از کجا بذر سبزیجات مرغوب بخریم

کد خبر: 1059076

درباره بذر سبزیجات بیشتر بدانید

hqyMmMP28fPE

بذر از مهمترین عوامل تکثیر گیاهان می باشد. یکی از مهمترین عوامل در موفقیت آمیز بودن امر سبزیکاری و محصول درجه یک، تهیه بذر خوب و مرغوب از مکان معتبر می باشد. اگر حتی بهترین، بزرگترین و مرغوب ترین زمین برای سبزیکاری و صیفی کاری انتخاب شود، زمین به نحو مطلوب آماده شود  و بیشترین مراقبتها از نظر کاشت و داشت و مراقبت از مزرعه  و زمین سبزی انجام گیرد، ولی از بذر خوب و مرغوب استفاده نشود، کار با شکست مواجه خواهد شد. نوع بذر یکی از مهمترین عواملی است که در کمیت و کیفیت محصول تأثیر فراوان دارد. بذرهای سبزیجات دارای انواع مختلف ارگانیک، امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا با توجه به بالا رفتن هزینه کارگر و دیگر مسائل، اقدام به تولید سبزیها در سطح وسیع نموده اند که علاوه بر تامین نیازهای داخلی خود مقدار زیادی به خارج از کشورشان صادر می کنند. این امر موجب گردیده است که دانشمندان این کشورها به فکر مکانیزه کردن مزارع سبزیکاری افتند. مکانیزه شدن این مزارع، در اختیار داشتن بذر خوب با کفیت بالا را می طلبد. در این کشورها از دستگاههایی برای کشت بذور سبزیها استفاده می کنند که بسیار دقیق و حساس می باشند. تنک کردن مزارع سبزیکاری دیگر با دست انجام نمی گیرد، بلکه با ماشین آلاتی صورت می گیرد که مجهز به دستگاههای الکترونیکی و رایانه ای می باشند. برداشت سبزی در این گونه مزارع با ماشینهای مختلف انجام می گیرد که به آخرین فن آوریهای الکترونیکی مجهز هستند که اغلب با اشعه های لیزری کار می کنند. در این صورت، زمانی اهداف فوق تحقق می یابد که بذور با کیفیت بالا مورد استفاده قرار گیرند.

البته تهیه بذرسبزیجات خوب و مطمئن مقداری گرانتر تمام می شود، ولی افزایش عملکرد و بالا بردن کیفیت محصول، این هزینه را جبران می کند. به طور کلی قیمت بذر سبزی یک بخش کوچکی از کل هزینه را شامل می شود. بنابراین، باید بیشترین سعی و کوشش مبذول گردد تا بذر خوب با کیفیت بالا تهیه شود. بذور سالم، رسیده، قوی، عاری از آفات و بیماریها، با قوه نامیه بالا است، که گیاهان سالم، تری، شاداب و یکنواخت را تولید می کند که به راحتی قابل برداشت با ماشین آلات است، ضمن اینکه ممکن است در زودرسی محصول هم تأثیر بسزایی داشته باشد.

مشخصات بذر مرغوب

heyQdLUSgVZl

١- بذر باید دارای مشخصات رقم از نظر فنوتیپ و ژنوتیپ باشد. مهمترین مسئله ای که زارع هنگام خریدن بذر باید مورد توجه قرار دهد این است که دقیقا" بذری تهیه نماید که گیاهی تولید بکند که انتظار دارد.

۲- بذر باید قدرت جوانه زدن داشته باشد و قوه نامیه خود را حفظ کرده باشد زنده باشد. برای اطمینان، توصیه می شود که قبل از اقدام به کشت، قدرت جوانه زدن بذر اندازه گیری شود. برای این کار در روش پیشنهاد می شود: یکی آنکه تعدادی بذر را روی تکه ای پارچه، که خیس شده باشد، قرار داد و یا به وسیله پتری دیش و کاغذ صافی می توان در صد قوه نامیه را تعیین نمود و دیگر آنکه در سطح کوچکی از مزرعه (حدود ۱۰ متر مربع) این کار را انجام داد. البته روش دوم بیشتر معمول است چون طبیعی تر است. کاشت بذور شمرده شده در جعبه های کشت و شمارش گیاهچه ها نیز، روش دیگر تعیین زنده ماندن بذور و محاسبه درصد جوانه زدن می باشد. در هر صورت، گیاهچه های ضعیف یا آنهایی را که رشد بسیار کم دارند، نباید شمرد، چون ممکن است در شرایط مزرعه نادر به ادامه حیات نباشند. معمولا" بذور سبزیها بین ۱ تا ۵ سال قوه نامیه خود را حفظ می کنند.

 ۳- درصد جوانه زدن بذر باید بالا باشد. جدول حداقل درصد جوانه زنی بعضی از بذور سبزی را نشان می دهد 4- بذر آلوده به بیماری نباشد. بعضی از بیماریها روی پوست بذر قرار دارند

 ۹- بذر در شرایط مناسب نگهداری شده باشد. این شرایط عبارت است از رطوبت و دمای کم (۹۰، 60) چون بالا بودن دما و رطوبت باعث فعالیت جنین شده و تره نامیه را تقلیل می دهد. البته رطوبت زیاد بیشتر از حرارت زیاد موجب کم شدن طول عمر بذر می گردد . آزمایشهای مختلف نشان داده که تمام انواع بذر سبزی تحت شرایطی خاص برای مدت بیش از 6 سال قابل نگهداری می باشند. این شرایط عبارت است از دمای کم (5- درجه سانتی گراد)، پایین بودن میزان رطوبت داخل بذر، رطوبت بسیار کم و نگهداری بذور در مجاورت کلرور کلسیم (44، 6۰). می توان به جای کلرور کلسیم از سیلیکا ژل استفاده کرد. اگر امکاناتی برای نگهداری بذور در اختیار نداریم، توصیه می شود که آنها را در شرایط معمولی و در کیسه های پارچه ای نگهداری کنیم ( بهتر است پارچه از نوع پارچه های نازک و قابل نفوذ نسبت به هوا باشد) . بذور هیچ موقع در کیسه های پلاستیکی در شرایط اطاق نگهداری نشوند. این مسئله در مناطقی، مانند خوزستان که دارای تابستانهای گرم و مرطوب می باشند، دارای تاکید بیشتری است.

 ۱۰- وزن هزار دانه بذر، که تعیین کننده درش نی و ریزی بذر، آندوسپرم کافی، داشتن قوه نامیه بالا و دیگر عوامل تعیین کننده جوانه زدن بذر می باشد، با استاندارد های بین المللی مطابقت داشته باشد.

 ۱۱- رطوبت داخلی بذر در حد مطلوب باشد. هر چه رطوبت داخلی بذر کمتر باشد، مدتی که می توان آن را نگهداری و انبار کرد طولانیتر خواهد بود (25، ۹۰). به طور کلی مناسب ترین مقدار رطوبت برای نگهداری بذر نباید بیش از ۱۰ درصد وزن بذر باشد.

خرید اینترنتی بذر سبزیجات

4ga6Kb38E1eC

 بیشتر سبزیکاران و تولید کنندگان بذر و سبزیجات ترجیح می دهند بذر خود را از بستر اینترنت از مکان و شرکت معتبر خرید کنند. کشاورزان باید دقت کنند که بذر مرغوب تهیه کنند. بذر سبزیجات ارزان و بی کیفیت باعث گران تمام شدن می شود چون سرمایه گذاری و زحمت فراوان محصول خوبی را قابل عرض نمی کند. امروز می خواهم یک شرکت را در این باره معرفی کنیم که یکی از شاخه های فعالیتش فروش بذر سبزیجات است، این شاخه از محصولات شامل بذرهایی همانند بذر خیار،  بذر فلفل، بذر گوجه فرنگی و سایر بذرهای سبزیجات اعم از بذر ریحان و بذر سبزیجات برگی  می شود. این شرکت از معتبرترین فروشگاه های اینترنتی فروش بذر می باشد. بذر سبزیجات این شرکت اعم از خارجی در انواع  بذر سبزیجات ارگانیک و هیبرید بوده.

برای خرید از سایر بذرها می توانید به سایت https://bazrco.ir  مراجعه کنید در این سایت بذر انواع گل زینتی و گیاهان آپارتمانی و کاکتوس و ... وجود دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها