نگاهی بر بازار بزرگ و پر ریسک فارکس در ایران

کد خبر: 1103697

فارکس در ایران

به دلیل کاهش ارزش ریال، همه‌ی ما به دنبال راهی هستیم که سرمایه‌ی خود را به شکل ممکنی به جز ریال نگهداری کنیم. خرید طلا، مسکن، دلار و ... همگی روش‌هایی هستند که برای فرار از تورم ریال به آن پناه می‌بریم. بعضی از افراد نیز با رویای افزایش ثروت، راهی بازارهای بورس و فارکس شده و به جای اینکه اول دانش خود را بالا ببرند، سریعا شروع به خرید و فروش می‌کنند. هیچکس منکر این نکته نیست که بازارهای بورس و فارکس می‌توانند روش‌های مناسبی برای افزایش درآمد و یا حتی سرمایه‌گذاری باشند. اما به این نکته دقت کنید که ورود به این بازارها، بدون داشتن دانش کافی فقط به معنای از دست دادن سرمایه خواهد بود. همانطور که وبسایت معامله گر ایرانی گفته است: "معامله بدون دانش تنها قمار است، معامله گر باشید، نه قمارباز".

فارکس چیست؟

از سال‌ها قبل که چیزی به نام پول، جای سکه و کالاهای مبادله‌ای را گرفت، نیازی شکل گرفت تا بدانیم ارزش این کاغذی که دست ما هست (پول) چقدر است. تا پیش از ابداع پول، سکه‌های نقره و طلا رایج‌ترین وسیله برای خرید و فروش و تجارت جهانی بودند. سکه‌ها همواره بر اساس وزن و جنسشان ارزش داشتند و در سرتاسر دنیا (هر کجا که حکومت و یا امپراطوری‌ای وجود داشت)، با ارزش بودند. اما در سال‌های بعد که این فلزات گرانبها تقریبا حذف شده و پول کاغذی یا همان اسکناس جایگزین آن شد، ارزش این واسط به عوامل متعددی از جمله اقتصاد و سیاست وابسته شد.

در دنیای امروز، پول کاغذی به شدت وابسته به کیفیت ارتباطات یک کشور با جهان بوده و اینکه چقدر صنعت و نهایتا اقتصاد آن بتواند در مقابل دنیا، حرفی برای گفتن داشته باشد. این اسکناس‌های کاغذی به خودی خود کاملا بی ارزش بوده و آنچه که به آن اعتبار می‌دهد، پشتوانه‌ی بانکی و اقتصادی آن است. با این حساب، ارزش پول هر کشور در مقایسه با کشورهای دیگر همواره در حال نوسان بوده و باید جایی وجود داشته باشد که بتوان با استناد به آن، نرخ لحظه‌ای این کاغذ در برابر سایر کاغذها را متوجه شد! در سطح محلی (مثلا یک کشور)، عموما مکان‌های فیزیکی‌ای وجود دارد که خرید و فروش در آن انجام شده و بسته به عرضه و تقاضا، ارزش پول مشخص می‌شود. برای مثال، صرافی‌های بزرگ تهران و مشهد و چند کلانشهر دیگر و صد البته بانک مرکزی در تعیین ارزش ریال در مقایسه با دلار (و سایر ارزها) نقش دارند.

اما در سطح کلان و برای ارزشگذاری ارزهای مختلف جهان در مقایسه با یکدیگر، بازار فیزیکی‌ای وجود نداشته و همه چیز به صورت کاملا آنلاین در حال مشخص شدن است. جاییکه ارزش ارزهای مختلف دنیا را در مقایسه با یکدیگر مشخص می‌کند، بازار فارکس است. بازار فارکس یک بازار کاملا اینترنتی بوده که بر مبنای عرضه و تقاضا، ارزش ارزهای مختلف نسبت به یکدیگر در حال افزایش یا کاهش هستند. از آنجاییکه این ارزش کاملا به اقتصاد و سیاست وابسته است، هر خبر مثبت باعث تقویت ارزش ارز کشور مبدا و هر خبر منفی (مثلا ایجاد اختلاف میان صنعت و دولت) باعث کاهش ارزش ارز آن کشور در مقایسه با ارزهای جهانی خواهد شد. برای فهم کامل این نکته که فارکس چیست این مقاله را مطالعه کنید.

فارکس چیست

فارکس در ایران

کمتر از دو دهه‌ی گذشته بود که امکان ورود به بازار فارکس برای ایرانیان فراهم شد. همانطور که می‌دانید، بازار فارکس نیز همانند بازار بورس نیازمند یک واسط یا کارگزاری بوده که به شما امکان انجام معاملات را داده و شما را به سایر سرمایه‌گذاران متصل کرده تا معاملات در کمترین زمان ممکن انجام شود. واسط ورود به دنیای فارکس با نام "بروکر" شناخته شده و وظایف آن دقیقا مشابه با کارگزاری‌های مختلف بورس در ایران است. اما تفاوت‌هایی نیز دارند که در بخش بعدی مقاله به شکل مفصلی به آن خواهیم پرداخت. سال‌ها قبل، بروکرها وارد بازار ایران شدند و حتی چند بروکر اقدام به تاسیس دفتر در ایران کرده تا بتوانند به صورت محلی و با استفاده از تیم پشتیبانی فارسی زبان و ایرانی، به مشتریان خود خدمات بدهند. در چند سال گذشته اما اکثر این بروکرها دفاتر خود را جمع کرده و از طریق کشورهای دیگر با ایرانیان در ارتباط بودند. برای آشنایی بیشتر با تاریخه فارکس در ایران می‌توانید، این مقاله را مطالعه کنید.

چه چیزی در فارکس معامله میشود؟

بازار فارکس در ابتدا مکانی بود برای ارائه‌ی ارزهای مختلف و تبدیل ارز یک کشور به کشور دیگر. در این بازار، با توجه به عرضه و تقاضا، قیمت و در حقیقت ارزش یک ارز (مثلا دلار آمریکا) در مقابل ارزهای دیگر (مثلا ین ژاپن، پوند انگلستان، یورو و ...) مشخص میشد. اما بعدها مفاهیم جدیدی به این بازار اضافه شد که مهمترین آن، قرارداد آتی یا همان فیوچر بود. قرارداد فیوچر یکی از جذاب‌ترین و صد البته پرریسکی است که به همراه خدمات بروکرها ارائه شده و بحث در خصوص آن در این مقاله نمی‌گنجد. برای اینکه بدانید قرارداد CFD چیست به وبسایت معامله گر ایرانی مراجعه کنید. با این حال، قراردادهای فیوچر باعث شدند تا علاوه بر خرید جفت ارزها، کالاهای دیگری نیز برای سرمایه‌گذاری در بازار فارکس ارائه شوند. این کالاها یا همان دارایی‌های قابل معامله به شرح زیر هستند:

  • جفت ارزها (نزدیک به 60 جفت ارز اصلی و مینور)
  • فلزات گران بها (طلا، نقره، پلاتین و ...)
  • انرژی (نفت خام، نفت شرکت‌های مختلف، گاز طبیعی، گاز مایع و ...)
  • سهام شرکت‌ها (شرکت‌های مهم دنیا از جمله آمازون، تسلا، گوگل، فیسبوک، مایکروسافت، پورشه، بی ام و، تیم‌های فوتبال و ...)
  • شاخص سهام بورس‌های بزرگ دنیا (داوجونز، نیویورک، اس اند پی 500، اس اند پی 50 و ...)
  • اوراق قرضه (ارائه شده توسط بانک‌های مرکزی کشورهای بزرگ دنیا)
  • رمزارزها (بیتکوین، لایتکوین، اتریوم، زیکش و ...)
  • کومودیتی‌ها (سویا، شکر، کاکائو، قهوه، گندم و ...)

در کل، بیش از 400 آیتم از بازارهای مختلف برای معامله ارائه شده‌اند و این تنوع دو جنبه دارد. اول اینکه تریدر و سرمایه‌گذار به هر کالایی دسترسی داشته و به سادگی می‌تواند آن را در قالب قراردادهای CFD و در بستر ارائه شده توسط بروکر (با چند کلیک) معامله کند و دوم اینکه این تنوع دارایی‌های قابل معامله ممکن است باعث گمراهی تریدر شده و بدون دانش، وارد بازار فارکس شده و نهایتا سرمایه‌ی خود را از دست بدهد.

بروکر فارکس

همانطور که پیشتر گفتیم، بروکر همانند کارگزاری بوده که دسترسی شما به بازار فارکس را ایجاد می‌کند. از آنجاییکه این سازمان‌های بزرگ در سطح جهانی فعالیت می‌کنند، قطعا سبک خدمات آن‌ها با کارگزاری‌های بورس ایران متفاوت است. به همین جهت نیز بهتر است ابتدا بدانید که ویژگی یک بروکر خوب چیست و چگونه باید بروکر امین خود را پیدا کنید. اولین نکته در انتخاب بروکر، اعبتار و امنیت آن است. از آنجاییکه این نهادهای خدماتی (عموما) هیچ دفتر و شرکت ثبت شده‌ای در ایران ندارند، بنابراین در صورت بروز مشکل تقریبا هیچ کاری از دست شما برنیامده و فقط باید بابت سرمایه‌ای که از دست داده‌اید، ناراحت باشید.

امنیت بروکر

اگرچه ممکن است شما به بروکر بین‌المللی دسترسی نداشته باشید، اما بروکرهای معتبر، همگی تحت نظارت نهادهای مالی ناظر هستند که می‌توانید شکایت خود را به این سازمان ارجاع داده و از آن‌ها پیگیر شوید. همانطور که کارگزاری‌های بورس تحت نظر بانک مرکزی هستند، بروکرها نیز تحت نظر نهادهای مالی بین‌المللی بوده و همواره عملکر بروکر را تحت نظر دارند. اگر بروکر به قوانین پایبند باشد، می‌تواند مجوز فعالیت یا همان رگولاتوری را دریافت کند. بنابراین، اگر می‌خواهید با مشکلی در روند سرمایه‌گذاری خود روبرو نشده و مطمئن باشید که سرمایه‌ی شما امن است، ابتدا مطمئن شوید که رگولاتوری داشته باشد.

بهترین بروکر فارکس

اهرم

اهرم یا همان لوریج، ویژگی‌ای است که بازار فارکس را به مراتب جذابتر از بورس کشورهای مختلف کرده و همین اهرم باعث شده تا فارکس تا به این اندازه پرمخاطب باشد. اهرم در حقیقت افزایش سرمایه‌ای است که بروکر در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر شما 100 دلار را برای یک معامله در نظر گرفته باشید و از تحلیل خود مطمئن باشید، بروکر می‌تواند چندین برابر پول را به شما قرض داده (تا سقف 2 هزار برابر) تا معامله‌ی خود را انجام دهید. این بدان معنا است که اگر تنها 1 درصد قیمت دارایی مورد معامله‌ی شما افزایش یابد (در جهت تحلیل شما باشد)، شما 2،000 درصد سود خواهید کرد. یعنی معامله‌ی شما که با مبلغ 100 دلار شروع شده بود، تنها بعد از 1 درصد افزایش قیمت، سودی معادل 2،000 دلار را به شما داده است.

اما در استفاده از اهرم باید نهایت احتیاط را به خرج داد. به یاد داشته باشید که بروکرها هیچوقت در سود یا ضرر شما شریک نخواهد شد. بنابراین، اگر بازار در جهت عکس تحلیل شما حرکت کرده و موجودی شما به صفر نزدیک شود، بروکر به سرعت تمام معاملات شما را بسته تا خودش وارد ضرر نشود. بنابراین، اهرم یک شمشیر دو لبه بوده و فقط افرادی که دانش کافی داشته باشند، باید از آن استفاده کنند. ترجیحا هیچوقت از اهرم‌های بالا استفاده نکنید، مگر اینکه صد درصد از تحلیل خود مطمئن بوده و یا یک استراتژی معاملاتی قدرتمند داشته باشید.

بهترین بروکر فارکس

تا کنون، با بازار فارکس آشنا شدید و تفاوت بروکر را با کارگزاری‌های بورس متوجه شدید. حال نوبت به انتخاب بروکر رسیده است. بسیاری از بروکرهایی که در ایران فعال هستند، خدمات مشابهی را ارائه کرده و انتخاب میان آن‌ها، باید بر حسب استراتژی معاملاتی شما باشد. اگر شما به دنبال معاملات روزانه و متعدد هستید، بهتر است سراغ بروکرهایی بروید که میزان کارمزد معاملاتی آن‌ها (یا همان اسپرد)، کمتر از سایرین باشد. در نقطه‌ی مقابل، اگر شما به دنبال معاملات کم اما بلند مدت هستید، بهتر است بروکری را انتخاب کنید که حساب اسلامی ارائه کرده و بهره‌ی روزانه از معاملات باز دریافت نکند. مقاله‌ی انتخاب بهترین بروکر فارکس را مطالعه کنید تا با لیست بروکرهای معتبر و فعال در ایران آشنا شده و بهترین آن‌ها را مطابق با سبک معاملاتی خود، انتخاب کنید.

انتخاب بروکر

سرمایه گذاری اصولی

در پایان این مقاله، قصد داریم مجددا به شما یادآوری کنیم که بدون دانش، وارد هیچ مسیری نشوید. ابتدا دانش کسب کرده و مطمئن شوید که مسیری که در آن قدم می‌گذارید، مسیر درستی باشد. بازارهای سرمایه‌گذاری پرسود، اما بی رحم هستند. شما نباید به بازار اجازه دهید که کنترل سرمایه‌ی شما را در دست گرفته و شما را به دنبال خود بکشاند. بلکه باید آنقدر دانش داشته باشید و قدرت تحلیل خود را بالا برده باشید که نبض بازار در دستان شما باشد. در این مسیر، آموزش‌هایی که در سایت معامله گر ایرانی ارائه شده است، قطعا به شما کمک می‌کند که قدم‌هایتان را محکم و در جهت درست بردارید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها