سقوط قیمت املاک در تهران

کد خبر: 1060399

یک مقام مسئول در حوزه املاک با تشریح وضعیت بازار املاک تجاری از سقوط ۳۰ درصدی قیمت مغازه ها و واحدهای تجاری خبر داد.

سقوط قیمت املاک در تهران

کاماپرس: سال ۹۹ شاهد وضعیت ضد و نقیضی در بازار مسکن بودیم و به نظر می رسد این وضعیت در سالجاری نیز تداوم یابد. وضعیت ضد و نقیض به آن معنی است که بخشی از مراجع رسمی اقتصادی مثل بانک مرکزی قیمت املاک را افزایشی اعلام می کنند ولی مشاوران املاک و بنگاه ها در این مورد گزارش های ضد و نقیضی داده و در برخی مناطق از ارزان شدن قیمت ها خبر می دهند.

روزنامه هفت صبح برای شفاف سازی نظر مرجع صنفی املاک در تهران سراغ رئیس اتحادیه مشاوران املاک پایتخت رفته و واقعیت های بازار املاک تجاری و مغازه ها را از وی جویا شده است. مصطفی قلی خسروی نکات جالب توجهی در این زمینه مطرح کرده است که در ادامه خلاصه ای از آن را می خوانید:

۱. یک سوم اجاره های املاک تجاری فسخ شد

حدود یک سوم از قراردادهای املاک تجارتی و اداری در سال ۹۹ فسخ شده است و فعالان صنفی ترجیح دادند کسب و کارشان را جمع آوری کنند. اتفاقی که در نتیجه شیوع ویروس کرونا افتاد و کسب وکارها نتوانستند از پس اجاره واحدهای تجاری بربیایند. حتی آنهایی که با اجاره واحد صنفی جواز کسب دریافت کرده بودند با توجه به شرایط بد اقتصادی ناچار به فسخ قرارداد املاک شدند.

۲. سقوط قیمت ها در بازار واحدهای تجاری

وضعیت بازار املاک تجاری درست برعکس واحدهای مسکونی است. طوری که در سال گذشته قیمت املاک تجاری بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد اما با وجود پایین تر آمدن نرخ ها، مشتری برای خرید وجود نداشت.

۳. قیمت مغازه در تهران همچنان گران است

با وجود کاهش قیمت‌ها، همچنان قیمت واحدهای تجاری در تهران بالا است. همین عامل باعث شده املاک تجاری کوچک، قیمت بالاتری داشته باشند اما وقتی ملک بزرگتر باشد، قیمتها متفاو ت می‌شود. به خصوص که محل قرارگیری مغازه اهمیت خیلی زیادی دارد. یک واحد تجاری در بازار بزرگ که به اندازه یک میز و صندلی جا دارد بسیار گران تر از مناطق و محدوده های دیگر است.

۴. فروش مغازه و واحد اداری بسیار سخت شده است

شرایط برای خرید و فروش املاک تجاری و اداری بسیار سخت است به طوری که مشاوران املاک به ازای فروش ۱۰واحد آپارتمان، شاید بتوانند یک واحد تجاری و اداری را بفروشند. چراکه کمتر کسی به فکر راه اندازی کسب وکار جدید است.

۵. رهن و اجاره املاک تجاری و اداری هم مشتری ندارد

وضعیت رهن و اجاره املاک تجاری و اداری اسفناک به نظر م یرسد به طوری که در یک سال گذشته کمتر معامله رهن و اجاره این املاک به ثبت رسیده است.

۶. پیش بینی بازار امسال امکان پذیر نیست

وضعیت بازار امسال به قدری مبهم است که رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم می گوید نمی توان پیش بینی دقیقی از شرایط پیش رو داشت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها