قرآن در آداب و رسوم ایرانیان

کد خبر: 1256735

قرآن در آداب و رسوم مختلف ما ایرانیان به ویژه آداب عروسی اهمیت ویژه ای دارد. مراسم عقد و عروسی از رسوم مختلفی تشکیل شده است که در هرکدام وجود قرآن برکات زیادی به آن مراسم می بخشد. قرآن در مراسم های مختلف همچون عروسی سبب می گردد تا خداوند متعال در تمامی مراحل زندگی یار و یاور انسان باشد. همچنین زن و شوهر در آغاز زندگی خود و در پناه قرآن می توانند زندگی سرشار از خیر و برکتی را تجربه کنند. به همین جهت ما در ادامه این مقاله مجموعه ای از آداب و رسوم ایرانیان که با کلام خداوند آمیخته شده است را بررسی خواهیم کرد.

قرآن در آداب و رسوم ایرانیان

 

قرآن در عید نوروز و سفره هفت سین

عید نوروز را می توان بزرگترین عید ایرانیان دانست. از آنجایی که عید نوروز با دین ما ایرانیان عجین شده است، استفاده از قرآن در عید نوروز و سفره هفت سین اهمیت زیادی پیدا می کند. قرارگیری قرآن در سفره هفت سین از چنان اهمیتی برخوردار است که خیلی از ایرانیان سفره هفت سین را بدون حضور قرآن ناقص می دانند و اعتقاد دارند که بدون قرآن برکت لازم بر سفره آن ها وجود نخواهد داشت یا اصطلاحاً سالی پر برکت نخواهند داشت؛ لذا یکی از الزامات خرید قرآن قرار دادن آن در سفره هفت سین می باشد.

ایرانیان اعتقاد دارند که سفره هفت سین آن ها به برکت وجود قرآن و خواندن آیات نورانی قرآن در لحظه تحویل سال نو پر برکت می شود و به همین دلیل است که در لحظه تحویل سال اغلب بزرگ خانواده قرآن به دست گرفته و برای سلامتی و برکت خانواده خود دعا کرده و قرآن می خواند. حتی بزرگ تر ها عیدی بچه ها را بین صفحات قرآن قرار می دهند تا این پول به برکت قرآن متبرک شده و ارزش والایی پیدا کند.

قرآن در مراسم ازدواج و سفره عقد

سفره عقد نیز بخشی مهم از آداب و رسوم عقد ایرانی است. هرکدام از اجزای سفره عقد معنی و مفهوم خاص خود را دارند و به دلیل از پیش تعریف شده ای می بایست در سفره عقد قرار داشته باشند. در این میان قرآن را می توان مهمترین جزء دانست؛ زیرا وجود قرآن در سفره عقد نشانه ای از ایمان و عقیده طرفین است.

قرآن سفره عقد نشانه ای از تأیید وصلت از سوی خداوند متعال است و وجود قرآن در سفره عقد برکات الهی را برای زوجین به دنبال خواهد داشت. بهره گیری از قرآن و برکات آن در مراسم مختلف عقد و ازدواج ایرانی ها اهمیت بسزایی دارد و سبب می گردد تا حضور پروردگار متعال و برخورداری از برکات وجود نشانه خداوند یعنی قرآن در زندگی زوجین احساس گردد.

آداب و رسوم قرآنی

ایرانیان در مراسم های مختلفی از مراحل عقد و ازدواج خود از برکات وجود قرآن استفاده می کنند، استفاده از قرآن در برخی از آداب و رسوم های ایرانی ضروری است برای مثال سفره عقد ایرانیان را بدون حضور قرآن نمی توان متصور شد. بهره گیری از کلام آسمانی قرآن به گونه های مختلفی انجام می پذیرد، گاهی حضور قرآن به تنهایی کافی است اما در برخی مواقع قرآن را گشوده و به آن می نگرند و در جای دیگر زوجین تفألی به قرآن زده و شروع به خواندن آن می کنند تا از برکت این کلام آسمانی زندگی خود را رونق بخشند.

نام گذاری قرآنی

ما ایرانیان مسلمان به منظور بهره مندی از برکت قرآن در تمامی مراحل مختلف زندگی خود، نام های قرآنی را برای فرزندانمان بر می گزینیم. انتخاب نام نیک و با ارزش برای فرزندان اهمیت دارد و نه تنها سبب سربلندی آنان شده بلکه تأثیر گسترده ای در زندگی آن ها خواهد داشت. اغلب اعتقاد بر این است که نام فرد با روح وی عجین شده و چه بهتر که با انتخاب نام های با ارزش قرآنی سبب شویم که روح فرزندانمان با قرآن عجین شود و از برکات نام های قرآنی در طول زندگی خود بهره مند گردد.

رد شدن از زیر قرآن

همانطور که در تمامی مراحل عروسی حضور قرآن پررنگ و بااهمیت است، رد شدن از زیر قرآن نیز یکی از آداب و رسوم ما ایرانیان در مراحل مختلف عروسی می باشد. زمانی که زوجین از زیر قرآن رد می شوند به گونه ای در اذهان سپرده می شود که آن دو در پناه خداوند قرار گرفته و پروردگار در تمامی مراحل زندگی همواره همراه و یاور آن ها خواهد بود.

در مراسم رد شدن از زیر قرآن ابتدا عروس و داماد از زیر قرآن رد می شوند سپس باز می گردند، قرآن را می بوسند و مجدداً از زیر آن رد می شوند همچنین آن ها بر این باور خواهند بود که در پناه و امان قرآن زندگی همراه با سلامتی، شادکامی و مملو از برکت خواهند داشت.

قرآن در مهریه و جهیزیه عروس

2

قرآن جز اصلی مهریه و جهیزیه عروس است همانطور که در زمان جاری شدن خطبه عقد یک جلد کلام الله مجید به همراه تعداد سکه های مشخص شده به عنوان مهریه عروس بیان می گردد. قرآن به عنوان مهریه سعادت و خوشبختی را برای زوجین تثبیت می کند اما کلام خداوند علاوه بر مهریه در جهیزیه عروس نیز حضوری پر رنگ خواهد داشت.

زمانی که خانواده عروس جهت چیدن وسایل جهیزیه عروس را به خانه وارد می کنند، اولین جزیی که از طرف آنان وارد خانه می شود، قرآن و آینه خواهد بود. وجود قرآن در جهیزیه عروس نشان دهنده حضور خداوند متعال در زندگی زوجین و امید به خوشبختی و برکت برای زندگی آنها است.

دست گذاشتن روی قرآن

دست گذاشتن روی قرآن و قسم خوردن بر آن از چنان اهمیتی برخوردار است که قسم دروغ بر قرآن جزو گناهان کبیره به شمار می رود. البته فردی که بر قرآن قسم می خورد می بایست دارای شرایط ذیل باشد تا بتواند بر قرآن قسم بخورد:

  • فرد بالغ و عاقل می تواند بر قرآن دست گذاشته و قسم بخورد.
  • کاری که برای انجام آن قسم خورده می شود نباید حرام و یا مکروه باشد.
  • در هنگام دست گذاشتن بر قرآن به منظور قسم خوردن، می بایست به یکی از نام های خداوند قسم خورده شود که به غیر از ذات مقدس الهی کلام دروغی بر زبان جاری نگردد.
  • قسم می بایست به زبان آورده شود و گفتن یا نوشتن آن به تنهایی کافی نیست.
  • فرد می تواند قسمی بخورد که عمل کردن به آن برای او میسر باشد.

 

ورود به منزل با قرآن

3

اولین ورود زوجین به خانه با قرآن خواهد بود. حضور قرآن در خانه زوجین نشانه های مختلفی برای آنان به دنبال خواهد داشت، حضور خداوند متعال در زندگی زوجین، در پناه خداوند متعادل بودن، کمک به زوجین برای مواجهه با چالش ها و مشکلات زندگی، تقویت اعتماد و احترام میان زوجین، پایبندی زوجین به ارزش های دینی، اخلاقی و ... همگی از علت هایی هستند که زوجین برای ورود به منزل خود مخصوصاً برای اولین بار از آن استفاده می کنند.

جمع بندی

قرآن در تمامی مراسم های ایرانی از سفره هفت سین عید نوروز گرفته تا سفره عقد در زمان ازدواج اهمیت ویژه ای دارد. قرآن در زندگی ما ایرانیان مسلمان چنان اهمیت ویژه ای دارد که شروع سال نو را با خواندن کلام خداوند آغاز می کنیم. همچنین در هنگام مهمترین بخش از زندگی خود یعنی دوران زناشویی و زمان عقد حضور آن را در کنارمان خواهیم داشت.

همچنین برای ورود به خانه ای که قرار است زندگی زناشویی خود را در آن داشته باشیم به برکت حضور قران وارد خانه می شویم،   و به منظور پی بردن به راستی سخن دیگران از او می خواهیم دست خود را بر قرآن بگذارد و در تمامی این وقایع وجود قرآن و یا خواندن آن سبب می شود تا بیش از پیش حضور خداوند یکتا را در کنارمان احساس کرده و او را یار و همراه خود در تمامی مراحل زندگی بدانیم.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها