منتظر دلار ۳۰ هزار تومانی باشیم؟

کد خبر: 1099901

قیمت دلار وارد کانال ۲۸۴۰۰ تومان شده که این نرخ بالاترین میزان طی یک سال اخیر است. چرا دلار گران شده و آیا این عوامل گرانی ماندگار هستند یا موقتی بودند؟

منتظر دلار ۳۰ هزار تومانی باشیم؟

در هفته اخیر گمرک اعلام کرده بود که  ۶.۶ میلیارد دلار واردات در شهریور ماه امسال انجام شده که رشد سه برابری نسبت به مرداد ماه امسال و رشد دو برابری نسبت به شهریور ماه پارسال داشته و این نرخ در دهه ۹۰ اصلا سابقه نداشته است.

از سوی دیگر با کاهش کرونا و افزایش واکسیناسیون عمومی احتمال سفر به خارج از کشور افزایش پیدا کرده و همین موضوع نیز احتمالا بر افزایش تقاضا در بازار ارز موثر بوده است.

کسری بودجه دولت، احتمال  چاپ پول، تداوم رشد نقدینگی و عبور تورم از ۴۵ درصد نیز هرکدام سیگنال‌های هشداردهنده‌ای برای بازار ارز هستند. اما آیا در مقابل عرضه جدیدی در بازار ارز داشتیم که پاسخ نیازهای جدید را بدهد؟

هرچند اخیرا بانک مرکزی از رشد دو رقمی بخش نفت در بهار امسال خبر داده بود اما رئیس جمهور می‌گوید باید بانک مرکزی دلارهای مانده در خارج را برگردند. ممکن است همین اظهارات به معنای آن باشد که در بازگشت ارز به کشور تعللی صورت گرفته یا به هرترتیب سمت عرضه به مانند سمت تقاضای بازار ارز فعال نبوده است.

حتی اتاق تهران گزارش داده در صادرات نفت ایران به چین نیز اختلالی به وجود آمده و طی دوره شش ماهه منتهی به مرداد ماه امسال بیش از ۹۰ درصد از صادرات نفت ایران به چین کاهش یافته است. اگر این روند ادامه پیدا کند احتمال تداوم نوسان دلار وجود دارد.

مهدی سوری و مریم محبی دو کارشناسی هستند که پیش از این پیش‌بینی کرده بودند که اگر اتفاق سیاسی قابل توجهی رخ ندهد دلار تا پایان سال به ۳۰ هزار تومان برسد. اما آیا اتفاق سیاسی مثل بازگشت به برجام ممکن است جلوی این روند را بگیرد؟/ تجارت نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها