شناخت عوامل ایجاد اعتیاد و راه های دوری از آنها

کد خبر: 1223956

دام اعتیاد همه جا گسترده است . آگاه باشیم و فریب نخوریم مواد روانگردان ممکن است به هر شکل و رنگی عرضه شوند.گاهی به شکل آدامس یا ژله قرمز ، نارنجی ، گاهی به شکل قرص و پودر . حتی در باشگاه های ورزشی و با مصرف استروئیدهای آنابولیک. مصرف داروهای نیروزای غیر متعارف و غیر قانونی نیز می تواند از جمله علل اعتیاد باشد.

شناخت عوامل ایجاد اعتیاد و راه های دوری از آنها

 

در صورتی که یکی از اعضای خانواده یا دوستان شما درگیر اعتیاد شده است ،به صورت خودسرانه اقدام به ترک  یا مصرف دارو نکنید و حتما از مشاوره یک متخصص استفاده نمایید .

بهترین راه ترک اعتیاد مراجعه به مراکز درمانی مجاز ترک اعتیاد  یا کمپ ترک اعتیاد است که تحت نظارت پزشک و سازمان بهزیستی به صورت قانونی فعالیت می نمایند.

به خاطر بسپاریم؛ مصرف نکردن مواد، بسیار آسانتر از ترک آن است.

سوداگران مرگ در میهمانی‌های دوستانه، کوچه، خیابان، پارک، محیط کار برای جذب مشتریان جدید همواره با تلاش شبانه روزی در حال فعالیت هستند. با ارتباطات موثر، محبت و پیوند عمیق پایه‌های خانواده را در برابر اعتیاد ایمن کنیم.

هیچگاه به تبلیغات سوء قاچاقچیان در خصوص مواد روانگردان مبنی بر اینکه این مواد اعتیادآور نیستند، شادی آوردند و حافظه را تقویت می‌کنند توجه نکرده و مصرف آن‌ها را حتی یکبار هم تجربه نکنید.

آسیب‌های مغزی ناشی از مصرف مواد صنعتی و شیمیایی همچون شیشه جبران‌ناپذیر است.

ورزش یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از اعتیاد در جوانان است.

مواد مخدر و روانگردان‌ها با نام‌های مختلف و در اماکن متفاوت به اشخاص عرضه می شود. به خاطر بسپاریم مصرف نکردن مواد  بسیار آسان‌تر از ترک آن است و یک تبلیغ دروغ این است که مصرف مواد به درمان بعضی بیماری‌ها کمک می‌کند.

یک باور  غلط این است که با مصرف تفننی مواد، کسی معتاد نمی‌شود. آمارها حاکی است بسیاری از معتادان با یکبار مصرف مواد معتاد شده‌اند.

داروهای اعتیادآور عبارتند از ترامادول، ریتالین و استامینوفن کدئین، دیفنوکسیلات و کلرو دیازپوکساید.مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک این داروها می تواند خطرناک نیز باشد.

یک معتاد فکر میکند که می‌تواند هروقت که بخواهد مواد را کنار بگذارد.

آیا می‌دانید بسیاری از معتادان به شیشه، در بیمارستان‌های روانپزشکی بستری هستند. اختلال حافظه، توهم، بدبینی به همسر و جنون روانی، تبعات مصرف ماده شیشه است. مصرف شیشه مساوی است با جنوان روانی.

این تبلیغات دروغ را باور نکنید: ترک یک روزه مواد/ ترک اعتیاد آسان/ ترک تضمینی/ ترک بدون بازگشت. ترک اعتیاد فرایندی سخت و زمانبر و حتی بازگشت پذیر است که بسیاری با چندین بار تلاش برای ترک همچنان در دام این افیون هستند.

مصرف کم یا زیاد، تفننی یا دائمی، محرک، مخدر یا توهم‌زا فرقی نمی‌کند! مهم این است که بدانیم مصرف مواد به هر شکلی موجب اعتیاد می‌شود.

قدرت سرطان‌زایی حشیش 5 برابر سیگار است . سوداگران مرگ دائما اشکال و ترکیبات جدید و فریبنده‌ای از مواد را عرضه می‌کنند.

 گزارش های متعدد پزشکی قانونی حاکی از مرگ، فقط به خاطر مصرف یک قرص اکستاسی است.

کراک یا همان هروئین فشرده ماده‌ای است بی‌بو و به شدت اعتیادآور که موجب مرگ زودرس مصرف‌کننده می‌شود.

اعتیاد با این جملات شروع می شود: بیا امتحان کن، فقط یکبار، به لذتش می ارزه! با یکبار معتاد نمیشی!

مشاغل سخت با نوبت‌های کاری شبانه زمینه‌ساز اعتیاد است. تبعیض، مقایسه، سرزنش، تحقیر، تحکم، خشونت و تنبیه بدنی، بی‌توجهی به فرزندان سبب فرار عاطفی و فیزیکی آنان از منزل خواهد شد. یادتان باشد آغوش اعتیاد همیشه باز است. آهسته و تدریجی می‌آید خبر نمی‌دهد، فریبنده و جذاب است؛ نام آن موادمخدر و روانگردان است.

در مقابل هرگونه تعارف برای مصرف موادمخدر و روان‌گردان‌ها با قاطعیت بگو: "نه" مصرف نمی کنم. موادمخدر و روان‌گردان‌ها با هرنام، به هر شکل، در هر جا و توسط هر شخصی ممکن است عرضه شود، هوشیار باشیم.

نشانه های اعتیاد

غیبت مکرر از کار و مدرسه، تغییرات ناگهانی در رفتار و خلق و خو، آشفتگی و بی توجهی به وضع ظاهر، جای ز خم یا اثر سوزن روی ساعد یا بازو، کاهش وزن و از دست دادن اشتها، قرض کردن مکرر پول، فروش یا سرقت لوازم منزل، انزوا طلبی و رفتن به مکان‌های خلوت، مصرف مکرر داروهای مسکن و آرامبخش و تمایل به برقراری ارتباط با افراد معتاد ازجمله علائم مصرف مواد مخدر از سوی افراد است.

جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در مورد تشخیص و درمان ترک اعتیاد و همچنین آشنایی با  کمپ ترک اعتیاد تهران بر روی آدرس اینترنتی زیر کلیک نمایید:

https://seyedincamp.ir

 

منبع : برداشتی از مقاله " ۶۰ توصیه پیشگیرانه اعتیاد به نوجوانان و والدین آنها " خبرگزاری ایسنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها