می‌توانید قیمت‌ها را مشاهده کرده و بدون نگرانی خریدی مطمئن داشته باشید.

تیرآهن سایز 12

زمانی که گفته می‌شود تیرآهن 12 منظور این است که طول جان این تیرآهن 12 سانتی‌متر است . در بین انواع مختلف تیرآهن تولید شده در ایران، تیرآهنی که طبق استاندارد IPE اروپا ساخته می‌شود، بیشترین کاربرد را دارد. این تیرآهن عموما در سایز 12 تولید می‌شود. تیرآهن 12 دارای بال‌هایی به طول 64 میلی‌متر است.

وزن هر متر از این تیرآهن برابر با 10.4 کیلوگرم است. با این حساب، وزن هر شاخه 12 متری از این نوع تیرآهن، برابر با 124.8 کیلوگرم خواهد شد. با استفاده از جدول اشتال، می‌توان وزن هر متر از تیرآهن 12 را به دست آورد. وزن این تیرآهن‌ها به ازای هر متر برای استانداردهای مختلف، معمولا از 10.4 تا 26.8 کیلوگرم متغیر است. بعد از بدست آوردن وزن تیرآهن و محاسبه قیمت آن به راحتی میتوان برای خرید تیرآهن 12 اقدام نمود.

کاربرد تیرآهن 12

  • یکی از کاربردهای سایز تیرآهن ۱۲ در انواع ستون و پوشش سقف‌های سازه می‌باشد.
  • در سازه‌های بزرگ در بخش‌هایی مانند تیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • قابل استفاده در پل‌های لانه‌زنبوری

 

تیرآهن سایز14

یکی از پرکاربردترین سایز تیرآهن مورد استفاده در ساختمان‌سازی‌ که بر اساس استاندارد IPE تولید می‌شود تیرآهن سایز 14 است. طول بال‌ها برابر با 74 میلی‌متر است. همچنین وزن هر متر از این تیرآهن بر اساس استاندارد IPE برابر با 12.9 کیلوگرم است بنابراین وزن هر شاخه 12 متری، 154.8 کیلوگرم خواهد بود. تیرآهن‌های 14 در مقایسه با تیرآهن 12 از وزن بیشتری برخوردار هستند. در نتیجه نسبت به تیرآهن 12 مقاومت بیشتری دارند. وزن هر متر از این تیرآهن‌ها بر اساس استانداردهای مختلف بین 12.9 تا 33.7 کیلوگرم متغیر است.

کاربرد تیرآهن14

  • از تیرآهن ۱۴ به عنوان ستون، خرپا، نعل و تیرهای پوشیده شده در سقف استفاده می‌شود.
  • قابل‌استفاده در پالایشگاه‌ها می‌باشد.
  • از تیرآهن 14 به دلیل دوام و استحکامی که دارد، در ساخت اسکله و بدنه کشتی هم می‌توان استفاده کرد.
  •  قابل استفاده در صفحات کفی ستونی  است.
  • در سازه‌های بزرگ تر به عنوان تیرهای فرعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای استعلام قیمت تیرآهن 14 در آهن اسپات به وبسایت این مجموعه مراجعه و خریدی به صرفه را برای خود رقم بزنید.

تیرآهن سایز16

تیرآهن16 بر اساس استاندارد اروپایی IPE تولید شده و در مقایسه با تیرآهن ۱۲ و ۱۴ وزن بیشتریدارد.در نتیجه مقاومت و قیمت تیرآهن ۱۶ بیشتر است. طول بال‌ها در این نوع تیرآهن ۷۴ میلی‌متر بوده و وزن هر متر از آن برابر ۱۵.۸ کیلوگرم است. در نتیجه وزن هر شاخه ۱۲ متری از این نوع تیرآهن ۱۸۹.۶ کیلوگرم خواهد بود. وزن هر متر از تیرآهن ۱۶ مطابق استانداردهای مختلف بین ۱۵.۸ تا ۴۱.۶ کیلوگرم متغیر می‌باشد.

کاربرد تیرآهن16

  • به دلیل داشتن مقاومت بالا، در ساخت ستون و تیر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • می‌توان به عنوان تیرهای فرعی در سقف نیز استفاده کرد.
  • در ساخت خرپا, پل‌های زنبوری و نعل از آن‌ها استفاده می‌شود.  

برای خرید تیرآهن 16 با ارزانترین قیمت در آهن اسپات وارد وبسایت مجموعه شده و یا باکارشناسان اهن اسپات تماس بگیرید.                                                                      

 

تیرآهن سایز18

تیرآهن‌های سایز ۱۸ با هر سه استاندارد IPE, INP و IPB تولید شده و توان تحمل وزن و بار آن بالاتر از سایر تیرآهن های معرفی شده در این مقاله است. طول بال‌های این تیرآهن ۹۱ میلی متر بوده و و وزن هر متر از آن ۱۸.۸ کیلوگرم می‌باشد در نهایت وزن هر شاخه 12 متری از آن برابر با 225.6 کیلوگرم می‌شود.و بر اساس استانداردهای مختلف وزن این تیرآهن بین ۱۸.۸ تا ۴۹.۱ کیلوگرم می‌باشد.

کاربرد تیرآهن18

  • به دلیل اینکه وزن بالایی دارد برای استفاده در سازه‌های بزرگ مناسب‌تر است.
  • به دلیل وزن بالا و مقاوت بیشتر, به عنوان ستون اصلی در ساختمان‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • به دلیل تحمل بالا در ساخت پل‌های لانه زنبوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استعلام قیمت تیرآهن و خرید آن از آهناسپات

در این مقاله در مورد انواع سایز تیرآهن و کاربرد آن‌ها آشنا شدیم و  پی بردیم که انواع سایز تیرآهن در صنعت ساختمان‌سازی، دارای مقاومت تنشی و فشاری متفاوتی هستند بنابراین کاربردهای متفاوتی دارند. از این رو مهندسان باید هر یک از این تیرآهن‌ها را در جای مناسب و بر پایه اصول مناسب، استفاده کنند.

وب‌سایت آهن اسپات (ahanspot.com ) در همین راستا اطلاعات ارزشمندی در مورد انواع سایز تیرآهن در اختیار شما قرار می‌دهد و شما را در خرید آگاهانه راهنمایی می‌کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها