نکاتی که هنگام انتخاب دوچرخه باید بدانید

کد خبر: 1211679
نکاتی که هنگام انتخاب دوچرخه باید بدانید

 

 

اگر می‌خواهید دوچرخه بخرید فقط به این دلیل که ظاهر آن را دوست دارید بهتر است بدانید کافی نیست و باید از خود بپرسید آیا دوچرخه را بیشتر برای رفت‌وآمد می­خواهید؟ یا یک دوچرخه همه­کاره می­خواهید تا بتوانید مسیرهای آسفالت و مسیرهای خاکی را به‌خوبی طی کنید؟ یا فقط برای مسابقه و تجربه سرعت دوچرخه می خواهید؟

به این فکر کنید که می­خواهید چه نوع دوچرخه‌سواری انجام دهید، کجا می‌خواهید دوچرخه‌سواری کنید و فکر می­کنید چه نوع دوچرخه‌ای برای شما مناسب است. فروشندگان فقط می­توانند دوچرخه را بر اساس نیاز و اهداف شما توصیه کنند.

قطعا شما بعد از ورود به فروشگاه دوچرخه باتوجه ‌به تنوع فراوان دوچرخه در انتخابتان دچار سردرگمی خواهید شد و انتخاب دوچرخه مناسب برای شما مشکل خواهد شد. در این مطلب قصد داریم با بیان نکاتی که در خرید دوچرخه به شما کمک می‌کند و معرفی انواع دوچرخه­ها به شما در انتخاب دوچرخه کمک کنیم.

 

نکات مهم در انتخاب دوچرخه

ازآنجائی‌که دوچرخه‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و ما هر روز بیشتر آن‌ها را در جاده‌ها می‌بینیم شما هم باید برای خرید دوچرخه جدید به نکاتی که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم توجه کنید.

به سایز دوچرخه دقت کنید.

بدنه هر دوچرخه متفاوت است و در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. پیداکردن موردی که مناسب شماست نه‌تنها به دلایل راحتی، بلکه به دلیل ایمنی نیز مهم است. دو فاکتور مهم در انتخاب سایز دوچرخه:

  • ارتفاع دوچرخه تا زمین
  • فاصله بین صندلی دوچرخه تا فرمان

قطعات دوچرخه را بررسی کنید.

  • ترمز دیسکی

 

ترمزهای دیسکی بسیار بهتر از ترمزهای معمولی در دوچرخه است و به داشتن قدرت توقف بهتر در شرایط مختلف معروف هستند. اگر فردی هستید که زیاد در مسافت‌های طولانی سواری می‌کنید، ترمزهای دیسکی ویژگی مهمی هستند که دوچرخه شما باید داشته باشد. البته باید دقت کنید که هزینه نگهداری و تعمیر دوچرخه‌های دیسکی  به نسبت سایر دوچرخه‌ها بیشتر است.

  • چراغ جلو و عقب

وجود چراغ در دوچرخه می‌تواند در شرایطی که در تاریکی استفاده می‌شود بسیار مفید باشد. نه‌تنها به راننده کمک می‌کند تا دید بهتری داشته باشد، بلکه دید را برای سایر کاربران جاده نیز افزایش می‌دهد.

  • بوق

بوق‌ها وسیله‌ای بسیار کارآمد هستند و می‌توانند سایر افراد جاده را آگاه کنند. وجود بوق یا زنگ در دوچرخه شما می‌تواند بسیار مفید باشد و شما را در جاده ایمن نگه ‌دارد.

  • جابطری

تحقیقات علم پزشکی نشان می دهد که خوردن آب کافی در هنگام ورزش برای بدن بسیار مهم است و داشتن یک بطری آب همیشه کمک‌کننده است. همچنین شما می توانید یک جابطری را به صورت اختیاری به دوچرخه اضافه کنید.

  • کمک‌فنر

1

کمک‌فنرها همان‌طور که از نامشان پیداست تمام ضربه‌ها را جذب و از بین می‌برند و در نتیجه دوچرخه­سوار آسیب نمی‌بیند. علاوه بر این کمک‌فنرها احتمال صدمه را کاهش داده و در برخی شرایط دوچرخه را پایدارتر می‌کند.

 

در مورد قیمت دوچرخه تحقیق کنید.

داشتن یک بودجه روشن و واضح برای خرید دوچرخه از لحاظ ذهنی بسیار مهم است. ناگفته نماند که دوچرخه این روزها می‌تواند به‌اندازه موتورسیکلت و حتی اتومبیل قیمت داشته باشد. دوچرخه‌ها در بازه‌های قیمتی مختلف تنوع زیادی دارند و داشتن یک ایده تقریبی در مورد اینکه چقدر می‌خواهید برای دوچرخه هزینه کنید، به شما کمک می‌کند خیلی سریع‌تر دوچرخه‌ها را باقیمت‌های مناسب برای خود محدود کنید.

تفاوت قیمت دوچرخهبه دلایل زیادی ایجاد می‌شود که این دلایل شامل قطعات به‌کاررفته، برند سازنده، امکانات و ویژگی‌های دوچرخه و نوع آن از عوامل تأثیرگذار در قیمت‌گذاری دوچرخه هستند.

وزن دوچرخه متناسب با نیاز شما باشد.

وزن دوچرخه یکی از تأثیرگذارترین عامل در انتخاب دوچرخه است و درصورتی‌که دوچرخه سبک‌وزن باشد نحوه کار با آن آسان‌تر است و در صورت جابه‌جایی زیاد سبب آسیب‌رسانی به قسمت کمر و پشت شما نمی‌شود. همچنین هرچقدر دوچرخه وزن کمتری داشته باشد شتاب و سرعت آن نیز بیشتر خواهد بود.

انواع دوچرخه

2

 

در این قسمت درباره­ی انواع دوچرخه که باید هنگام خرید دوچرخه به آنها توجه کنید صحبت میکنیم. این احتمال وجود دارد که یکی از این پنج نوع دوچرخه کاملاً مطابق با شرایط و نیازهای شما باشد. این دوچرخه­ها عبارت‌اند از دوچرخه کوهستان، دوچرخه جاده، دوچرخه هیبریدی، دوچرخه شهری و دوچرخه کودکان. بیایید در مورد ویژگی‌ها و کاربردهای آنها بیشتر بدانیم.

 

دوچرخه کوهستان

دوچرخه‌های کوهستان که پرمصرف‌ترین نوع دوچرخه‌ها هستند. برای عبور از جنگل‌ها و مناطق ناهموار یا کوهستانی طراحی شده است. ساختار آن از بسیاری جهات با یک دوچرخه معمولی متفاوت است.

قابل‌توجه‌ترین تفاوت این دوچرخه­ با بقیه دوچرخه­ها در فریم و دوشاخ، لاستیک‌های بزرگ‌تر، چرخ‌های سنگین‌تر و بادوام‌تر، ترمزهای قوی‌تر و ضریب دنده کمتر است که برای شیب تند و کشش بهتر موردنیاز است.

دوچرخه­های جاده‌ای

دوچرخه‌های جاده تخصصی‌ترین دوچرخه‌ در بین انواع دوچرخه‌ها هستند و فقط برای سوارشدن بر روی آسفالت در نظر گرفته شده‌اند. از مزایای دوچرخه­های جاده می‌توان به ‌سرعت، وزن کم و موقعیت رانندگی آیرودینامیک اشاره کرد.

به طور معمول، دوچرخه‌های جاده‌ای در مقایسه با انواع دیگر گران‌تر هستند اما مدل‌های ارزان‌تر خوبی در بازار وجود دارد. آنها برای مسابقه در نظر گرفته نشده‌اند، اما همچنان یک سواری پر از لذت و سرگرمی را به شما ارائه می‌دهند.

دوچرخه­های هیبریدی

دوچرخه­های هیبریدی به دلیل همه­کاره­ترین دوچرخه­های موجود در بازار، طرف‌داران بیشتری پیدا می­کنند. بدون ارجحیت یک سطح بر سطح دیگر، راحتی و کارایی را در جنگل­ها و خیابان­ها به طور یکسان فراهم می­کنند. به طور معمول، یک دوچرخه هیبریدی دنده‌های 21 تا 27 و چرخ‌های 28 اینچی که حدود 35 میلی‌متر عرض دارند.

همچنین امکان تجهیز آن به لوازم جانبی مختلف وجود دارد که آن را تقریباً برای تورهای دوچرخه‌سواری ضروری می‌کند. قطر چرخ بزرگ‌تر یک مزیت قطعی است که امکان سرعت بیشتر و کاهش مقاومت را فراهم می­کند.

دوچرخه­های شهری

دوچرخه‌های شهری در خیابان‌های شهر بسیار بهتر حرکت می‌کنند و کاملاً مجهز هستند. یعنی تجهیزات استاندارد شامل چراغ، قفسه عقب، پایه دوچرخه، گلگیر و محافظ زنجیر را دارند.

آن‌ها عمدتاً برای خیابان‌ها طراحی شده‌اند اما در جاده‌های جنگلی پرجمعیت نیز کاربرد دارند. دوچرخه‌های شهری معمولاً بین 1 تا 27 دنده دارند. قیمت آن‌ها بستگی به تجهیزات و کیفیت دارد.

دوچرخه‌های کودکان

دوچرخه‌های کودکان بین 12 تا 24 اینچ است. دوچرخه‌سواری برای بچه‌ها می‌تواند از دوسالگی با دوچرخه تعادل یا بالانس بایک 12 اینچی شروع شود. لاستیک‌های بزرگ‌تر را می‌توان برای افراد 10-13 ساله استفاده کرد و دوچرخه‌های دنده‌دار معمولاً از سن 5 سالگی ارائه می‌شوند.

سخن آخر

اکنون که به دنبال یک دوچرخه مناسب برای خودتان یا فرزندتان به‌عنوان هدیه هستید، با  خواندن این مقاله به یک اطلاعات جامع از راهنمای انتخاب دوچرخه می‌رسید.

فروشگاه دوچرخه آیبایک که یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های دوچرخه در ایران است و از سال 1384 به‌صورت فروش حضوری و از سال 1395 به‌صورت فروشگاه اینترنتی فعالیت خود را آغاز کرده است و در حوزه اصلی دوچرخه که نمایندگی 9 برند جهانی در ایران است می‌تواند به شما در بهترین انتخاب و خرید دوچرخه با بهترین قیمت و خدماتی که شامل گارانتی معتبر شرکتی، ضمانت اصالت کالا و تضمین قیمت است کمک کند تا خرید منحصربه‌فردی را تجربه کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها