بهترین روش مشاوره حقوقی

کد خبر: 1256778
بهترین روش مشاوره حقوقی

 

دنیای امروز و روابط میان انسان ها به قدری پیچیده شده است که وجود چهارچوب و قانون برای این روابط بدیهی و ضروری است. به همین جهت در هر امری میان افراد اعم از حقیقی و حقوقی حقوق و وظایفی تعریف می‌گردد. غالبا افراد به دلیل عدم آگاهی از حقوق و وظایف خود در روابط دچار مشکل می‌گردند. به همین جهت پای مشاوره حقوقی به میان می‌آید.

مشاوره حقوقی در حقیقت راهنمای شما در انجام هر امری می‌باشد. اموری نظیر دعاوی خانواده مانند ازدواج و طلاق و حضانت، امور مالی مانند چک و سفته و وصول مطالبات و توقیف اموال، دعاوی ملکی نظیر تخلیه ملک، الزام به تنظیم سند رسمی، خلع، امور کیفری مانند خیانت در امانت، کلاهبرداری، سرقت جعل و ... و نیز امور قراردادها مانند تنظیم قراردادهای مبایعه نامه، صلحنامه، قراردادهای مشارکت و ... تنها بخشی از اموری هستند که شما در طول زندگی خود ممکن است در مورد آن‌ها نیاز به مشاوره با یک وکیل یا کارشناس مجرب داشته باشید. در این مقاله در مورد ویژگی های مشاوره حقوقی خوب و انواع روش های مشاوره حقوقی صحبت شده است.

 

ویژگی های مشاوره حقوقی خوب

برای آن که بخواهیم از یک فردی مشاوره حقوقی دریافت کنیم باید اصولی را رعایت کنیم تا بتوانیم حداکثر استفاده را از آن مشاوره داشته باشیم. این اصول عبارتند از:

  • قبل از انجام مشاوره حقوقی باید در رزومه و تجربه کارشناس و یا وکیل در مورد موضوع مشاوره اطلاع پیدا کنید. مسلما امور حقوقی و وکالت نیز امری تخصصی و حرفه ای است. طبیعتا فردی که در امور خانواده تبحر دارد، ممکن است در امور کیفری نتواند مشاوره تخصصی ارائه دهد.
  • حتما تمامی مدارک و جزئیات پرونده را در اختیار مشاور یا وکیل قرار دهید. به خاطر داشته باشید که شما باید راهکار درست را دریافت کنید. این موضوع در گرو آن است که مشاور تمام اطلاعات پرونده را به درستی در کنار هم داشته باشد تا مشاوره جامع و کاملی را ارائه دهد.
  • سعی کنید مشاوره حقوقی را به صورت حضوری دریافت کنید تا بتوانید به صورت مستقیم با کارشناس در مورد تمامی ابعاد پرونده صحبت کنید. همچنین زمان کافی را به این موضوع اختصاص دهید.
  • اعتماد اولین رکن مشاوره است. بنابراین، چنانچه مشاور به شما راهکاری ارائه داد، سعی کنید به صورت کامل آن راهکار را اجرا نمایید تا زودتر و بهتر به نتیجه دلخواه برسید.

انواع روش های مشاوره حقوقی

برای انجام مشاوره حقوقی روش های مختلفی وجود دارد. این روش‌ها هر کدام در شرایط خاصی می‌توانند کاربرد داشته باشند. انواع روش های مشاوره حقوقی عبارتند از: مشاوره حقوقی تلفنی ، مشاوره حقوقی آنلاین و مشاوره حقوقی حضوری.

معمولا اکثر افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، هر سه نوع روش را برای عموم مردم ارائه می‌دهند. اما هر روشی برای موارد خاصی قابل استفاده است.

مشاوره حقوقی تلفنی

امروزه موسسات و دفاتر وکالت بسیاری هستند که با در اختیار قراردادن شماره تلفن در اختیار عموم مردم، مشاوره حقوقی تلفنی ارائه می‌دهند. این روش بیشتر برای پرسیدن سوالات حقوقی ساده به خصوص در امور مربوط به خانواده کارایی دارد. اما در مواردی که نیاز به بررسی مدارک وجود دارد، استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی اصلا گزینه مناسبی نیست. زیرا زمان این گونه مشاوره ها معمولا کوتاه و زیر 5 دقیقه است و طبیعتا در این زمان کوتاه نمی توان کل ابعاد پرونده را بررسی نمود.

البته می‌توان از این روش برای یک مشاوره حقوقی اولیه و نهایتا گرفتن وقت جهت مشاوره حضوری استفاده نمود. می‌توانید در هنگام صحبت با تلفن در مورد تجربه فرد مشاوره دهنده نیز سوال کنید که با دید بازتری از میان گزینه‌های مختلف انتخاب کنید.

مشاوره حقوقی آنلاین

با گسترش اینترنت و نیز فضای مجازی، بسیاری از امور به صورت آنلاین انجام می‌شود. یکی از این امور مشاوره حقوقی است. امروزه بسیاری از افراد فعال در حوزه وکالت و حقوق، با راه اندازی صفحات مجازی، کانال‌ها و گروه‌های مختلف، مشاوره حقوقی آنلاین ارائه می‌دهند. این روش مشاوره به نسبت روش قبلی کارایی بیشتری دارد.

زیرا در مشاوره حقوقی آنلاین، امکان ارسال مدارک پرونده به صورت فیلم، عکس، فایل متنی و صوتی وجود دارد. مشاور نیز می‌تواند هر زمان که خواست به مدارک مراجعه کرده و با بررسی دقیق آن‌ها مشاوره خود را ارائه دهد. همچنین در مشاوره حقوقی آنلاین، دیگر زمان مطرح نیست و در هر ساعت شبانه روز امکان استفاده از این روش وجود دارد. اما باید توجه داشت که این روش نیز معایبی دارد و بزرگترین عیب آن این است که شما ارتباط مستقیم با فرد مشاوره دهنده ندارید. از طرفی توضیح مطالب به صورت آنلاین قدری زمان بر است.

مشاوره حقوقی حضوری

بهترین و کامل‌ترین روش مشاوره استفاده از مشاوره حقوقی حضوری است. در این روش شما به صورت مستقیم با فرد کارشناس یا وکیل مشاوره خواهید داشت. همچنین مدارک از نزدیک در اختیار وکیل قرار می‌گیرد و در همان لحظه می‌توانید نظر ضمنی وی را در مورد پرونده جویا شوید.

در مورد پرونده‌هایی که در دادگاه در جریان است و یا مشاوره هایی که در نهایت قرار است منجر به طرح دعوی در دادگاه گردد، مشاوره حقوقی حضوری بهترین گزینه است. پرونده‌های مهم نیازمند گفتگوی مستقیم با فرد کارشناس است. همچنین در این نوع مشاوره، امکان تصمیم‌گیری سریع‌تر جهت عمل کردن وجود دارد.

مشاوره رایگان آری یا خیر؟

یکی از مواردی که امروزه بسیار دیده می‌شود خدمات مشاوره حقوقی رایگان است. باید توجه داشته باشید که مشاوره رایگان صرفا برای سوالات بسیار کوتاه ممکن است مفید باشد. به طور کلی مجموعه های حقوقی برای ادامه حیات خود و ارائه خدمات با کیفیت بیشتر مانند هر شغل دیگری نیازمند دریافت هزینه هستند.

بنابراین، انتظار دریافت مشاوره حقوقی به صورت رایگان انتظار منطقی و معقولی نخواهد بود. البته باید توجه داشت که خدمات حقوقی ارائه شده با هزینه دریافت شده تناسب داشته باشد. این موضوع را درنظر بگیرید که مانند پزشکی در امور حقوقی نیز پیشگیری بهتر از درمان است. در بسیاری از موارد می‌توان با یک هزینه اندک مشاوره از بسیاری از خسارات بعدی در پرونده و زندگی جلوگیری نمود.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها