مزایا و معایب سرمایه گذاری در طلا

کد خبر: 1190605
مزایا و معایب سرمایه گذاری در طلا

 

 احتمالا این روزها شما هم به سرمایه گذاری در طلا فکر می‌کنید و به دنبال اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید. برای اینکه تصمیم درستی برای سرمایه گذاری در این بازار بگیرید، با ما همراه باشید تا مزایا و معایب سرمایه گذاری در طلا را از جنله های گوناگون بررسی کنیم. بعد از مطالعه این مقاله میتوانید تصمیم بگیرید که آیا سرمایه گذاری در طلا برای شما خوب است یا نه؟ شاید بهتر است در بازارهای مالی دیگر سرمایه گذاری کنید.

مزایا سرمایه گذاری در طلا

در این بخش لیستی از مزیت‌های سرمایه گذاری در طلا را می‌بینید:

  1. طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن در نظر گرفته می‌شود.
  2. طلا می تواند از ثروت شما در شرایط بحران مالی محافظت کند.
  3. طلا در بسیاری از فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شود.
  4. شما می توانید در مدت زمان کوتاهی طلا را به پول نقد تبدیل کنید.
  5. سرمایه گذاری در طلا سابقه طولانی در تاریخ دارد.
  6. طلا به عنوان محافظ در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود.
  7. سرمایه‌گذاری در طلا برای تنوع در سبد دارایی‌ها خوب است.
  8. سرمایه‌گذاری طلا آسان است.
  9. شما می‌توانید در طلای فیزیکی و همچنین در گواهی‌های طلا سرمایه گذاری کنید.
  10. مردم در روزهای بحرانی به طلا اعتماد بیشتری می‌کنند.

طلا یک پشتوانه امن است

یکی از مزایای سرمایه گذاری در طلا این است که به عنوان یک سرمایه‌گذاری کاملا امن در نظر گرفته می‌شود. طلا همیشه ارزش خود را داشته و یکی از پایدارترین سرمایه‌گذاری‌ها در بازارهای مالی شناخته می‌شود. طلا همچنین توسط مردم سراسر جهان به عنوان یک کالای با ارزش جهانی شناخته می‌شود. بنابراین خرید طلا می‌تواند در بسیاری از کشورها در سراسر جهان منطقی باشد زیرا از مقبولیت بالایی در بین عموم برخوردار است.

طلا می‌تواند از ثروت شما در شرایط بحران مالی محافظت کند

طلا در مواقع آشفتگی مالی و بحران‌های سیاسی و اقتصادی یک بازار عالی شناخته می‌شود، زیرا همبستگی آن با قیمت سهام و سایر ابزارهای مالی بسیار کم است. در نتیجه در حالی که بازارهای سهام ممکن است سقوط کنند، احتمال بالا رفتن ارزش طلا افزایش می‌یابد. زیرا مردم سهام خود را با عجله می‌فروشند و می‌خواهند به جای آن سرمایه‌های جایگزین بخرند. در واقع قیمت طلا در بسیاری از رکودها و شرایط بحران مالی در گذشته افزایش یافته و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت زیرا مردم همیشه در مواقع مشکل به دنبال سرمایه‌گذاری نسبتا مطمئن هستند.

طلا در بسیاری از فرایندهای صنعتی استفاده می‌شود

یکی دیگر از مزایای سرمایه گذاری در طلا این است که طلا نه تنها زیبایی و سرمایه‌گذاری دارد، بلکه در بسیاری از فرایندهای صنعتی نیز استفاده می‌شود. در واقع بدون طلا نمی‌توان کامپیوتر یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی را در مقیاس بزرگ تولید کرد و به همین دلیل طلا به عنوان یک منبع برای اقتصاد جهانی به شمار می‌رود. طلا دارای مزایای عملی و ویژگی‌های مفید بسیاری است که در فرایندهای تولید در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد در نتیجه می‌توانید مطمئن باشید که طلا نقش مهمی در آینده ایفا خواهد کرد و اهمیت خود را به هیچ وجه از دست نخواهد داد.

شما می‌توانید در مدت زمان کوتاهی طلا را با پول مبادله کنید

بزرگترین مزیت طلا که آن را نسبت به سایر بازارهای مالی ارزشمند می‌کند نقدشوندگی است. طلا را می‌توانید در عرض چند دقیقه بفروشید و آن را به پول رایج کشور خود تبدیل کنید. ممکن است این موضوع کمی بدیهی به نظر برسد اما برای همه دارایی‌ها صادق نیست. به عنوان مثال اگر در املاک و مستغلات سرمایه گذاری کنید، معمولاً هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول می‌کشد تا ملک خود را با قیمت مناسب بفروشید و در صورتی که نیاز مالی فوری داشته باشید می‌تواند شما را با مشکل مواجه کند.

سرمایه گذاری در طلا سابقه طولانی در تاریخ دارد

طلا برای هزاران سال بخش مهمی از تاریخ بشر بوده، چیزی که برای مدت طولانی دوام داشته باشد و ارزش آن در طول تاریخ همواره افزایش یابد، در مقایسه با سایر طبقات دارایی مانند سهامی که مدت زیادی وجود نداشتند بسیار ایمن به نظر میرسد. بنابراین مردم ترجیح می‌دهند به طلا اعتماد کنند تا به سهام. این موضوع در بلندمدت باعث می‌شود ارزش طلا دائما افزایش یابد در حالی که بازارهای سهام ممکن است دیر یا زود سقوط کنند و سال‌ها طول می‌کشد تا بهبود یابند.

طلا به عنوان محافظ تورم

طلای فیزیکی همچنین یک محافظ تورم عالی است زیرا معمولا با تورم افزایش می‌یابد و لازم نیست نگران از دست دادن بخشی از ارزش دارایی خود باشید. برخلاف پول نقدی که نزد خود یا حتی در حساب بانکی خود نگه می‌دارید در تورم‌ها ارزش خود را از دست می‌دهد. با خرید طلا نیازی نیست نگران گرایش‌های تورمی در بلندمدت باشید و ذهن شما در این زمینه آرامش خواهد داشت.

سرمایه‌گذاری در طلا برای تنوع در سبد دارایی خوب است

مزیت دیگر خرید طلا این است که می توانید سبد دارایی خود را متنوع کنید. در حالی که سایر دارایی‌ها مانند املاک و سهام ممکن است همبستگی خاصی داشته باشند، طلا نسبتا نامرتبط است و اغلب با اکثر طبقات دارایی دیگر همبستگی منفی دارد. بنابراین، در مواقع بحران مالی که سهام ممکن است کاهش یابد، امکان افزایش قیمت طلا  وجود دارد که باعث می‌شود ارزش کلی سبد دارایی شما تغییر چندانی نداشته باشد.

درک سرمایه گذاری طلا آسان است

اگر در سهام یا املاک سرمایه‌گذاری می‌کنید باید دانش مناسبی در مورد کاری که انجام می‌دهید داشته باشید، برای سرمایه‌گذاری در طلا به سطح بالایی از تخصص نیاز ندارید. سرمایه‌گذاری در طلا چیزی است که همه درک می‌کنند و شما در این زمینه اشتباهات زیادی مرتکب نخواهید شد.

شما می توانید در طلای فیزیکی و همچنین در گواهی های طلا سرمایه گذاری کنید

نه تنها می توانید در طلای فیزیکی سرمایه گذاری کنید، بلکه ممکن است بخواهید در گواهی های طلا، سهام طلا، معادن طلا و غیره نیز سرمایه گذاری کنید. در حالی که اگر نمی‌دانید چه کار می‌کنید، این کار را توصیه نمی‌کنم، ممکن است در مقایسه با سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی، بازده بالاتری داشته باشید و آن ابزار اضافی فضای زیادی برای بازی با سرمایه‌گذاری‌های طلا به شما می‌دهد.

مردم در روزهای بد به طلا اعتماد می‌کنند

طلا همیشه ارزش خود را داشته و در طول هزاران سال ارزش آن افزایش یافته است. با توجه به این موضوع مردم به این نتیجه رسیده‌اند که طلا یک پناهگاه کاملا امن است. خرید طلا و سرمایه‌گذاری در این بازار می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت عالی برای افرادی باشد که ریسک‌گریز  هستند، به دنبال سودهای کلان نیستند و توقع بازده متوسط ​​از سرمایه‌شان را دارند.

معا‌یب سرمایه گذاری در طلا

هنگامی که افراد یک بازار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند، بیش از اینکه به مزایای آن توجه کنند باید معایب آن را در نظر بگیرید. در ادامه این مقاله فهرستی از معایب سرمایه گذاری در طلا را مشاهده می‌کنید که مختصرا شرح داده شده است. این معایب را می‌توانید در کنار مزایای آن قرار دهید و در نهایت تصمیم بگیرید که آیا بازار طلا برای سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی است یا نه؟

  1. شما باید طلای خود را در یک محل فیزیکی نگهداری کنید.
  2. طلای شما ممکن است دزدیده شود.
  3. دستمزد و حق بیمه طلا می‌تواند بالا باشد.
  4. نگهداری از طلا سود زیادی نمی‌دهد.
  5. طلا سرمایه گذاری کوتاه مدت خوبی نیست.
  6. شما باید کل واحدهای طلا را بخرید و بفروشید.
  7. استخراج طلا محیط زیست را نابود می‌کند.
  8. مشکلات حمل و نقل با طلای فیزیکی زیاد است.
  9. ممکن است طلای تقلبی بخرید.

شما باید طلای خود را در جایی ذخیره کنید

یکی از معایب سرمایه ‌گذاری در طلا این است که شما باید طلای خود را در جایی فیزیکی ذخیره کنید. اولین گزینه برای ذخیره نگهداری طلا، خانه است، اما به این علت که خانه یک محل خیلی امن برای نگهداری طلای نیست. بنابراین ممکن است بخواهید یک صندوق امانت در یک بانک تهیه کنید اما ممکن است هزینه آن‌ها بسیار گران باشند و اگر فقط می خواهید مقادیر کمی پول در طلا سرمایه گذاری کنید، ممکن است ارزشش را نداشته باشد.

طلای شما ممکن است دزدیده شود

کالاهای ارزشمند همیشه احتمال به سرقت رفته شدن را دارند. در نتیجه، ممکن است زمانی که خانه خود را ترک می کنید، احساس بسیار بدی داشته باشید و بهتر باشد طلای خود را در مکانی امن ذخیره کنید.

اجرت طلا می‌تواند بالا باشد

یکی دیگر از معایب خرید طلا این است که در صورت خرید طلا به ویژه طلای نو دستمزد یا اجرت آن بالاست. همچنین اگر بخواهید طلای خود را بیمه کنید باید حق بیمه بالایی را بپردازید. بنابراین اگر در نظر دارید مقدار زیادی پول در طلا سرمایه‌گذاری کنید، باید مطمئن شوید که آن را از یک فروشنده یا فروشگاهی خریداری می‌کنید که کارمزد کمی دریافت می‌کند تا ارزش سرمایه‌گذاری را داشته باشد و از هرگونه هزینه‌های غیرضروری در این زمینه جلوگیری شود.

نگهداری از طلا سود زیادی نمیدهد

یکی از معایب سرمایه گذاری در طلا این است که طلا هیچ سودی پرداخت نمی‌کند. در حالی که خرید سهام اغلب هر سال پول خوبی به شما می پردازد، طلا این ویژگی را ندارد و بیشتر ذخیره ارزش است و برای تولید یک جریان نقدی واقعی در بلندمدت مناسب نیست. افراد برای ایجاد جریان نقدی باید به دیگر بازارهای مالی مانند مسکن رجوع کنند. مسکن بعد از طلا به عنوان یک دارایی امن که می‌تواند برای شما جریان نقدی ایجاد کند شناخته می‌شود. در واقع اگر شما هزینه مازادی دارید که می‌خواهید علاوه بر سرمایه‌گذاری، آورده نقدی برای شما داشته باشد می‌توانید به خرید ملک و اجاره دادن آن فکر کنید.

قیمت طلا در طول زمان در نوسان است

اگرچه طلا به عنوان یک سرمایه امن در نظر گرفته می‌شود، اما همچنان دارای نوسان بسیار است و قیمت آن به طور قابل توجهی تغییر می‌کند. بنابراین، نباید انتظار داشته باشید که قیمت طلا همیشه روند افزایشی داشته باشد. باید هنگام این نوسانات که  موقت  هستند صبور باشید.

طلا سرمایه گذاری کوتاه مدت خوبی نیست

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که طلا یک سرمایه گذاری کوتاه مدت است. با این حال، به دلیل نوسانات قابل توجه قیمت طلا، طلا سرمایه گذاری کوتاه مدت خوبی نیست، بلکه چیزی است که باید آن را نگه دارید تا ارزش سبد خود را در بلندمدت بیشتر کنید.

شما باید کل واحدها را بخرید و بفروشید

یکی دیگر از معایب خرید طلا این است که باید تمام واحدها را بفروشید. به عنوان مثال، اگر سکه یا شمش خریداری می‌کنید، هنگام فروش باید کل سکه یا شمش را بفروشید، نمی‌توانید بخشی از آن را بفروشید. در حالی که در بازار سهام می‌توانید بخش‌های کوچک یا بزرگ بخرید و بفروشید.

استخراج طلا محیط زیست را از بین می‌برد

استخراج طلا برای محیط زیست بسیار بد است. در واقع، بسیاری از جنگل‌ها نابود می‌شوند و بسیاری از حیوانات و همچنین مردم محلی خانه‌های خود را از دست می‌دهند و مجبور به مهاجرت به مکان‌های مختلف می‌شوند.

مشکلات حمل و نقل با طلای فیزیکی

از دیگر معایب سرمایه گذاری در طلا می‌توان به مشکلات حمل و نقل اشاره کرد. هنگام تلاش برای انتقال طلا در سراسر مرزهای کشور این احتمال وجود دارد که دچار مشکل شوید زیرا گشت مرزی شما را از ارسال مقادیر زیادی طلا باز دارد. بنابراین، اگر قصد دارید دیر یا زود به یک کشور خارجی نقل مکان کنید، بهتر است به جای طلا سهام یا سایر دارایی‌هایی را بخرید که جابجایی آن آسان‌تر است.

ممکن است طلای تقلبی بخرید

تقلبی بودن یکی از معایب سرمایه گذاری طلا محسوب می‌شود به همین دلیل که افراد مورد کلاهبرداری قرار نگیرند از خرید طلا امتناع می‌کنند. البته این موضوع خیلی نگران‌کننده نیست اگر شما قصد خرید طلا را داشته باشید می‌توانید با انتخاب یک فروشگاه معتبر خرید طلای مورد نظر خود را انجام دهید تا از هر گونه مشکلی در این زمینه جلوگیری کنید.

2

سخن آخر

در آخر به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا باید در طلا سرمایه گذاری کرد؟ در حالی که طلا می‌تواند یک سرمایه گذاری عالی باشد و اغلب به عنوان یک سرمایه‌گزاری امن در نظر گرفته می‌شود، اگر واقعاً می خواهید بازدهی خود را به حداکثر برسانید، طلا سود سهام را ندارد و نباید بخش عمده‌ای از سبد کلی شما باشد. با این حال، اگر می‌خواهید پرتفوی خود را مستحکم‌تر کنید و در هنگام رکود اقتصادی آسیب‌ کمتری متوجه شوید، طلا می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی باشد. اگر قصد آموزش سرمایه گذاری در طلا را دارید، دوره جامع بازار طلای دلفین وست را به شما پیشنهاد میکنیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها