راپید یکبار مصرف و کاربرد آن

کد خبر: 1081617

راپیدوگراف یا راپید را قلم فنی نیز می‌نامند، این قلم برای ترسیم خطوط با عرض مشخص در مهندسی و هنر گرافیک به کار برده می‌شود. البته نام راپید نام ثبت شده این محصول برای شرکت تولید لوازم تحریر آلمانی روترینگ است، اما اکثرا قلم فنی را با این نام در بازار می‌شناسند، در حالی که در واقع راپید نام یک برند قدیمی قلم فنی است.  در این مقاله قصد داریم با این قلم و کاربردهای آن بیشتر آشنا شویم.

راپید یکبار مصرف چیست

همانطور که در مقدمه اشاره مختصری داشتیمف راپید یا قلم فنی نوعی قلم مخصوص است که برای کارهایی چون نقشه کشی صنعتی، معماری، شهرسازی و گرافیک به کار برده می‌شود، این قلم دارای انواع مختلفی است، قلم یکبار مصرف راپید همانطور که از نامش پیدا است برای استفاده محدود طراحی شده است، به این معنا که با پایان یافتن جوهر، دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید. برخی از انواع قلم‌های راپید را می توان با جوهر شارژ کرد. قلم راپید یکبار مصرف با ضخامت نوک های 0.05 تا 2 میلیمتر تولید می‌شود.

مکانیزم کارایی راپید یکبار مصرف

راپیدهای یکبار مصرف عموما دارای یک کارتریج مویگری هستند که با جوهر مناسب پر می‌شود، این راپیدها دارای یک سیستم اکولایزر فشار ویژه برای جلوگیری از نشت جوهر هستند، راپید یکبار مصرف نوک مخصوص ضد زنگ دارد و در رنگ‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند، راپید یکبار مصرف نسبت به راپید کلاسیک قیمت ارزان‌تری دارد و اصولا توصیه می‌شود که برای ترسیم به وسیله راپید روی مقوا یا برگه‌های مخصوص از برگه‌هایی با روکش ضخیم استفاده شود.

مدل راپید کلاسیک

حال که با راپید یکبار مصرف آشنا شدید بهتر است که راپید کلاسیک را نیز بشناسید تا بتوانید تفاوت میان آنها را به خوبی درک کنید، این راپیدها خطوط ظریف‌تری را در رسم ارائه می‌کنند، اگرچه ممکن است یک قلم راپید کلاسیک گران باشد اما در صورتی که به مصرف طولانی مدت آن نیازمند باشید بهتر است یک راپید کلاسیک بخرید، این راپیدها به دلیل امکان پر کردن مخزن در مواقع لزوم مقرون به صرفه خواهد بود، معمولا دانشجویان معماری و مهندسین در رشته‌های مختلف از این مدل راپید استفاده می‌کنند.

کاربرد راپید یکبار مصرف

همانطور که اشاره مختصری داشتیم راپید را در بیشتر در رشته‌های مهندسی و طراحی گرافیک برای انجام اسکیس، نقشه کشی و انجام برخی امور طراحی مورد  استفاده قرار می‌گیرد.

نکات مربوط به خرید راپید

برای این که بتوانید راپید مناسبی را انتخاب کنید باید به نکاتی که در این بخش به آنها اشاره می‌کنیم توجه داشته باشید.

ضخامت و سایز نوک قلم را در نظر بگیرید

در مقاله اشاره کردیم که قلم راپید در ضخامت‌های مختلفی در بازار وجود دارد، هرکدام از این ضخامت‌ها برای انجام امور خاصی طراحی شده‌اند، بنابراین یکی از نکاتی که در زمان انتخاب راپید باید به آن دقت کنید، کاربرد آن است و این که چه هدفی از خرید آن دارید.

از راپید در هنرهای مختلفی استفاده می‌شود، هرچه کاری که می‌خواهید با راپید رسم کنید ظریفتر باشد باید یک راپید با سایز کوچکتر انتخاب کنید.

حرفه‌ای هستید یا مبتدی

نکته دیگری که در مورد انتخاب راپید مناسب به شما کمک می‌کند این است که ببینید حرفه‌ای هستید یا مبتدی، معمولا افرادی که حرفه‌ای هستند و استفاده مداوم‌تری از راپید دارند، راپیدهای کلاسیک را انتخاب می‌کنند، اما در صورتی که مبتدی هستید و کار چندانی با راپید ندارید بهتر است که یک راپید یکبار مصرف بخرید. این را بدانید که کار کردن با راپید دائمی نیازمند آموزش‌های ابتدایی است.

قیمت راپید را در نظر داشته باشید

راپیدها با توجه به دائم یا یکبار مصرف بودن دارای قیمت‌های مختلفی هستند، راپیدهای یکبار مصرف از راپید دائمی ارزان‌تر هستند، همچنین برندهای مختلفی در بازار موجود است که هرکدام قیمت متفاوتی دارد.

تفاوت راپید و روان نویس

بسیاری از افراد غیر حرفه ای تصور می کنند که راپید همان روان نویس است، اما باید بدانید که به رغم وجود مشابهت‌های بسیار میان این دو آنها کاملا مکانیزم و کاربردهای متفاوتی دارند، از قلم راپید برای انجام امور ظریف هنری استفاده می‌شود و کاربرد حرفه‌ای‌تری نسبت به روان نویس دارد اما روان نویس معمولا برای نگارش و تولید محتوا متنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از نظر عملکرد و ساختمان داخلی کاملا متفاوت هستند.

نکات مهم نگهداری از راپید یکبار مصرف

برای این که بتوانید از راپید مدت زمان بیشتری استفاده کنید باید به نکات مهم نگهداری آن واقف باشید این نکات شامل موارد زیر است:

-  برای جلوگیری از خشک شدن جوهر در قسمت نوک حتما بعد از استفاده درب راپید یکبار مصرف را ببندید.

- بستن در از نوک قلم در برابر آسیب‌هایی مثل افتادن یا فشار محافظت می‌کند.

- ممکن است با بد قرار دادن راپید در کیف یا جیب جوهر آن نشتی داشته باشد، بنابراین بهتر است که حتما درب آن را ببنید.

- برای این که بتوانید از راپید درست استفاده کنید بهتر است که در زمان در دست گرفتن، آن را به حالت ایستاده و با زاویه 90 درجه نسبت به کاغذ نگه دارید، در این حالت جوهر راپید بهترین تماس را با کاغذ خواهد داشت، کج نگه داشتن راپید باعث می‌شود که جریان جوهر کاهش یافته و فشار بیش از حد دست باعث خراب شدن نوک راپید شود.

-  از فشار آوردن بیش از حد به نوک راپید در زمان استفاده خودداری کنید، فشار بیش از اندازه به نوک راپید آسیب می زند و دیگر کارایی سابق را نخواهد داشت.

کلام آخر

برای داشتن بهترین راپید باید به تمام نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم توجه داشته باشید، خرید راپید به شما کمک می‌کند که در ترسیم و طراحی کار راحت‌تری را پیش رو داشته باشید. همانطور که اشاره کردیم راپید یکبار مصرف در برندهای مختلف و با ضخامت نوک‌های متفاوتی در بازار وجود دارد بنابراین یک انتخاب درست می‌تواند به شما کمک کند تا کار حرفه‌ای‌تری را انجام دهید. در صورتی که قصد دارید برای کارهای بسیار ظریف از راپید استفاده کنید بهتر است به دنبال راپیدهای نازک تر باشید. در هر صورت این شما هستید که انتخاب می‌کنید راپید چه برند و با چه ضخامتی برای کارهای شما مناسب‌تر است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها