کارت‌های اعتباری برای خرید کالا در راه است/یارانه جدید با حذف ارز ترجیحی

کد خبر: 1122214

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولیدکنندگان در آماده‌باش باشند که همه شرایط برای اصلاح ارز دولتی فراهم شده است.

کارت‌های اعتباری برای خرید کالا در راه است/یارانه جدید با حذف ارز ترجیحی

امروز در ششمین همایش بین‌المللی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران حسین دماوندی‌نژاد معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه شرایط برای اصلاح ارز دولتی فراهم شده است، گفت: همه تولیدکنندگان در آماده‌باش کامل باشند و اتحادیه‌ها هم برای اجرای هر چه بهتر این طرح همکاری کنند. 

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: اصلاح ارز دولتی به وقوع خواهد پیوست و هم‌اکنون در حال انجام شرایط تکمیلی هستیم.

وی افزود: وقتی نرخ ارز غیرواقعی باشد، به مدیریت هم ضربه می‌زند و تولیدکنندگان نمی‌توانند در شرایط عادلانه رقابت کنند و کاملاً به ضرر تولیدکنندگان است. 

دماوندی‌نژاد با بیان اینکه اصلاح ارز دولتی به نفع تولیدکنندگان است، گفت:‌هر زمان اصلاح ارز انجام شده به نفع تولید بوده و همانند ققنوسی بوده که از زیر خاکستر بیرون آمده است. 

وی به سابقه‌ای از اجرای اصلاحات ارزی اشاره کرد و گفت: سه مرحله تغییر در بخش تولید وجود داشته که هر مرحله آن به نفع این بخش بوده است. تغییرات نرخ ارز که در دو مرحله در گذشته انجام شده و همچنین تغییر نرخ حامل‌های انرژی همه به نفع تولیدکنندگان بوده است و هم‌اکنون همه تولیدکنندگان آماده اند تا چهارمین تغییر که همانا اصلاح ارز 4200 تومانی است اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار فارس، در این همایش تقریباً نمایندگان تولیدکنندگان و اتحادیه‌ها ذهنیت مثبتی برای اجرای اصلاح ارز دولتی داشتند، اما برخی از آنها معتقد بودند که این اقدام باید مرحله به مرحله و پلکانی انجام شود تا فشار روی مصرف‌کننده کمتر باشد. همچنین برخی از تولیدکنندگان معتقد بودند که اصلاح ارز دولتی باید به گونه‌ای باشد که از همان ابتدا به سمت ارز آزاد هدایت شود که اگر مبنا ارز نیمایی باشد، همان بلایی که ارز چند نرخی سر تولیدکنندگان آورد دوباره تکرار می‌شود.

* همه واردات باید با ارز آزاد باشد، ارز نیمایی هم متوقف شود

رضا سواری نائب رئیس انجمن کارنجات خوراک طیور کشور در این همایش تأکید کرد: آزادسازی قیمت‌ها باید به طور کامل انجام شود و واردات باید با ارز آزاد انجام شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که دولت به جای ارز آزاد، ارز نیمایی را جایگزین کند، همان بلایی که پیشتر به خاطر ارز چندنرخی به وجود آمد دوباره تکرار خواهد شد.

وی اجرای اصلاح یارانه ارز دولتی را به نفع تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت:‌ امکان رقابت تولیدکنندگان فراهم می‌شود و اینطور نخواهد بود که برخی از یارانه دولتی استفاده کنند و برخی نکنند.

به گفته این مسئول، 751 کارخانه تولیدکننده خوراک با ظرفیت اسمی 22 میلیون تن وجود دارد که تنها 8.5 میلیون تن تولید دارند که تقریبا 50 درصد نیاز خوراک کشور را تأمین می‌کنند، اما 70 درصد ظرفیت این کارخانه‌ها خالی است، در صورتی که نهاده های دامی با ارز آزاد وارد شود، این ظرفیت‌ها استفاده می‌شود و نیز کیفیت خوراک دام نیز افزایش می‌یابد.

* از ظرفیت 400 میلیون نفری بازار همسایگان استفاده کنیم

عبدالعلی طهماسبی رئیس انجمن تولید یکپارچه گوشت و مرغ کشور با بیان اینکه تقاضای ما از وزارت جهاد این است که به اصلاح ارز 4200 تومانی نگاه مثبتی داشته باشد،  گفت: باید کارخانه‌های تولید خوراک و همچنین تولیدکنندگان، مرغداران،‌ کشتارگاه‌ها همه رتبه‌بندی شوند و هر کسی جایگاه خود را در چرخه تولید کشور بداند. علاوه بر آن، استانداردهایی برای تولید تبیین شود تا کیفیت تولید افزایش یابد. 

طهماسبی همچنین با بیان اینکه اعتمادسازی و شفافیت در بخش تولید ضروری است، گفت: کشور ظرفیت تولید 3.5 میلیون تن تولید مرغ دارد و باید با برنامه‌ریزی دقیق از بازار 400 میلیون نفری همسایگان کشور استفاده کنیم.

وی همچنین صادرات را برای کشور ضروری دانست و گفت: در حالی که صادرکننده مرغ بودیم و حتی از کشور برزیل هم تقاضا داشتیم، اما به یکباره در شهریور به صادرکننده تبدیل شدیم و باید اینها آسیب‌شناسی شود.

* اصلاح ارز دولتی امکان رقابت بین تولیدکنندگان ایجاد می‌کند

افشین صدر دادرس رئیس اتحادیه تولیدکنندگان دام سبک کشور با بیان اینکه اصلاح ارز دولتی امکان رقابت بین تولیدکنندگان ایجاد می‌کند، گفت: افزایش بهره‌وری تولید، کاهش هزینه‌های خوراک دام با استفاده از تولیدات کارخانه‌های خوراک دام از مزایای این طرح خواهد بود.

وی با بیان اینکه در زمان اختصاص ارز دولتی، کارخانه‌های تولید خوراک و نیز دام‌های سبک از مزایای آن برخوردار نبودند،گفت: پیشنهاد من این است که پس از اصلاح ارز دولتی، سامانه بازارگاه که پیش از این مسئول توزیع نهاده دولتی را برعهده داشت برداشته شود تا همه تولیدکنندگان در یک فضای آزاد و رقابتی نهاده خود را دریافت و تولید کنند.

* تنها 34 کارخانه خوراک دام کد IR دارد

در ادامه این نشست سیدمحمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه کارخانه‌های تولید خوراک دام می‌تواند غذای باکیفیت و سالم دراختیار دامداران بگذارد، گفت: متأسفانه تنها 34 کارخانه کدIR از سازمان دامپزشکی دریافت کردند که رقم بسیار پائین است، اگر به دنبال این هستیم که محصول کیفی و سالم تولید کنیم باید همه کارخانه‌ها این کد را دریافت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور به دنبال کمک به تولیدکنندگان برای تولید محصولات سالم است،‌ گفت: غذای سالم، جامعه سالم را در پی  خواهد داشت و به افزایش بهره‌وری تولید و سلامت جامعه کمک می‌کند.

آقامیری در ادامه به بخشی از برنامه‌های سازمان دامپزشکی پرداخت و گفت: به دنبال کوتاه کردن فرایند ارائه خدمات هستیم.

وی افزود: همه دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی بازنگری می‌شود و با دو مؤلفه مبنای علمی داشتن و قانونی بودن آنها را پالایش می‌کنیم که در غیر ا ین صورت لغو خواهند شد.

وی افزود: تمامی دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی باید در راستای کمک به تولیدکننده باشد. همچنین دستورالعمل‌هایی که مزاحم و مانع تولید هستند و یا فرایند تولید را کند می‌کنند کنار گذاشته شود.

آقامیری همچنین تأکید کرد که در تدوین دستورالعمل‌های جدید هم همواره به خرد جمعی تأکید داریم و البته هرگونه انتقاد را هم می‌پذیریم.

ششمین نمایشگاه بین المللی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران از امروز با حضور مسئولان کشاورزی در بوستان گفت‌وگو آغاز به کار کرد. این نمایشگاه تا سه روز دیگر با مشارکت 750 کارخانه تولید خوراک دام و طیور به ارائه جدیدترین دستاوردهای علمی در معرض دید علاقمندان است. در این نمایشگاه یک نماینده روسی هم شرکت دارد و طرح جایگزینی باقلای مصری به جای کنجاله سویا برای خوراک دام را معرفی کرده است و مدعی است تا 15 درصد در کاهش این نهاده ضروری می‌تواند مؤثر باشد./فارس

کارت اعتباری محصولات لبنی و پروتئینی برای دوره اصلاح ارز ترجیحی آماده شد

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: کارت اعتباری ویژه خرید محصولات لبنی و پروتئینی در دوره اصلاح ارز ترجیحی آماده شده است.

حبیب اسدالله نژاد در ششمین همایش بین‌المللی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با بیان اینکه باخبر هستیم کارت اعتباری ویژه خرید محصولات لبنی و پروتئینی در دوره اصلاح ارز ترجیحی آماده شده است، گفت: اصلاح ارز دولتی باید انجام شود، اما پیشنهاد ما این است که به صورت تدریجی حذف شود و قیمت‌ها هم پلکانی افزایش یابد.

وی همچنین گفت: در کنار اصلاح ارز دولتی باید علاوه بر یارانه نقدی، کارت‌های اعتباری هم برای خرید کالاهای اساسی داده شود.

اسدالله‌نژاد تصریح کرد: ارز دولتی به نفع تولیدکنندگان نبود و تولیدکنندگان تنها 45 درصد نهاده خود را با نرخ دولتی دریافت می‌کنند و بقیه را از بازار آزاد تهیه می‌کردند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور همچنین با بیان اینکه اصلاح ارز ترجیحی امری اجتناب‌ناپذیر است، گفت:‌این اقدام به اصلاح زیرساخت‌ها هم کمک می‌کند. هزینه‌ها و بیماری فارم‌های تولیدی را کاهش می‌دهد و همچنین افت پس از کشتار هم کاهش می‌یابد.

اسدالله‌نژاد با ارائه آماری درباره نفع اصلاح ارز دولتی گفت: اگر در این طرح بتوانیم یک‌ونیم درصد ضریب تبدیل خوراک را کاهش دهیم، یعنی کیفیت خوراک را بالا ببریم، سالانه بیش از 7 هزار میلیارد تومان برای کشور صرفه‌جویی خواهد داشت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها