بارنامه چیست و از بارنامه الکترونیکی چه می‌دانید؟

کد خبر: 1087493

بارنامه را می‌توان در زمره اوراق بهادار قرار داد. این مستند دارای اعتبار رسمی بوده و جزئیات یک توافق را بیان می‌کند؛ توافقی بین طرف‌های ذی‌نفع در انتقال و حمل‌ونقل کالایی خاص. طرف‌های ذی‌نفع را می‌توان بسته به موقعیت شامل چند دسته اصلی دانست: شرکت حمل‌ونقل، ارسال‌کننده، گیرنده و راننده مسئول در قبال انتقال کالا. همانطور که گفته شد، در اغلب موارد ممکن است این افراد دچار تغییر شده و صرفاً نام برخی از طرفین در این سند قانونی ثبت شود. اما سوای این انعقاد قرارداد بین طرفین، بارنامه در عمل جزئیات کاملی در مورد خود بار را نیز شامل می‌شود. به طور دقیق مشخصات جزئی کالا، میزان بیمه، هزینه اصلی، کمیسیون، وزن و تعداد کالا و هر ملاحظه دیگری که در مورد بار الزامی باشد، در این مستند ثبت شده و امضای طرفین می‌رسد. در عرف بین‌الملل به بارنامه‌ها کارگو مانیفست(Cargo Manifest) گفته شده و دقیقاً ساختار مشابهی با نمونه‌های داخلی دارند

xvFouMpM5lLY

چرا بارنامه اهمیت دارد؟

شاید حتی بدون مواجهه با آن، صرفاً با مطالعه توضیحات بخش قبلی، بتوانید علت اهمیت آن را متوجه شوید. سند مذکور در عمل یک قرارداد رسمی و معتبر بین فرستنده، صاحب بار و راننده است که تمام افراد بسته به مندرجات آن، ملزم به پاسخگویی هستند. به عنوان مثال شرکت حمل‌ونقل بسته به مندرجات آن مکلف به پرداخت حق‌الزحمه راننده است و در نقطه مقابل نیز راننده مسئول است که بار را مطابق جزئیات اعلام‌شده تحویل گیرنده دهد. این یعنی هیچکس، چه صاحب بار، چه راننده و چه شرکت حمل‌ونقل، از نظر قانونی نمی‌تواند ادعایی مغایر با مندرجات صدور بارنامه داشته باشد. از سوی دیگر سطح اعتبار و اهمیت آن تا حدی بالاست که به عنوان شاهدی بر مالکیت بار تلقی می‌شود. راننده مسئول حمل کالا، تنها در صورت داشتن بارنامه معتبر می‌تواند کنترل خود بر بار را به مراجع قانونی از جمله پلیس اثبات کند. در آن سوی دیگر شرکت حمل‌ونقل و گیرنده یا فرستنده نیز با در اختیار داشتن آن می‌توانند کالا را از رانندگان اعاده کنند.

چند نوع بارنامه وجود دارد؟

شاید تا به این مرحله از متن و با در نظر داشتن چارچوب کلی آن چنین تصوری در ذهن شما ایجاد شود که این مستند قانونی، صرفاً در مورد حمل‌ونقل زمینی و با ماشین‌های سنگین معنا دارد. اما واقعیت این است که هر گونه حمل و جابجایی، درون‌مرزی، برون‌مرزی یا بین‌المللی نیز، وابسته به در اختیار داشتن آن است. در همین راستا چندین دسته بارنامه وجود دارد.

  • هوایی
  • زمینی
  • دریایی
  • ریلی
  • چندمنظوره(ریلی-دریایی-زمینی)
  • حمل مرکب فیاتا(FIATA)

هر چند امکان پرداختن تفصیلی به این موارد مهیا نیست، اما بد نیست در حد ذکر اسامی با آن‌ها آشنایی داشته باشید.

بارنامه الکترونیکی چه تمایزی دارد؟

بارنامه الکترونیکی نیز از همان قوانین و قواعد کلی یک بارنامه عادی پیروی می‌کند اما موضوع این است که شیوه ثبت و بازبینی آن متفاوت است. به بیانی دیگر همان اطلاعات و مندرجاتی که از این سند قانونی انتظار دارید را به شکل الکترونیکی و آنلاین فراهم می‌سازد. اینکه شیوه ارائه اطلاعات تغییر کند، همانطور که بدیهی است، بر مندرجات و اعتبار آن تأثیری ندارد اما همین تغییر شیوه ارائه اطلاعات، شیوه کار با آن را نیز دگرگون می‌سازد.

g94IR5LXVvZC

در حالی که پیش‌تر شما با یک سند کاغذی روبرو بودید، امروزه با یک داده برخط، پویا و بی‌نیاز از حضور فیزیکی روبرو هستید. به موازات همین موضوع برای بهره‌مندی از اطلاعات مذکور، می‌تواند در لحظه از رایانه، تلفن همراه یا هر وسیله آنلاین و برخط دیگری برای دسترسی به اطلاعات استفاده کرد.این شالوده اصلی طیف وسیعی از مزایاست که به مدد استفاده از بارنامه هوشمند، شامل حال رانندگان، شرکت‌های باربری و صاحبان بار خواهد شد.

بارنامه الکترونیکی چه مزایایی دارد؟

ما در آسان‌بار به کرات در مورد مزایای استفاده از این امکان جدید و هوشمند، توضیحاتی را به علاقمندان ارائه کرده‌ایم. هرچند خود رانندگان، شرکت‌های باربری و صاحبان بار، تنها پس از یک بار استفاده از این سیستم، مزایای آن را در عمل لمس کرده‌اند. با این وجود تنها پس از یک بار تجربه کار با بارنامه الکترونیکی، نیازی به مرور مزایای آن نیست. اما در ادامه به منظور آشنایی بیشتر علاقمندان با مزایای استفاده از آن، شما را به مطالعه موارد زیر دعوت می‌کنیم.

  1. ایجاد یک تعادل منطقی بین عرضه و تقاضای موجود در بازار حمل‌ونقل
  2. جلوگیری از هدررفت وقت و انرژی راننده • از بین رفتن واسطه‌ها و کمیسیون‌های تحمیلی
  3. ایجاد آسودگی خاطر بیشتر برای طرفین همکاری به مدد افزایش ضریب اعتماد د ایجاد تمایز بین رانندگان مسئولیت‌پذیر و رانندگان کم‌دقت 
  4. پاسخگویی بهتر و سریع‌تر شرکت‌های باربری در قبال صاحبان بارها
  5. آسودگی خاطر بیشتر و سهولت در پیگیری در مواقع ایجاد خسارت‌های احتمالی

آیا بارنامه هوشمند به دسته‌ای دیگر از سندهای الکترونیکی اطلاق می‌شود؟

حال با وجود آشنایی نسبی به کارکرد، مزایا و هویت سند الکترونیکی مذکور، بد نیست به یکی از پرسش‌ها و کنجکاوی‌های مخاطبین در مورد بارنامه هوشمند پاسخ دهید. در پاسخ به پرسش فوق، اجازه دهید با یک مثال، تشریح مسئله را ساده‌تر کنیم. همه تلفن‌های همراه در عمل برقی و الکترونیکی هستند اما واقعیت این است که تلفن‌های هوشمند نسل خاصی از تلفن‌های همراه را شکل می‌دهند که در آن‌ها عملکردهای مختلفی تسهیل شده است.

oBqaOJuxxqhr

در تلفن‌های همراه هوشمند، سطح امکانات، دسترسی‌ها و قابلیت‌ها به طرز محسوسی با تلفن‌های همراه ساده متفاوت است. در مورد بارنامه‌های هوشمند نیز همین امر صادق است. این دسته از بارنامه‌های الکترونیکی، نسبت به سندهای الکترونیکی ابتدایی مزایای بیشتری داشته و به معنی واقعی کلمه هوشمند هستند. به عنوان مثال امکان اصلاح با توافق طرفین، ارائه اطلاعات لحظه‌ای در مورد شرایط یا امکان دریافت و ارسال آنی آن‌ها، برخی از قابلیت‌های متمایزی است که می‌توان نام برد. این دقیقاً همان چیزی است که راهکارهای آسان‌بار در سیستم حمل‌ونقل سراسری را، نسبت به عامه راهکارها، متمایز می‌سازد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها