راهنمای ثبت شرکت در تهران

کد خبر: 1064994

راه اندازی یک کسب و کار با ثبت شرکت نه تنها ریسک فعالیت تجاری را تا حدود بسیار زیادی کاهش می دهد بلکه درصد موفقیت کسب و کار را نیز به شکل چشم گیری افزایش می دهد. کافی است نگاهی به افراد موفق و یا کسب و کارهای موفق داشته باشید تا ببنید به صورت ضمنی می توان گفت بیش از 80 درصد کسب و کارهای خیلی موفق ، در قالب شرکت کار کرده اند. به همین دلیل ثبت شرکت در تهران در سال های گذشته رو به افزایش بوده و تمایل بسیاری از افراد داشتن کسب و کار حقوقی با ثبت شرکت بوده است.

ثبت شرکت در تهران و یا شهرستان ها یک تصمیم بسیار مهم در سرنوشت افراد است. برای ثبت شرکت نیاز دارید تا اقداماتی را انجام دهید و لازم است که اصولی را رعایت کنید. تصمیم به ثبت شرکت در تهران، انتخاب شرکا، موضوع فعالیت، روش ثبت، انتخاب مدیران و چندین اقدام دیگر که با دقت باید در خصوص آنها اطلاعات جمع آوری کنید. علاقمندانی که قصد ثبت شرکت در تهران را دارند کافی این است این مطلب را تا انتها مطالعه کنند تا با چشم بازتری برای ثبت شرکت اقداک کنند.

تعریف ثبت شرکت

شروع یک کسب و کار یا باید با اخذ جواز از نهادهای متولی و به صورت فردی یعنی در قالب یک مغازه و یا کسب و کار کوچک باشد و یا باید با ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها و با مشارکت دو تا چند نفر باشد.

وقتی دو تا چند نفر با هم مشارکت کنند و هدف آنها یک هدف مشترک در راستای اقداماتی مرتبط با یک موضوع یا چند موضوع مشابه تجاری باشد و این مشارکت را در قالب یک چارچوب تعریف شده در قانون تجارت ثبت کنند، در واقع شرکت ثبت کرده اند. بنابراین شرکت نیاز به حداقل دو تا سه شریک دارد، به موضوع مشخص دارد، به ثبت در اداره ثبت شرکت ها و یک چارچوب تعریف شده قانونی دارد.

روش ثبت شرکت در تهران

در کشور ما ایران برای ثبت شرکت در تهران و یا هر شهرستان و استان دیگر لازم است که از طریق اداره ثبت شرکت ها اقدام کنید. اداره ثبت شرکت ها در تهران واقع شده اما در همه استان ها و  شهرهای بزرگ ایران نیز شعبی دارد. با این وجود در سال های اخیر برای ثبت شرکت نیازی به مراجعه حضوری به این شعب و یا اداره ثبت شرکت ها نیست و باید به صورت اینترنتی تقاضا ثبت شرکت داده شود. بنابراین تفاوتی نیست در ثبت شرکت در تهران و یا استان های دیگر نیست و همه در یک مرکز ثبت می شوند.

وقتی موضوع فعالیت خود را انتخاب کردید که ممکن است یک موضوع مشخص و یا چند موضوع مرتبط با هم باشد، باید قالب شرکت را انتخاب کنید. قالب های ثبت شرکت تجاری در ایران هفت نوع است که هر کدام تعداد مشخصی از شرکا، سرمایه ، اعتبار و قوانین ثبتی متفاوتی دارد. البته همه این قالب های ثبتی شرکت ها معتبر هستند. ثبت شرکت در تهران عمدتا در قالب شرکت سهامی خاص و بعدا شرکت با مسئولیت محدود بوده است.

وقتی قالب فعالیت را انتخاب کنید مشخص می شود که حداقل به چند شریک نیاز دارید. وقتی شرکا را انتخاب کردید باید سرمایه مورد نیاز را با هم توافق کنید و هرگونه خواسته ها و شرایط دیگر را نیز در بین خود مشخص کرده و در قالب یک توافقنامه با هم امضا کنید. طبق قالب انتخاب شده برای شرکت حداقل دو، سه، پنج و یا هفت نفر برای ثبت شرکت نیاز دارید اما حداکثری برای تعداد شرکا برای ثبت شرکت در قانون مشخص نشده است.

حالا برای ثبت شرکت در تهران باید یک نام برای فعالیت خود انتخاب کنید. مطابق با قوانین انتخاب نام برای شرکت، باید حداقل 5 نام توسط شرکا انتخاب شود تا یکی از این نام ها بعد از بررسی برای کسب و کار یا شرکت توسط کارشناسان اداره ثبت شرکت ها انتخاب شود. قوانین تعیین نام را هم بهتر است مطالعه کنید.

از اقدامات اولیه برای ثبت شرکت در تهران می توان به تشکیل مجمع عمومی موسسین نام برد. تشکیل این مجمع الزامی است و همه شرکا باید در آن حضور داشته باشند. در این مجمع ضمن تنظیم و تصویب مستندات اساسی و اولیه شرکت مانند اساسنامه، شرکت نامه، اظهارنامه و غیره در مورد مسائل کلان شرکت و انتخاب اعضا هیئت مدیره و بازرسین شرکت نیز تصمیم گیری می شود.  در این مجمع لازم است به مسائلی مانند سهام ویژه، محل فعالیت شرکت، میزان سرمایه مورد نیاز برای شروع فعالیت شرکت، زمان تشکیل سال مجامع و یا سال مالی شرکت و غیره نیز پرداخته شود. به یاد داشته باشید که مدیران انتخاب شده و بازرسین انتخاب شده باید کتبا مسئولیت خود را در این مجمع بپذیرند.

بعد باید هیئت مدیره تشکیل جلسه دهد و اعضا باید سمت ها و مسئولیت های خود را مشخص کنند. مدیر عامل شرکت، رئیس هیئت مدیره و دبیر جلسات هم باید انتخاب شوند.

بعد از این مراحل باید تقاضانامه ثبت شرکت در تهران توسط هیئت مدیره و یا مدیر عامل تنظیم شود و توسط نماینده ای از اعضا شرکت و یا ترجیحا یک وکیل خبره با مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت ها درخواست ثبت شرکت در این سامانه با رعایت همه مفاد قانونی داده شود. سامانه اداره ثبت شرکت ها هم برای ثبت شرکت در تهران و هم سایر شهرستان ها یکی است اما باید در زمان ثبت شرکت در تهران از اداره ثبت شرکت ها در تهران اقدام کنید.

درخواست های ثبت شرکت به به دست کارشناسان خبره اداره ثبت شرکت ها می رسد. مستندات تنظیم شده و بارگذاری شده بررسی می شود و نتیجه ثبت شرکت اعلام می شود. اگر رد شده باشد دلیل رد آن و اصلاحات مورد نیاز مشخص می شود و اگر قبول شده باشد اعلام می شود که مدارک فیزیکی برابر اصل شده باید برای اداره ثبت شرکت ها ارسال شود.

وقتی مدارک ارسال شود، شرکت در دفاتر ثبتی اداره ثبت شرکت ها رسما ثبت می شود . برای این کار لازم است که هزینه های حق الثبت نیز پرداخت شود. بعدا باید هزینه روزنامه پرداخت شود تا پیش نیوس آماده شده برای ثبت شرکت در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیرالانتشار آگهی شود. در این زمان شناسه ملی ثبت شرکت نیز برای متقاضی ثبت شرکت در تهران و یا شهرستان های دیگر صادر می شود.

اقدامات بعد از ثبت شرکت در تهران

مرحله آخر ثبت شرکت در تهران، اخذ شناسه ملی شرکت بود. این شناسه اخیرا به عنوان کد اقتصادی شرکت نیز شناخته می شود. بنابراین باید نماینده شرکت و یا وکیل قانونی شرکت با مراجعه به اداره دارایی و تعیین شعبه مالیاتی شرکت، اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی نموده و همچنین نسبت به پلمپ دفاتر قانونی اقدام نماید. بدون ثبت نام در اداره مالیات و تعیین شعبه مالیاتی و همچنین اخذ دفاتر پلمپ مالیاتی امکان فعالیت به صورت رسمی برای شرکت نخواهد بود.

اما توصیه می شود به غیر از موارد فوق برای موفقیت بیشتر در کسب و کار خود در همان ابتدای ثبت شرکت در تهران، نسبت به ثبت برند یا علامت تجاری خود نیز اقدام کنید. ثبت برند باعث می شود تا از همان ابتدا بتوانید بر روی برند سازی، تبلیغات و بازاریابی خود با تمرکز بالا عمل کنید. سپس در اقدام بعدی برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کنید. حتی اگر نخواهید کار واردات و صادرات انجام دهید داشتن کارت بازرگانی بر اعتبار شرکت خواهد افزود. البته اگر قصد ثبت برندبین المللی دارید و یا خواهان استفاده از عبارت های لاتین در برند خود هستید باید قبل از ثبت برند، کارت بازرگانی را الزاما دریافت کرده باشید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در تهران

به منظور ثبت شرکت در تهران و یا سایر مناطق دیگر ایران تعیین قالب ثبتی شرکت و موضوع شرکت در تعیین مستندات و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تاثیر گذار است. اما با این وجود اهم مدارکی که باید داشته باشید تا بتوانید برای ثبت شرکت اقدام کنید مدارک زیر است:

  • مدارک شناسایی شرکا، مدیران و بازرسین ( کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی)
  • اساسنامه شرکت در دو نسخه
  • اظهارنامه شرکت در دو نسخه
  • شرکت نامه شرکت در دونسخه
  • تقاضانامه برای ثبت شرکت در دو نسخه
  • واریز حداقل 35 درصد از سرمایه تعریف شده برای ثبت شرکت و ارائه گواهی واریز وجه برای شرکت های سهامی و تعاونی
  • اخذ مجوز اداره تعاون برای قالب شرکت تعاونی
  • اخذ مجوزهای لازم احتمالی برای موضوعاتی که نیاز به مجوز دارد.
  • صورتجلسه مجمع عمومی موسسین دردو  نسخه
  • صورتجلسه هیئت مدیره در دو نسخه
  • تعهد نامه مدیران و بازرسین در خصوص قبول تعهدات و وظایف خود در شرکت
  • وکالتنامه وکیل اگر شرکت توسط وکیل ثبت شود
  •  عدم سو پیشینه برای مدیران، موسسین و بازرسین
  • فرم تعیین نام تکمیل شده

هزینه ثبت شرکت در تهران

اساسا تفاوتی بین هزینه ثبت شرکت در تهران و یا دیگر شهرستان ها و استان ها وجود ندارد. اما آنچه که هزینه ثبت شرکت را مشخص می شود نوع قالب انتخاب شده برای ثبت شرکت، میزان سرمایه اولیه مورد نیاز ( اگر به عنوان هزنیه تلقی شود) و مراحل متفاوت برای ثبت شرکت است. هر یک از قالب ها هزینه خاص خود را برای ثبت شرکت دارد. سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت نیز گاها برای برخی قالب ها الزامی و برای برخی الزامی نیست. اما با توجه به پیچیدگی های ثبت شرکت و بخصوص اگر ثبت شرکت توسط خود افراد انجام شود، هر بار اصلاحیه، نقص مدارک، تکمیل مدارک، باطل کردن تمبر و غیره هزینه هایی را برای ثبت شرکت خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می شود که برای کاهش هزینه ثبت شرکت در تهران از همان ابتدا با وکلای خبره کار کنید.

ثبت شرکت یک گام کلیدی و  بسیار مهم در مسیر موفقیت کسب و کار خواهد بود. همین بس که بدانید با ثبت شرکت است که می توانید به بسیاری از بازارهای کار، مناقصات و مزایده ها و قراردادهای با دیگر شرکت های دولتی و غیر دولتی ورود پیدا کنید و با ثبت شرکت است که مشتریان حقیقی و حقوقی زیادی به شما اعتماد خواهند کرد و این یعنی فروش و اعتبار بسیار بیشتر. به همین جهت بهتر است کسب و کار خود را چه قبلا شروع کرده باشید یا تازه ثبت ثبت شرکت داشته باشید با ثبت شرکت حقوقی کنید.

در این راستا کارشناسان ثبت شرکت ویونا به عنوان موسسه ای خبره، صاحب سال های تجربه و با تکیه بر دانش حقوقی بسیار بالا آماده ارائه خدمات ثبت شرکت و ثبت برند و  اخذ کارت بازرگانی  و مشاوره تخصصی به علاقمندان به ورود به دنیای حرفه ای ها هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها