آمادگی کشورهای خارجی برای پر کردن خلاء حضور فرانسه در آفریقا

کد خبر: 1260383

آمادگی کشورهای خارجی برای پر کردن خلاء حضور فرانسه در آفریقا عقب نشینی نظامی فرانسه از مالی، بورکینافاسو و احتمالا نیجر، منجر به این شده است که این کشور نفوذ خود را در آفریقا از دست بدهد. رسانه‌ها و سیاستمداران فرانسوی دلایل این عقب نشینی را صرفاً ناشی از فعالیت‌های گروه واگنر در منطقه می‌دانند. اما عوامل دیگری نیز در این امر دخیل هستند.

به نقل از پایگاه  فرهنگ و جامعه ملل، در ۲۳ آگوست، یوگنی پریگوژین، رهبر گروه شبه نظامیان روسی واگنر، بر اثر سقوط هواپیمای در مسیر مسکو به سن پترزبورگ جان باخت. مرگ این الیگارش روس سوالات زیادی را در مورد آینده گروه واگنر، به ویژه فعالیت‌های آن در آفریقا ایجاد کرده است.

مرگ پریگوژین در زمان پرتلاطمی برای قاره آفریقا اتفاق افتاد. کودتای اخیر در نیجر که به دنبال دیگر کودتای کشورهای ساحلی در سال‌های اخیر از جمله مالی و بورکینافاسو رخ داد، گویای زنجیره تحولات مهمی در آفریقا است.گروه واگنر به طور فزاینده‌ای به عنوان بازوی نظامی مستحکم کرملین در منطقه ساحل و آفریقای مرکزی دیده می‌شود و بخشی از استراتژی حضور غیرمستقیم روسیه در آفریقا به حساب می‌آید. این گروه شبه‌نظامی عامل مهمی در افزایش قدرت روسیه در قاره آفریقا است. در عین حال، به نظر می‌رسد بازیگران سنتی غیر آفریقایی در منطقه، به ویژه فرانسه، به صورت تدریجی در حال از دست دادن نفوذ و جای پای خود در این کشورها هستند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها