نقش بیت کوین در آینده اقتصاد؛ گفتگو با محمد حسینی کارشناس ارز دیجیتال

کد خبر: 1050191

محمد حسینی یکی از کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال است که در سالهای اخیر آموزش های زیادی را به صورت متن، پادکست و ویدئو تهیه و تنظیم کرده و در اختیار علاقمندان این پدیده نوظهور قرار داده است. وی متولد 1369 در تهران کارآفرین و از فعالان حوزه های مختلفی چون بورس و ارز دیجیتال است.

نقش بیت کوین در آینده اقتصاد؛ گفتگو با محمد حسینی کارشناس ارز دیجیتال

محمد حسینی یکی از کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال است که در سالهای اخیر آموزش های زیادی را به صورت متن، پادکست و ویدئو تهیه و تنظیم کرده و در اختیار علاقمندان این پدیده نوظهور قرار داده است. وی متولد 1369 در تهران کارآفرین و از فعالان حوزه های مختلفی چون بورس و ارز دیجیتال است.

با توجه به رشد ارزهای دیجیتال، افراد زیادی تمایل دارند که مرجع مناسبی پیدا کرده تا درباره این موضوع اطلاعاتی را کسب کنند. نکته‌ حائز اهمیت این است که هیچ منبع معتبری وجود ندارد. اما با شناخت نقاط قوت و ضعف، حجم معاملات و ترندهای روز بازارهای مالی دنیا می‌توان به پیشرفت ارزهای موجود پی برد و در صورت نیاز روی یکی از آنها سرمایه گذاری کرد.

به همین خاطر تصمیم گرفتیم درباره این موضوع گفت و گویی با محمد حسینی داشته باشیم که مشروح آن در ادامه خواهد آمد.

لطفا برای مخاطبین ما در مورد نحوه فعالیت خود توضیح دهید؟

در سال 2015 با ارزهای دیجیتال آشنا شدم و دو سال بعد به صورت حرفه ای وارد این بازار شدم. اما بعدها نیاز کشورم را در این دیدم که فضایی برای فروشندگان و خریداران ارزهای دیجیتال به وجود آورم که بتوانند در بستر مناسبی به معاملات ارز دیجیتال بپردازند.

چه بستر مناسبی را فراهم کردید؟

ما با ایجاد یک سامانه که پلتفرم آن کاملا اختصاصی است و نزدیک به سی نفر از بهترین برنامه نویسان آن را طراحی کرده اند، توانستیم هویت افرادی که کار خرید و فروش انجام می دهند را احراز کنیم. وقتی هویت خریدار و فروشنده معلوم باشد افراد با خیال راحت تری می توانند مبادلات خود را در این بستر انجام دهند.

ممکن است بیشتر در مورد این سامانه توضیح دهید؟

در سامانه خریدار و فروشنده قیمت‌هایی را اعلام می‌کنند که با توجه به آماری که طرفین معامله از بازار دارند، روی یک قیمت مشخص به توافق می رسند. از طرفی سعی ما در این است که فضایی را به وجود آوریم که به طور کلی به این معاملات در کشور شفافیت ببخشد و همین موضوع کار ما را نسبت به دیگران متفاوت کرده است.

فعالیت و معامله ارز دیجیتال در ایران ممنوع است، آیا این موضوع مشکلی را برای شما به وجود نیاورده است؟

در تیرماه ۱۳۹۸، کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت کمیسیون اقتصادی دولت با به رسمیت شناختن صنعت «بیت کوین» خبر داد. اما بانک مرکزی بارها در اطلاعیه‌هایی ورود ارزهای دیجیتال به حوزه پرداخت کشور را ممنوع کرده است. به طور کلی خرید و فروش و نگهداری بیت کوین توسط مردم جرم نیست اما در مقیاس وسیع و حوزه پرداخت‌های کلان کشور، فعلا مجوز خاصی صادر نشده است.  در واقع بیت کوین در ایران به صورت رسمی هنوز قانونی نیست اما استفاده از بیت کوین در کشور جرم محسوب نمی شود.

آیا ممکن است که کشور ما نیز به سمت ارزهای دیجیتال به صورت رسمی سوق پیدا کند؟

براساس طرحی تازه ای که به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، دولت موظف شده است برای استخراج ارزهای دیجیتال در داخل کشور با شرایط خاصی برق و گاز با تعرفه صنعتی اختصاص دهد. بنابراین کشور ما نیز به سمت ارز دیجیتال در حال حرکت است. و از جمله این موارد می ‌توان به ارز دیجیتال ملی اشاره کنیم. ارز دیجیتال و پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه بین کشورها مثل اتحاد ACU می‌توانند به عنوان دو عامل در کنار هم وابستگی ما را به دلار کاهش دهند.

آیا شرایط فعلی کشور ایجاب می کند که از ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟

با توجه به شرایط تحریم‌ شرکت ها می‌توانند از ارز دیجیتال در معاملات خود استفاده کنند. به عقیده من از این موضوع می شود به بهترین وجه ممکن بهره برداری کرد. البته سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال نیازمند فرهنگ سازی است که امیدوارم این اتفاق هر چه سریع‌تر رخ دهد و ساز و کار مناسبی برای این امر در کشورمان توسط مراجع ذیصلاح فراهم گردد.  

آیا از طرف ارگان خاصی از شما حمایتی صورت گرفته است؟

در این مدت هیچ گونه حمایتی از ما نشده و البته نتوانسته ایم با ارگان‌های دولتی ارتباطی در این خصوص داشته باشیم. اما از طرف هر شرکت و ارگانی که تمایل به معامله در این حوزه را داشته باشد استقبال می کنیم و می توانیم بستر مناسب و امنی را برای آنها فراهم کنیم.  

ارزهای دیجیتال برای کشور می تواند سود آوری داشته باشد؟

با وجود اینکه بسیاری فکر می کنند کار روی ارز دیجیتال به معنای خروج گسترده ارز از کشور است، ولی من به شخصه اعتقاد دارم که این امر منجر به ارز آوری و به نفع اقتصاد کشور است. سودآوری حوزه ارز دیجیتال بسیار بالاست و منجر به ارز آوری خواهد شد.

آینده ارزهای دیجیتال ملی را چطور می بینید؟

خیلی از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که ارز دیجیتال ملی در صورتی موفق خواهد شد که به بازار آزاد کشور ورود پیدا کند و فعالان این بازار بتوانند روی آن معامله کنند. وقتی ارز وارد بورس یا هر بازار شفاف دیگری شود، امکان کمک به اقتصاد کشور را دارد. به همین دلیل با یک برنامه ریزی هدفمند می‌توان ارز ملی را در بازارهای جهانی عرضه کرد و از این طریق بسیاری از مشکلات فعلی کشور را حل نمود.

چه پشتوانه ای برای ارزهای دیجیتال در کشور وجود دارد؟

این  موضوع بستگی به عرضه شدن یک محصول با ارزش دارد. متاسفانه دولت تمام تکیه خود را به نفت داده است. در صورتی که ما محصولات و منابع با ارزش تری نسبت به نفت داریم که می تواند پشتوانه ارزی ما باشد. از طرفی کشورهایی که محصولات ایران را خریداری می کنند، مجبور به استفاده از ارز ملی ما خواهند بود و همین اتفاق منجر به ارزشمند شدن این ارز در بازارهای بین‌المللی می‌ شود و بسیاری از مشکلات ما در موضوع تحریم برطرف خواهد شد. تولیدات بخش کشاورزی، پرورش آبزیان، تولید خودرو، محصولات صنایع پایین‌دستی نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت فولاد، صادرات بخش نساجی و پوشاک، تولید و صادرات سیمان، تولید تایر و تیوب وخیلی از تولیدات دیگری که در بازار جهانی مشتری دارند می تواند پشتوانه این ارز باشند.

کمی در مورد سود و زیان ارزهای دیجتال نیز توضیحاتی بفرمایید؟

به عنوان یک کارشناس پیشنهاد من این است که متولیان امر در این زمینه بیشتر آگاهی رسانی کنند. ما باید آموزش‌های لازم در مورد خرید و فروش انواع ارز و… به مردم ارائه دهیم که حداقل شناختی از این بازار را پیدا کنند. ممکن است خیلی از افراد تمایل داشته باشند در این بازار معامله کنند. این آموزش ها کمک می کند که مردم کسب سود کنند و در کنار این سود اشتغال زایی کنند. به هر حال باید پذیرفت که ارزهای دیجیتال در آینده به عنوان پول رد و بدل می شوند و تحول مهمی در مورد ارزش گذاری محصولات اتفاق خواهد افتاد.

چگونه می توان در این حوزه سرمایه گذاری کرد؟

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به دو روش است. یکی مربوط به ارزهای بالای جدول است که در درازمدت می تواند سود آوری خوبی داشته باشد و معروف‌ترین آن‌ها بیت کوین است. ولی روش دوم ارزهای ارزان قیمتی هستند که سود و ضرر ناگهانی دارند. به این معنی که ممکن است پول شما در یک شب چند برابر شود و یا سرمایه ای هم که دارید را به یکباره از دست بدهید.

در مورد سیستم بلاک‌چین نیز توضیح دهید؟

بلاک چین نوع جدیدی از شبکه اینترنتی است که در آن اطلاعات مختلف به صورت بلوک های هم شکل طبقه بندی می‌شوند. تفاوت اصلی و عمده این نوع از شبکه بهم پیوسته با شبکه اینترنت، نحوه ذخیره سازی اطلاعات آن است. بدان معنا که اطلاعات رد و بدل شده در شبکه اینترنت عادی به صورت متمرکز در یک سرور اصلی ذخیره می‌شوند که توسط هکرها قابل دسترسی و ردیابی هستند. ولی در شبکه بلاک چین امکان دسترسی، نفوذ و ردیابی را به هیچ فرد حقیقی و حقوقی نمی‌دهند. سیستم بلاک‌چین مزایای بسیاری در حوزه مالی دارد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها