بررسی کامل انواع ساندویچ پانل و تحلیلی جامع از مزایا و معایب هر نوع

کد خبر: 1200721

امروزه ساخت دیوارها و سقف با ساندویچ پانل به روندی رایج و مرسوم در صنعت ساختمان تبدیل شده است. اما بیشترین منفعت استفاده از ساندویچ پنل وقتی حاصل می‌گردد که میان نیازهای پروژه و ویژگی‌های ساندویچ پانل تناسب وجود داشته باشد. پانل‌های ساندویچی در انواع بسیار گوناگونی تولید می‌شوند. هر یک از این انواع، نقاط قوت و مزیت‌های خاص خود را دارند. نکته مهم، شناخت انواع ساندویچ پنل و انتخاب درست از بین آنها است.

بررسی کامل انواع ساندویچ پانل و تحلیلی جامع از مزایا و معایب هر نوع

 

 

 

ساندویچ پانل هم مانند هر مصالح و متریال دیگری در انواع گوناگونی تولید می‌شود. تمام این انواع از نظر ساختار ساندویچی و چندلایه بودن مشابه هستند اما در بسیاری از مشخصات و ویژگی‌ها با هم تفاوت دارند. در نتیجه مزایا، معایب و کاربرد هر یک از انواع ساندویچ پنل متفاوت از انواع دیگر است. طبیعتاً قیمت ساندویچ پانل هم وابسته به همین مزایا و کاربردهای آن است و همانطور که می‌دانید بصورت کلی تفاوت‌های انواع ساندویچ پانل را در چند جنبه می‌توان بررسی نمود.

  • تفاوت در محل نصب پانل

  • تفاوت در رنگ

  • تفاوت در ماده عایق بخش مرکزی

  • تفاوت در جنس پوشش ورق

  • تفاوت در ضخامت پنل

  • تفاوت در تکنولوژی شرکت تولیدکننده

انواع ساندویچ پانل از حیث محل نصب

ساندویچ پنل را برای ساخت و اجرای سقف و دیوار و حتی کف می‌توان به کار برد. کاربرد ساندویچ پانل در کف محدود به فضاهای خیلی خاص مانند سردخانه‌های زیر صفر است که ساندویچ پانل دورو نایلون در کف سردخانه کار می‌شود تا تبادل حرارت به کمترین میزان ممکن برسد. اما تولیدکنندگان، به طور کلی ساندویچ پانل را در دو نوع اصلی تولید می‌کنند:

  • ساندویچ پانل سقفی

  • ساندویچ پانل دیواری

نصب ساندویچ پانل

مزایا، معایب و کارکرد ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری

  • ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری از جنبه‌های گوناگون، ساخت دیوارها و کارکرد آنها را بهبود می‌بخشد. از بین مصالح گوناگونی که برای ساخت دیوارها کاربرد دارند ساندویچ پانل دیواری تقریباً برای تمامی سازه‌ها، بخصوص سازه‌های صنعتی، سالن‌های تولیدی، انبارها، سردخانه‌ها و ... بهترین گزینه است.

ساندویچ پانل دیواری

  • ساندویچ پانل سقفی

در مقابل ساندویچ پانل سقفی در ساخت و اجرای انواع سقف‌های غیرباربر در دهانه‌های مختلف قابل استفاده است. لازم است بدانید که در صورت استفاده از ساندویچ پنل سقفی بر خلاف سایر مصالح، هیچ نیازی به احداث سقف کاذب و ثانویه نیست. در طراحی ساندویچ پانل سقفی به تمام شرایط احتمالی توجه شده است و وجود گام در ساندویچ پانل سقفی در راستای اطمینان از کارایی کامل این عنصر ساختمانی است.

براساس اطلاعات صفحه‌ی ساندویچ پانل سقفی، مشخصات فنی پانل‌های سقفی به شرح ذیل هستند:

“در نظر داشته باشید پانل‌های سقفی بسته به نوع کاربری و همچنین شرایط محیطی ساخت سازه مشخصات فنی متفاوتی دارند. طول پانل‌های سقفی می‌تواند بین 2 الی 12 متر متغیر باشد در صورتی که عرض آن‌ها 08/1 متر ثابت است(7 سانتی متر از عرض پانل سقفی مخصوص اورلپ می‌باشد). ضخامت این پانل‌ها نیز از 2 سانتی‌متر آغاز و تا 25 سانتی‌متر می‌تواند با توجه به سفارش مشتریان انتخاب شود.”

ساندویچ پانل سقفی

چند مورد از مهمترین مزایای ساندویچ پنل دیواری و سقفی عبارتند از:

  • چند عملکردی بودن و رفع نیاز به چند لایه مصالح مختلف

  • عایق‌بندی حرارتی کامل دیوارها و سقف

  • آب‌بندی کامل دیوارها و سقف

  • ممانعت از عبور صدا و آلودگی‌های صوتی

  • امکان اجرا و نصب سریع‌تر از هر متریال دیگری

تجربه استفاده از ساندویچ پنل سقفی و دیواری در سازه‌هایی با کاربری‌های گوناگون نشان داده که این متریال نقص و عیب خاصی ندارند و اگر پانلی متناسب با نیازهای پروژه انتخاب گردد تمام انتظارات را مرتفع خواهد ساخت.

انواع ساندویچ پانل از حیث رنگ و مزایای پانل‌های رنگی

تولیدکنندگان معتبر ساندویچ پانل مانند ماموت و رووکی (بزرگترین تولید گننده ساندویچ پانل در اروپا) توان تولید انواع ساندویچ پنل را در رال رنگ‌های مختلف دارند. نکته حائز اهمیت این است که انواع ساندویچ پانل رنگی با رنگ‌های رایج و متعارف، قیمت یکسان و برابری دارند.

مهمترین مزایای ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی رنگی عبارتند از:

  • افزایش مقاومت و دوام پانل در مواجهه با شرایط محیطی

  • امکان طراحی و ساخت نماهای چشمگیر و جذاب

  • امکان کاهش جذب حرارت با انتخاب رنگ متناسب با آب و هوا

  • امکان تأمین ضوابط بهداشتی با استفاده از ساندویچ پانل سفید

البته امکان تولید ساندویچ پانل با رنگ‌های خاص و اصطلاحاً فانتزی هم وجود دارد اما قیمت نهایی این نوع از ساندویچ پنل رنگی به علت نیاز به تولید سفارشی، بیشتر از سایر انواع خواهد بود.

انواع ساندویچ پانل از نظر ماده عایق

هسته عایق ساندویچ پانل، عامل تعیین کننده در میزان عایق‌بندی حرارتی ساندویچ پانل و بهره‌وری حاصل از کاربرد آن است. پشم شیشه، پشم سنگ، پلی استایرن، پلی یورتان و ... از جمله عایق‌هایی هستند که به طور گسترده در تولید ساندویچ پانل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پلی یورتان عایقی است که کارایی و بهره‌وری بسیار بالایی دارد و مجموع مزایای آن سبب شده که به محبوب‌ترین عایق برای ساندویچ پنل تبدیل گردد. پلی یورتان عمدتاً در دو شکل PUR و PIRمورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایا، معایب و موارد کاربرد فوم پلی یورتان معمولی و پلی یورتان کندسوز

هر دو نوع فوم PUR و PIR مزایای پلی یورتان از جمله عایق‌بندی بالا و دوام طولانی را دارند. تفاوت عمده این دو فوم در مواقع بروز آتش‌سوزی آشکار می‌شود. وقتی در هسته ساندویچ پانل از فوم PIR استفاده شود جداره‌های که ساخته می‌شوند دیرتر آتش می‌گیرند و همچنین از گسترش آتش به سایر نقاط هم جلوگیری می‌کنند. مهمترین موارد کاربرد ساندویچ پانل با فوم کندسوز عبارتند از:

  • سازه‌های صنعتی که در آنها خطر بروز آتش زیاد است مانند کارخانه‌های تولید اسپری خوشبو کننده.

  • مراکزی که ازدحام جمعیت در آنها زیاد است مانند میادین تره‌بار و... .

  • مراکزی که مواد قابل اشتعال در آنها زیاد است مانند چاپخانه‌ها و انبارهای کاغذ و مقوا.

علاوه بر موارد بالا، در هر سازه یا ساختمانی که احتمال بروز آتش وجود یافته باشد بهتر است از ساندویچ پنل دیواری و ساندویچ پانل سقفی با فوم PIR استفاده شود. لازم به ذکر است که قیمت ساندویچ پانل با فوم PIR بالاتر از فوم PUR است.

انواع ساندویچ پانل از نظر پوشش ورق

ورق گالوانیزه، ورق آلوزینک، ورق آلومینیومی، ورق فایبرگلاس، پلی کربنات، چوب و ... را می‌توان به عنوان لایه‌های جانبی در تولید ساندویچ پانل و در دو سمت هسته عایق جای داد. اما بررسی عملکرد انواع ساندویچ پنل با ورق‌های مختلف نشان می‌دهد که سه ورق بیشترین کارایی را دارند:

  • آلومینیم

  • آلوزینک

  • گالوانیزه

امروز بخش بسیار بزرگی از تولیدات ساندویچ پانل در دنیا، با استفاده از ورق گالوانیزه و ورق آلوزینک تولید می‌گردند. البته ساندویچ پانل آلومینیوم هم همواره مشتریان خاص خود را دارد.

ساندویچ پانل

مزایا، معایب و موارد کاربرد انواع ساندویچ پانل با ورق‌های مختلف

  • ساندویچ پانل گالوانیزه کاربرد گسترده‌ای در سازه‌ها با کاربری‌های مختلف دارد. استفاده از ساندویچ پنل گالوانیزه از لحاظ اقتصادی به‌صرفه است. این نوع از پانل‌های ساندویچی در شرایط معتدل و معمولی، کارایی و ماندگاری قابل قبولی دارند. اما ساندویچ پانل گالوانیزه بهترین گزینه برای مناطق بشدت مرطوب و شرایط محیطی سخت نیست.

  • براساس اطلاعات صفحه ساندویچ پانل آلومینیوم، "ساندویچ پانل آلومینیوم، پانلی است که دو لایه ورق فولادی آن از جنس آلومینیوم است. قسمت روی آنها با یک لایه رنگ پلی استر کوره ای و پرایمر مخصوص پوشانده شده است و مابین آنها یک لایه عایق از جنس پلی اورتان سخت قرار دارد. از ساندویچ پانل های آلومینیومی در ساختمان سازی، صنعت خودروسازی، کشتی سازی و … استفاده می شود."

  • ساندویچ پانل آلومینیومی، به لطف ویژگی‌های شاخص آلومینیوم دارای مقاومت بالا در مواجهه با شرایط سخت و همچنین دوام و عمر مفیدی طولانی است. با این وجود قیمت ساندویچ پانل آلومینیوم نسبت به سایر انواع پانل‌های عایق بسیار بالاتر است و بجز در پروژه‌هایی خاص، استفاده از آن به‌صرفه نیست. در واقع تنها عیب ساندویچ پانل آلومینیومی قیمت آن است.

  • ساندویچ پانل آلوزینک از بسیاری جهات، بهینه‌ترین نوع از پانل‌های ساندویچی محسوب می‌شود. قیمت ساندویچ پنل آلوزینک از ساندویچ پانل آلومینیوم ارزان‌تر است و در مقایسه با ساندویچ پنل گالوانیزه استقامت و دوام بیشتری دارد. آلوزینک در واقع از آلومینیوم، روی و سیلیکون تشکیل شده است.

انواع ساندویچ پانل از جنبه ضخامت پانل و کاربرد هر یک

هر چه ضخامت ساندویچ پانل بیشتر شود تبادل حرارتی از سطح جداره کاهش می‌یابد. در کاربری‌های معمولی و سازه‌های متداول ساندویچ پنل‌های دیواری و سقفی با کمترین ضخامت هم کارایی کافی را دارند اما در برخی کاربری‌های دیگر، به ساندویچ پانل با ضخامت‌های بیشتر نیاز است.

  • ساندویچ پانل سقفی در ضخامت‌های مختلف از 3 تا 10 سانتی‌متر تولید می‌شود.

  • ساندویچ پانل دیواری در ضخامت‌های متفاوت از 4 تا 15 سانتی‌متر تولید می‌شود.

سردخانه‌های زیر صفر از جمله حساس‌ترین فضاها از جنبه نیاز به عایق‌بندی کامل حرارتی و برودتی هستند. برای ساخت جداره‌های سردخانه‌های زیر صفر توصیه می‌شود از ساندویچ پانل با ضخامت 15 سانتیمتر استفاده شود.

انواع ساندویچ پانل از جنبه تکنولوژی تولید

بدون شک مواد اولیه مورد استفاده و ضخامت در عملکرد ساندویچ پانل موثر هستند اما تکنولوژی ساختی که شرکت تولیدکننده ساندویچ پانل از آن استفاده می‌کند، تأثیر حتی بیشتری بر کیفیت و دوام آن دارد.

شرکت‌های تولیدکننده ساندویچ پنل از نظر خط تولید به دو دسته تقسیم می‌گردند.

  1. خط تولید پیوسته

  2. خط تولید ناپیوسته

شرکت ماموت انواع ساندویچ پانل را در خط تولید پیوسته و با استفاده از تجهیزات و فن‌آوری کشور آلمان تولید می‌نماید. هیچ تولیدکننده دیگری در ایران و خاورمیانه از چنین تجهیزات پیشرفته و خط تولید کارآمدی برخوردار نیست.

مزایا و کاربرد ساندویچ پانل ماموت

ساندویچ پانل‌های تولیدی ماموت به علت کیفیت تولید بالا در هر شرایط محیطی و در هر نوع کاربری، کارایی دارند و بهترین انتخاب برای ساخت دیوارها و سقف هستند. مهمترین مزایای ساندویچ پانل دیواری و پانل‌های سقفی ماموت عبارتند از:

  • استفاده از مواد اولیه درجه یک

  • عمر مفید طولانی

  • رقم کوتینگ بالا

  • کنترل کیفیت با آزمون‌های متعدد

  • قیمت رقابتی و به‌صرفه

سازندگان معتبر و پیمانکاران بزرگ استفاده از پانل ساندویچی ماموت را شرط لازم برای اطمینان از دوام و بهره‌وری ساختمان می‌دانند. شما هم اگر به فکر ساخت سازه‌ای مستحکم و منطبق با نیازهای دنیای امروز هستید می‌توانید ساندویچ پانل را جایگزین سایر مصالح موجود در بازار کنید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها