بهانه جدید دلالان برای گران کردن گوشت قرمز

کد خبر: 1120357

رییس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه کمبودی در دام زنده و گوشت قرمز مورد نیاز کشور نداریم گفت: ثبات در بازار گوشت قرمز حاکم است و قصابان و دلالان اخلال در بازار این محصول ایجاد می کنند.

بهانه جدید دلالان برای گران کردن گوشت قرمز

رییس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه کمبودی در دام زنده و گوشت قرمز مورد نیاز کشور نداریم گفت: ثبات در بازار گوشت قرمز حاکم است و قصابان و دلالان اخلال در بازار این محصول ایجاد می کنند.

«منصور پوریان» امروز (یکشنبه)  درباره ادعای برخی مبنی بر افزایش قیمت گوشت قرمز در اثر کمبود دام زنده و صادرات دام افزود: وضعیت بازار دام و به تبع آن گوشت این روزها از ثبات برخوردار است و قیمت‌ها هیچ  تحریک و نوسانی ندارد علیرغم اینکه برخی از صنف قصابان مدعی هستند که  قیمت گوشت افزایش یافته است.

رئیس شورای تأمین دام کشور تصریح کرد: کشور طی یک تا دو سال اخیر با مازاد دام سبک و سنگین روبروست بنابراین هیچ کمبودی در این زمینه نداریم به طوری که اکنون با ۷۱ میلیون رأس جمعیت دام سبک روبرو هستیم که این میزان باید به محدوده ۶۵ میلیون رأس برسد بنابراین جمعیت زیادی از این دام مازاد است.

خودکفایی کشور در تولید گوشت قرمز

وی با بیان اینکه تولید جمعیت دامی و گوشت قرمز کشور به سمت خودکفایی پیش می‌رود گفت: این در حالی است که در زایش‌های پاییزه و زمستانی با هشت میلیون جمعیت دام سبک دیگر روبرو هستیم بنابراین در این بخش کمبودی نداریم و فقط عده‌ای هستند که در بازار اخلال ایجاد می‌کنند تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

پوریان با بیان اینکه بخشی از انباشت دام کشور مربوط به فصول گذشته است گفت: اکنون چاره‌ای جز صادرات دام انباشت سنگین‌وزن مرتبط به فصول گذشته نداریم زیرا این دام نه تنها در داخل کشور تقاضایی ندارد بلکه برای تولیدکنندگان دست و پا گیر شده است.

ثبات قیمت بازار گوشت ناشی از اقدامات مثبت دولت سیزدهم است

رئیس شورای تأمین دام کشور تصریح کرد: دولت سیزدهم با اقدامی جدی در خرید حمایتی دام  مازاد توسط شرکت پشتیبانی امور دام و صدور مجوز صادرات از مهرماه شرایط را برای تولید جدید فراهم کرده است که این اقدام می‌تواند جلوی ضرر بیش از پیش دامداران را بگیرد.

وی افزود: اکنون شرکت بازرگانی دولتی ایران هر کیلوگرم دام را با قیمت ۶۲ هزار تومان خریداری می‌کند و بخش اندکی در حجم ۲۰۰ هزار رأس صادر می‌شود که بخشی  از آن صادر شده و بخشی دیگر در قرنطینه‌های استانی به سر می‌برند.

پوریان گفت: بنابراین ادعای برخی درباره اینکه صادرات سبب افزایش قیمت‌ها شده است ادعای بی‌موردی است هدف این افراد استفاده از فرصت و ایجاد التهاب در بازار گوشت است تا بتوانند با استفاده از شرایط قیمت گوشت قرمز را افزایش دهند.

وی اضافه کرد: اکنون قیمت دام بره نر کشتاری در سراسر کشور به طور میانگین بین  ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان است بنابراین بخشی از این دام ماده توسط پرواربندها خریداری می‌شود یعنی با این حرکت خوب دولت در بخش خرید حمایتی و صادرات، پرواربندی جدید شکل گرفته است.

این مقام صنفی با بیان اینکه دامدار سبک ما با وجود خشکسالی و کمبود بارندگی‌ها بخش عمده نهاده‌های مورد نیاز  را آزاد تهیه می‌کند بنابراین نیازمند حمایت دولت است اظهار داشت: طبق آمارها حجم دام انباشتی و سنگین‌وزن موجود در دامداری‌های کشور بیش از ۴ میلیون رأس  است که بیشتر آن بره‌های نر هستند و  باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

وی افزود: اکنون کشور از لحاظ دام زنده و گوشت قرمز کمبودی ندارد تا جایی که آن بخش از دام که توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری می‌شود نیز به بازار عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون صادراتی از تهران و استان‌های مرکزی کشور صورت نمی‌گیرد که وجود دام در قرنطینه‌ها موجب کمبود دام شود بلکه بیشترین تمرکز قرنطینه دام مربوط به استان خوزستان است.

به گزارش ایرنا، مصوبه صادرات دام زنده ۱۴ مهرماه امسال توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

طبق آمارها نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز حدود یک میلیون تن است که بیش از  ۸۸۰ هزار تن آن در داخل کشور و حدود ۱۰ درصد آن از محل واردات تأمین می‌شود.

اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله و گوسفندی در بازار به تفکیک  از  ۱۲۰ هزار تا ۱۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها