جاهای دیدنی جزیره هرمز

کد خبر: 1053819

جزیره هرمز از جمله مکان‌های دیدنی و بی‌نظیر استان هرمزگان و جزو برترین جاذبه‌های گردشگری ایران است که سالیانه گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. جاذبه‌های گردشگری متعدد و منحصر به فردی که در این جزیره حیرت برانگیز وجود دارد باعث معروفیت و محبوبیت این منطقه شده است . وجود سواحل زیبای نقره‌ای و قرمز رنگ جنگل‌های آبی سرسبز حرا، دره‌ها و غارهای عجیب، تندیس‌های خارق‌العاده و شگفت‌انگیز، بناهای تاریخی و قدیمی، بنادر پر هیاهو اطراف جزیره و بازارهای پر زرق و برق در کنار مردمی خونگرم و مهمان‌نواز بر زیبایی و جذابیت این منطقه افزوده است؛ به طوری‌که هر کسی با یکبار سفر به جزیره هرمز متوجه ویژگی‌های منحصر به فرد این منطقه شده و به شدت مجذوب آن می‌گردد و خاطراتی خوش را برای خود و عزیزانش رقم می‌زند.

G2UstcmvMB40

جزیره هرمز همانند یک یاقوت گران‌بها در جنوبی‌ترین نقطه ایران و در دل آب‌های نیلگون خلیج فارس واقع شده است. این جزیره شگفت‌انگیز هزار رنگ در استان هرمزگان و شهرستان قشم قرار دارد و فاصله آن تا بندر عباس۱۶ کیلومتر است. جزیره هرمز به دلیل مجاورت با تنگه هرمز به لحاظ راهبردی و تجارت از اهمیت بالایی برخوردار است. تاریخچه جزیره قشم به سال ۷۰۰ قمری و به دوره حکومت مغول‌ها بر می‌گردد. سواحلی بسیار آرام، با غروب‌های اصیل، شب‌های پر ستاره و جذاب، کوه‌های رنگی و سواحل سرخ و دریای نیلگون و دره‌های شگفت‌انگیزش همه دست به دست هم داده و منظره‌ای باورنکردنی و فرازمینی را در جزیره هرمز خلق کرده‌اند. به همین دلیل به جزیره هرمز لقب بهشت، زمین شناسان داده‌اند.

این جزیره به جزیره خوراکی ایران نیز شهرت دارد و دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی‌ست که در ادامه به برخی از این مناطق گردشگری اشاره خواهیم نمود. اگر قصد سفر به  جزیره هرمز را دارید برای آشنایی با ویژگی‌های منطقه و مکان‌های دیدنی پر جاذبه آن تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

ویژگی‌های گردشگری جزیره هرمز

جزیره هرمز خود به تنهایی یک منطقه گردشگری رنگارنگ به شمار می‌آید. وقتی در مسیر قشم به طرف هرمز قرار می‌گیرید کوهای رنگارنگی به رنگ‌های سفید، قرمز، زرد، چشم‌های شما را نوازش می‌کند. اوج تنوع رنگ‌های جزیره را در دره رنگین کمان مشاهده خواهید کرد. وجود کانی‌های خاص و مواد معدنی در خاک باعث شده است که رنگ خاک جزیره هرمز قرمز باشد که مصارف صنعتی خوراکی و آرایشی نیز دارد. در این جزیره اغلب تپه‌ها از نوع نمک خوراکی است که به کوهای خوراکی معروف هستند. در بین این کوه‌های نمکین، کوه قرمز رنگی وجود دارد که به آن گلک می‌گویند. این کوه نیز مصرف خوراکی داشته و از آن جهت ادویه برای ترشیجات و طبخ غذا استفاده می‌کنند.

در جزیره هرمز بازارچه‌های سنتی پر زرق و برقی وجود دارد که در آن انواع جواهرات و دست سازه‌های دلربایی از مروارید و صدف وجود دارد و لباس‌های سنتی رنگارنگ، پارچه‌ها و نقاب‌های سوزن دوزی شده و دیگر صنایع دستی به چشم می‌خورد. تفریحاتی همچون قایق سواری، غواصی، دوچرخه سواری و .. برای گردشگران در جزیره هرمز محیا شده است.

مکان‌های دیدنی جزیره هرمز

  • دره رنگین کمان؛ یکی از معروف‌ترین مناطق گردشگری استان هرمزگان و جزیره هرمز است. این دره با تنوع رنگی بسیار بالایی که توسط سنگ‌ها و کانی‌ها ایجاد می‌کنند، نقاشی بسیار زیبا و رنگارنگی را برای شما تداعی خواهند کرد. تنوع رنگی در این منطقه بیش از ۷۰ نوع رنگ است. این دره در جنوب غربی جزیره هرمز واقع شده است و به صورت بیست و چهار ساعته قابل بازدید و کاملا رایگان می‌باشد.

JlO3kmK4EYzo

  • دره سکوت و الهه نمک فیروزه‌ای، غار مراقبه هرمز؛ یکی از جاذبه‌های نمکی جزیره هرمز به شمار می‌آید. گنبدی از جنس نمک که با آب باران صیقل داده شده در دل این منطقه وجود دارد که به الهه فیروزه‌ای مشهور است. در کف این دره نیز رودخانه‌ای فصلی وجود دارد که آب آن به رنگ طلایی و نارنجی است. غار مراقبه نیز از مکان‌های مهیج دره سکوت به شمار می‌آید.
  • دره مجسمه‌ها؛ این دره به خاطر تندبس‌های خارق‌العاده‌ای که دارد به دره مجسمه‌ها معروف است. گردشگرانی که ذهنی خلاق دارند با دیدن این تندیس‌ها تصاویر توهم‌زا به ذهنشان خطور می‌کند و حس ماجراجویی در آنان ایجاد می‌شود. پایان این دره به پرتگاه ۴۰ متری ختم شده و نمای روبروی گردشگران تا بی‌نهایت رنگ آبی دریاست.
  • کوه برفی؛ کوهی متفاوت در جزیره هرمز و در مسیر دره رنگین کمان تا دره مجسمه‌ها وجود دارد که یکپارچه از نمک ساخته شده است. این کوه به خاطر بلورهای خاص نمک در چشم گردشگر به شکل کوهی مملو از برف دیده می‌شود.
  • خانه استاد نادعلیان؛ موزه‌ای متفاوت و جذاب در جزیره هرمز که جهت آشنایی گردشگران با هنرهای زمینی و محیطی و نیز با دکتر احمد نادعلیان (ایرانی نامدار در عرصه بین‌المللی هنر محیطی) بنا نهاده شده است.
  • گنبد نمکی؛ این گنبد در نزدیکی تنگه هرمز و در منتهی الیه شرق خلیج فارس واقع شده است. این گنبدها در خلیج فارس جزیره‌های کوچکی را تشکیل می‌دهند و سن آن‌ها از ژوراسیک قدیمی‌تر است.
  • دشت آهوان هرمز؛ در این دشت آهوهای زیبا و اصیل ایرانی به صورت آزادانه زندگی می‌کنند و گردشگران به راحتی از نزدیک می‌توانند این حیوانات زیبا را مشاهده کنند.
  • قلعه پرتغالی‌ها‌؛ یکی از معروف‌ترین مکان‌های تاریخی و پرجاذبه جزیره هرمز به شمار می‌آید. این قلعه به عنوان بزرگ‌ترین دژ استعماری ایران محسوب شده و دارای چند برج نگهبانی ۱۲ متری می‌باشد و قطر دیوارهای آن به سه و نیم متر می‌رسد. این دژ شامل کلیسا، آب انبار، نوش خانه، تالار سخنرانی، زندان و سیاه چال می‌باشد و در قسمت شمال دژ توپ‌های زنگ زده پرتغالی‌ها قابل مشاهده است.
  • ساحل لاک پشت‌های جزیره هرمز؛ یکی از مظلوم‌ترین موجودات دوزیست جهان لاک پشت‌ها هستند. گونه‌هایی از این لاکپشت‌ها که به لاکپشت‌های پوزه عقابی شهرت دارند در نزدیکی سواحل جزیره هرمز و قشم زندگی می‌کنند. این گونه‌ها جزو لاکپشت‌های نادر و رو به انقراض هستند و فقط در خلیج فارس و اقیانوس هند ساکنند. ابن گونه از لاکپشت‌ها هر ساله از اوایل فصل زمستان تا بهار در ساحل لاک پشت‌های جزیره هرمز تخم گذاری می‌کنند. بعد از به دنیا آمدن از تخم، این بچه لاک پشت‌ها، تا ۵۰ روز در این ساحل زندگی می‌کنند تا برای شنا کردن آمادگی لازم را پیدا کنند و سپس به دریای خلیج فارس جهت زندگی خواهند رفت.
  • فرش خاک هرمز؛ یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره هرمز، خاک جزیره می‌باشد. در بسیاری از مناطق این جزیره خاک‌هایی بسیار رنگارنگ و جذاب وجود دارد که برخی از این خاک‌ها حتی خوراکی هم هست. رنگ‌های این خاک شامل رنگ‌های سرخ، نارنجی، انبه‌ای می‌باشد. به همین دلیل حدود یازده سال است که هنرمندان این جزیره در یک روز تعیین شده جمع می‌شوند و به کمک خاک جزیره، فرشی بزرگ را بر روی ساحل نقاشی می‌کنند که خود عامل جذب گردشگران به این منطقه می‌شود. ساحلی که بر روی آن نقش فرش ترسیم می‌شود در شمال غربی جزیره هرمز قرار دارد.

tffPEkviOzJm

  • جنگل حرا؛ یکی از پرجاذبه‌ترین و زیباترین مناطق گردشگری جزیره هرمز جنگل‌های حرا می‌باشند. این جنگل جزو عجایب هفتگانه ایران است زیرا درختان آن ریشه در خاک ندارند و تنها با جذر و مد دریا برخی از ساعات روز جنگل حالت خشکی به خود می‌گیرد. در زمانی که آب بالا می‌آید و به اصطلاح مد صورت می‌گیرد تنها با قایق می‌توان از این جنگل بازدید کرد. این جنگل حدود بیست و دو هزار کیلومتر مساحت داشته و در ماه اردیبهشت جلوه طبیعی بسیار زیبایی به جزیره هرمز می‌دهد. در فصل بهار پرندگان مهاجر مختلفی به این منطقه مهاجرت می‌کنند.
  • ساحل سنگ مرغان؛ این ساحل معروف‌ترین ساحل و یکی از زیباترین سواحل جزیره هرمز می‌باشد که در شمال غربی جزیره هرمز قرار دارد. در این ساحل امکانات مختلف رفاهی، تفریحی و خدماتی متنوعی وجود دارد که گردشگران را مجذوب خود می‌کند.
  • پرتگاه غروب؛ در قسمت جنوب جزیره هرمز ساحلی سخره‌ای شکل به نام پرتگاه غروب وجود دارد. برخی گردشگران که دنبال ورزش و هیجان هستند با بالا رفتن از این سخره، هیجان دیدن غروب زیبای خورشید را تجربه می‌کنند و عکس‌های زیبایی را به یادگار برای خود ثبت می‌نمایند.
  • دشت زعمرانی؛ قسمتی از جزیره هرمز بوده و همانند یک فرش بزرگ طلایی در میان کوه‌های رنگارنگ، خود نمایی می‌کند. این مکان شگفت‌انگیز در بالای حفره‌های نمکی قرار گرفته است و داخل این حفره‌ها گودال‌های کوچکی وجود دارد. این دشت بزرگ زعفرانی رنگ به حدی زیباست که می‌توان ساعت‌ها در آن قدم زد و از سکوت و زیبایی آن لذت برد. این دشت زیبا در حد فاصل زیارت خضر نبی و تفرجگاه شهید آزموده واقع شده است.
  • زیارتگاه خضر نبی؛ از مشهورترین مکان‌های جزیره قشم می‌باشد و در قسمت منتهی الیه شرقی جزیره قشم قرار گرفته است. این بنا روستایی و کوچک بوده و پوششی از گچ دارد و دارای گنبدی سبز رنگ می‌باشد. در قسمت روبروی این بنا و در داخل آب دریا سنگی بزرگ وجود دارد که به مقام الیاس معروف است.

0IjK1rLemppA

برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با تمام مراکز گردشگری و تفریحی و اقامتی جزیره هرمز به سایت قشم گردی مراجعه کرده و ضمن مطالعه مطالب درج شده از مشاورین گردشگری این سایت نیز بهره‌مند شوید.

از اینکه تا پایان مطالب همراه ما بودید متشکریم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها