شناخت نوع الیاف فرش برای شستشوی بهتر آن

کد خبر: 1059095

هر نوع الیاف فرش ویژگی های منحصر به فردی دارد که شستشوی یک نوع فرش را از نوع دیگر متمایز می کند. به همین دلیل است که هنگامی که قصد دارید برای اولین بار، فرش خود را در خانه بشویید، دانستن نوع الیاف آن، ضروری است.

فرش ها به طور کلی در یکی از 4 دسته اصلی فیبر قرار دارند. به ترتیب محبوبیت در بازار، فرش های مسکونی با الیاف: پلی استر، نایلون، الفین و پشم تولید می شوند. برای موارد مصارف تجاری، تقریباً تمام فرش ها از نایلون ساخته می شوند. همچنین در برخی موارد، فرش ها می توانند ترکیبی از دو الیاف باشد.

به کمک این مقاله که توسط تکنسین های قالیشویی در گیشا آماده شده، شما می توانید نوع الیاف فرش خود را شناسایی کنید.

چرا باید بدانیم نوع الیاف فرش ما چیست؟

دانستن اینکه با کدام نوع الیاف سروکار دارید دو مزیت عمده را به همراه دارد:

  • اطلاع از نوع الیاف فرش به شما درک بهتری از تمیز بودن فرش می دهد و پاک کردن و از بین بردن لکه های آن را آسان می کند.
  • دانستن نوع الیاف به شما این امکان را می دهد که مواد شوینده مناسب با نوع فرش خود را انتخاب کنید. (انتخاب شوینده مناسب باعث می شود تا فرش به خوبی تمیز شود بدون اینکه به الیاف یا رنگ آن آسیب برسد و بافت آن را تغییر دهد.)

تست سوختگی

آتش زدن ممکن است یک مفهوم ترسناک باشد اما قبل از شستشوی فرش با نوع الیاف ناشناخته، انجام تست سوختگی بسیار مهم است.

اگرچه تمام مراحل شناسایی الیاف فرش بدون نیاز به آتش زدن در قالیشویی های حرفه ای مانند قالیشویی ونک تنها با دیدن توسط تکنسین های حرفه ای انجام می شود اما دقت کنید که اگر قصد شستشوی فرش در منزل را دارید، باید ابتدا الیاف فرش خود را بشناسید.

این فرآیند شامل برداشتن یک تکه الیاف از فرش و سوزاندن آن است که شامل مراحل زیر است:

  1. یک منطقه نامحسوس فرش را انتخاب کنید و یک نمونه الیاف از آن بگیرید. می توانید از بخش های زیر کمدها یا گوشه های خارج از دید استفاده کنید.
  2. الیاف را با موچین نگه دارید و با دقت برش دهید تا مطمئن شوید که فقط یک رشته دارید.
  3. جهت ایمنی بیشتر و جلوگیری از حوادث ناگوار، به محلی خارج از اتاق بروید.
  4. با استفاده از موچین، رشته را آرام نگه دارید.
  5. به کمک فندک یک شعله ایجاد کنید و نمونه الیاف را به آرامی نزدیک شعله ببرید.
  6. به عملکرد، شکل ظاهری و بوی رشته در حال سوختن بسیار توجه کنید.

با توجه به نوع سوختن، الیاف فرش شما یکی از انواع زیر است:

  • اگر رشته از آتش دور شود، الیاف فرش شما مصنوعی است (احتمالاً نایلون، پلی استر یا الفین)
  • اگر الیاف از شعله دور نشود، یک الیاف طبیعی (احتمالاً پشم) است.

اگر بعد از سوختن الیاف، هنوز مصنوعی یا طبیعی بودن فیبر مشخص نیست، سعی کنید باقی مانده را بین انگشتان خود خرد کنید. الیاف مصنوعی برخلاف الیاف طبیعی معمولا کاملا می سوزند و باقی مانده ای بر جای نمی گذارند.

پیش بینی نوع الیاف

الیاف مختلف با دارا بودن کیفیت سوختگی خاص، به شناسایی شما کمک می کنند. دوباره تاکثید می کنیم که بررسی دقیق نمونه هنگام سوختن بسیار مهم است.

1.نایلون

یک نمونه الیافی که در قسمت پایه آبی و در انتهای آن بدون دود و به رنگ نارنجی می سوزد (به جز هنگام خاموش شدن) نشان می دهد فرش شما از نایلون تولید شده است.

  • شعله خارج می شود.
  • با سوختن بوی مومی یا کرفس مانند منتشر می شود.
  • گلوله ای سفت، گرد، خاکستری یا قهوه ای بر جای می گذارد.

الیاف نایلون به راحتی شسته می شوند و لکه های آن ها نیز به راحتی تمیز خواهند شد.

2.پلی استر

شعله نارنجی با دود سیاه و رشته الیافی که از هم پاشیده و می ریزد، فرش پلی استر را نشان می دهد. این فیبر بوی شیرینی می دهد و گلوله ای توپر و براق بر جای می گذارد.

3.الفین

الیاف الفین مانند نایلون در پایه آبی و در انتها به رنگ نارنجی می سوزند اما بدون دود هستند. بنابراین شکل ظاهری شعله و بوی بد تمایز مهم بین این 2 است. شعله الفین بر خلاف نایلون، به سرعت و به طور یکنواخت می سوزد. الفین بویی شبیه قیر یا آسفالت منتشر می کند و یک گلوله برنزه سفت، گرد، قهوه ای یا روشن بر جای می گذارد.

اگر هنوز بین الفین و نایلون شک دارید، با یک آزمایش شیمیایی می توانید آن را تشخیص دهید. اسید فرمیک فیبر نایلون را حل می کند. یک فیبر اولفین روی آب شناور خواهد شد.

الفین به طور استثنایی در برابر مواد شیمیایی و ضد لک مقاوم است.

4.پشم

سوختگی نارنجی با دود کم یا بدون دود و شعله ای که به سمت خارج می رود، نشان دهنده فرش پشمی است. البته پشم بوی موی سوخته می دهد و خاکستری نرم و سیاه رنگ بر جای می گذارد که هنگام لمس خرد می شود.

پشم در برابر مواد شیمیایی قوی واکنش خوبی نشان نمی دهد و در سفید کننده کلر حل می شود. همچنین اگرچه از بین بردن لکه فرش های پشمی نیز احتمالا دشوار است، اما قالیشویی شرق تهران به راحتی این کار را برای شما انجام خواهد داد.

شناخت الیاف فرش به کمک قالیشویی محدوده گیشا

به یاد داشته باشید که اگرچه شناخت نوع الیاف فرش کمی سخت به نظر می رسد اما برای شستن فرش در خانه ضروری است. شناسایی صحیح امکان تطابق بهتر با نوع مواد شوینده را برای شما فراهم می کند. همچنین قالیشویی محدوده ونک می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

قالیشویی توحید

شستن فرش در قالیشویی توحید به راحتی و بدون تمام مراحل شناخت الیاف فرش برای شما انجام خواهد شد. تکنسین های حرفه ای و باتجربه قالیشویی شرق تهران می توانند به راحتی الیاف فرش را تشخیص داده و با اطلاع کامل از انواع مواد شوینده، شوینده مناسب با نوع الیاف فرش شما را به کار برند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها