نحوه محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور

کد خبر: 1071531

L9MsQzTVbMf5

خریدن یک ژنراتور برای خانه، یک سازمان یا یک کارخانه صنعتی، به معنای هزینه ای بالاست. سوالات زیادی در این مورد می تواند ذهن خریدار این قبیل دستگاهها را مشغول کند، نوع، برند تولیدکننده (کاترپیلار، دیزل ژنراتور کامینز، کوهل) و در نهایت و مهم تر از همه، اندازه و ظرفیت یک ژنراتور مناسب و اینکه چگونه باید محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور انجام شود تا در خرید خودمان دچار اشتباه نشویم، همه و همه نگرانی هایی هستند که لزوم استفاده از خدمات و مشاوره های تخصصی را مورد تأکید قرار می دهند.

برای رسیدن به پاسخ این سوال در وهله اول باید با یک تکنسین برق حرف بزنید و از او مشاوره بگیرید تا مشخص شود میزان نیاز انرژی شما چقدر است تا بتوانید برحسب نیاز اقدام به خرید کنید.

با این حال، اگر نمی خواهید در این زمینه از کسی مشاوره بگیرید، می توانید با دنبال کردن روالی ساده، خرید آگاهانه ای داشته باشید. در این مطلب سعی می کنیم به شما کمک کنیم که در انتخاب ژنراتور مورد نیاز خود با محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور مورد نیاز به نتیجه ای اولیه برسید.

 دسته ژنراتور: مشخص است که می دانید ژنراتور را برای مصرف خانگی می خواهید یا مصرف صنعتی. اگر به دنبال این قبیل دستگاهها برای مصرف خانگی و استفاده از برق اضطراری هستید نیاز به یک گزینه قابل حمل و کوچک یا نمونۀ قابل نصب اضطراری دارید.

 ژنراتورهای این اندازه از  KW 200_ KW2 یا کمتر برای مصارف تفریحی تا KW50 برای مصرف اضطراری هستند.

این ژنراتورهای خانگی معمولا، از یک جریان تک فاز استفاده می کنند که برای برق رسانی به تجهیزات کوچکتر که نیازی به برق ولتاژ بالا و دائمی ندارند مناسب می باشند.

اما ژنراتورهای صنعتی اندازه های بسیار متنوع تری دارند از KW20 تا MW3 و بالاتر. مشخص است که تجارت های بزرگتر و صنایع حجیم تر نیاز به ظرفیت های بالاتر داشته و غالبا هم از موتورهای سه مرحله ای برای تامین میزان برق بالاتر بهره می برند.

شرکت زرآب با تجربه ی نیم قرن فعالیت در زمینه دیزل ژنراتورها (مکالته، دیزل ژنراتور ولوو، استامفورد، کامینز، پرکینز و ...)، می تواند به شما در تعیین ظرفیت مورد نیاز، با توجه به مکان مورد استفاده کمک کند.

چگونگی محاسبه ظرفیت

برای رسیدن به اندازه ژنراتور مورد نیاز فرمول زیر را دنبال کنید:

1.لیستی از وسائلی که از برق قرار است استفاده کنند تهیه کنید.

2.میزان وات مورد نیاز برای استارت (روشن سازی) و میزان وات مورد نیاز برای استفاده (استفاده عملیاتی) را برای هر کدام از تجهیزات تعیین کنید. این ارقام روی بیشتر تجهیزات برقی حک و یا در کاتالوگ آن ها نوشته شده است.

3.کل میزان برق مورد نیاز خود را با جمع کردن این ارقام مشخص کنید.

برای تجهیزاتی که با آمپر درجه بندی شده اند، می توانید با استفاده از فرمول زیر، آمپر را به وات تبدیل کنید:

برای دستگاه با بار مقاومتی: وات = آمپر ضرب در ولتاژ.

برای دستگاه با بار واکنشی: وات = آمپر ضرب در ولتاژ ضرب در فاکتور بار(load factor).

بعد از اینکه میزان وات مورد نیاز را برآورد کردید، اندازه ژنراتور را راحت تر میتوانید تعیین کنید. هر رقمی که به دست آمد گزینه  ای را باید انتخاب کنید که 10 تا 20 درصد بزرگتر از میزان نیاز شما باشد. انتخاب یک گزینه بالاتر دو مزیت دارد:

  1. اگر درآینده تجهیزات الکترونیکی دیگری اضافه کردید، همچنان همان ژنراتور قدیمی قابلیت پوشش آن را خواهد داشت.
  2. بالا بردن ظرفیت ژنراتور از مقدار مورد نیاز برای شرایط خاص، مثلا بالا رفتن دما، که فشار بیشتری را به دستگاه تحمیل می کند نیز مناسب است.

شرکت زرآب با کارشناسان مجرب خود، می تواند به طور دقیق و علمی، محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور مورد نیاز شما را به انجام برساند. پیش از عملی کردن خرید خود بهتر است از مشاوره های کارشناسان این شرکت بهره مند شوید.

rMbx6h7JBFnA

خرید یک یا چند ژنراتور

اگر نیاز انرژی شما بالا باشد، می توانید به گزینه استفاده از دو و یا سه ژنراتور به جای یک دستگاه هم فکر کنید. مثلا به جای یک دستگاه KW1200، سه دستگاه KW400 را انتخاب کنید.

 در واقع بعد از محاسبه ظرفیت، می توانید به این گزینه هم فکر کنید. استفاده از چند ژنراتور به جای یک مورد مزایای زیر را دارد:

قابلیت انعطاف بالاتر: به احتمال خیلی زیاد، دلیل شما برای خرید ژنراتور، اطمینان بالا در مورد داشتن برق در تمام شرایط است. وقتی چند دستگاه در اختیار داشته باشید، دیگر هیچ نگرانی در مورد خاموش کردن یکی از آنها با توجه به شرایط یا برای تعمیرات ندارید.

قیمت مناسب تر: مشخص است که قیمت دیزل ژنراتور بنابر نام برند، نو یا دسته دوم بودن آن، و قیمت در یک محدوده جغرافیایی خاص، متغیر است اما اگر تمام این موارد را ثابت فرض کنیم، اگر چند دستگاه را به جای یک نمونه بزرگ تر انتخاب کنید، قطعا اقتصادی تر عمل کرده اید.

 به عنوان مثال موتور را در دستگاه ژنراتور در نظر بگیرید. موتور یک دستگاه، در تعیین قیمت آن بیشترین تاثیر را دارد و هر چه موتور بزرگ تر باشد، قیمت دستگاه هم بالاتر است.

کاربردی تر است: بنابر فضای فیزیکی که ژنراتور در آن نصب می شود، نصب دو یا سه نمونه کوچکتر آسان تر از نصب یک نمونه بزرگ است. در میان ژنراتورهای صنعتی، استفاده از نمونه های کوچکتر به معنای 25 فیت مربع صرفه جویی در هر واحد است.

فشار کمتر بر دستگاه: اگر میزان بار وارده بر یک ژنراتور را بین چند دستگاه تقسیم کنیم، عمر مفید آن را بالا برده ایم.

اندازه دستگاه و مصرف سوخت

همانطور که یک کامیون بزرگ، مصرف سوخت بالاتری در مقایسه با یک کامیون کوچک تر دارد، یک دیزل ژنراتور بزرگ تر هم سوخت بیشتری را در مقایسه با نمونه های کوچکتر مصرف می کند.

علاوه بر این در استفاده از ژنراتورهای بزرگ تر نیاز به تجدید سوخت بیشتری هم دارید و حتی شاید به ذخیره سوخت بالاتر در محل و مخزن های ذخیره بیشتر هم نیاز باشد.

به همین دلیل برای ژنراتورهای خانگی، استفاده از گزینه های قابل حمل کوچک پیشنهاد می شود و در مورد نیازهای صنعتی هم می توانید با شرکت طرف قرارداد صحبت کنید تا براساس میزان سوخت مصرفی، امکان خرید چند دستگاه به جای یک دستگاه را هم مورد توجه قرار دهید.

2cgXrnb7hhdM

نتیجه گیری

در مطالب بالا، سعی کردیم به صورتی ساده نحوه محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور را تشریح کنیم.با تمام توضیحاتی که دادیم به این مسئله توجه داشته باشید که انتخاب صحیح اندازه بسیار مهم است.

شاید به خود بگویید که با انتخاب اندازه کوچکتر می توانیم صرفه جویی بالاتری داشته باشیم اما انتخاب یک دستگاه بسیار کوچک می تواند بسیار مشکل آفرین باشد.

در کل، خرید یک ژنراتور، مخصوصا برای واحدهای صنعتی و شرکت هایی که از دستگاههای حجیم استفاده می کنند یک هزینه بسیار بالا محسوب می شود.

خرید یک دستگاه کوچک و یا خرید دستگاههای بزرگ و بالاتر از میزان ظرفیت مورد نیاز، هر دو می تواند هزینه بالایی را بر یک کارخانه یا کارگاه تحمیل کند.

از این گذشته استفاده از گزینه هایی همچون بهره گیری از دو یا چند ژنراتور کوچک تر به جای یک دستگاه بزرگ، با توجه به شرایط و مقتضیات محل مورد نیاز می تواند مد نظر قرار بگیرد.

 گاهی استفاده از چند دستگاه کوچک تر به جای یک دستگاه بزرگ می تواند ضمن کاهش در میزان هزینه های خرید دستگاه، بواسطه تنزل میزان بار وارده بر دستگاه، عمر مفید آنها را نیز بالاتر ببرد.

در مطالب بالا سعی کردیم توضیحاتی کوتاه در مورد خرید دیزل ژنراتور با توجه به ظرفیت مورد نیاز ارائه دهیم. اما این توضیحات صرفا جنبه هایی از این مساله را در برمی گرفت.

در صورتی که تصمیم به خرید دیزل ژنراتور دارید، بهتر است ابتدا با کارشناسان شرکت زرآب، تماس بگیرید. این شرکت با تجربه ای نیم قرنی در این حوزه، مشاوره های دقیق و علمی خود را در اختیار شما قرار خواهد داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها