یارانه نقدی | زمان واریز یارانه نقدی | یارانه نقدی شهریور ماه | یارانه شهریور

رقم جدید یارانه شهریور اعلام شد | کارت کالابرگ چه زمانی شارژ می شود؟ + لینک ثبت نام کوپن

کد خبر: 1169208

یک از پرسش‌هایی که پس از حذف ارز ترجیحی همواره شنیده می شود این است که یارانه نقدی بالاخره ادامه‌دار خواهد بود یا خیر و اگر ادامه ندارد، کالابرگ چه زمانی جایگزین یارانه نقدی خواهد شد؟

رقم جدید یارانه شهریور اعلام شد | کارت کالابرگ چه زمانی شارژ می شود؟ + لینک ثبت نام کوپن

بیش از 4ماه است که یارانه‌های جدید به یکی از دغدغه‌های افراد تبدیل شده است؛ چراکه قرار نبود یارانه‌ها بدین شکل ادامه داشته باشد؛ در ابتدا مقرر شد تا تنها دو ماه یارانه‌ها به صورت نقدی پرداخت شود و پس از دو ماه با فراهم شدن زیرساخت‌ها شاهد یارانه کالایی یا کالابرگ باشیم.

دوماه یارانه نقدی که پرداخت شد؛ پس از آن هم دو یارانه نقدی دیگر برای ماه‌های تیر و مرداد به حساب خانوارها واریز شد و حال به نظر می‌رسد که یارانه شهریور ماه هم نقدی باشد؛ چراکه زیرساخت کالابرگ هنوز فراهم نشده است و گفته‌های مسئولین نیز کم و بیش حاکی از آن است که حداقل در شهریور ماه سال جاری، یارانه نقدی پرداخت خواهد شد.

کالابرگ یا یارانه نقدی؟

از همان ابتدا که قرار بود بین کالابرگ و یارانه نقدی انتخابی صورت بگیرد و یکی از این دو بین مردم توزیع شود، کارشناسان هشدار می‌دادند که کالابرگ شیوه درستی برای توزیع یارانه‌ها نیست  و توزیع کالابرگ مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت و ممکن است به جامعه هدف نیز اصابت نکند؛ حالا با گذشت 4ماه از پرداخت یارانه‌های نقدی، بسیاری از کارشناسان و... که از ابتدا مخالف یارانه نقدی بودند نیز، معتقدند دیگر کالابرگ شدنی نیست.

به عقیده این افراد وقتی مردم به یارانه نقدی عادت کرده‌اند، زندگی خود را متناسب با این پول جلو می‌برند؛ مثلا برخی این پول را برای اجاره خانه کنار گذاشته‌اند؛ چه طور می‌توان ناگهان این یارانه را قطع و گوشت و مرغ را جایگزین آن کرد؟

باید اجازه دهیم خانواده خودش انتخاب کند

محسن زنگنه نماینده مجلس در این باره می‌گوید: هدف از کالابرگ این بود که مبلغ دقیقا به هدف اصابت کند و به جهت تورم قرار بود کمکی به خانواده‌ها انجام شود؛ اما شرایط کنونی متفاوت است؛ قیمت کالاها افزایش یافته و تورم زیادی به جامعه تحمیل شده است؛ معیشت مردم با سختی‌هایی مواجه شده؛ لذا امروز باید به خانواده‌ها اجازه داد خودشان انتخاب کنند.

به گفته وی دیگر کالابرگ موضوعیتی ندارد و الان اصلا نمی‌توان یارانه نقدی را حذف کرد و اگر بخواهیم یارانه نقدی را حذف کنیم، ممکن است خانوارها و مردم عکس‌العمل هم نشان دهند؛ الان آماده نبودن زیرساخت‌ها کالابرگ موضوعیتی ندارند؛ مگر اینکه بگوییم یارانه هست ولی چون تورم بالاست، می‌خواهیم به مردم کمک کنیم که این هم باتوجه به بودجه و منابع دولت، بعید می‌توانم که دولت بتواند چنین کاری کند و منابع دیگری جهت این موضوع اختصاص دهد.

منبع: اقتصاد آنلاین

یارانه نقدی شهریورماه چه کسانی حذف می شود؟

یارانه نقدی جای خود را به کالابرگ می‌دهد. یارانه نقدی در شهریور ماه حذف خواهد شد. یکی از نمایندگان مجلس خبر داده که احتمالا این آخرین مرحله یارانه نقدی است و دولت باید از شهریورماه کالابرگ به مردم بدهد.

با این حال، یارانه نقدی مردادماه هفته گذشته واریز شد و این، چهارمین یارانه نقدی پس از جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.

پرداخت یارانه نقدی از اردیبهشت امسال و به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالای اساسی با رویه جدید و مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به تناسب دهک‌بندی صورت گرفته برای ۹ دهک پرداخت می‌شود؛ به‌طوری که برای سه دهک اول به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار و مابقی دهک‌ها ۳۰۰ هزار تومان است.

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو اطلاعیه‌های قبلی مبنی بر امکان ثبت‌نام جاماندگان از دریافت یارانه نقدی یا متقاضیان جدید دریافت یارانه، اطلاعات سرپرستان خانواری که تا تاریخ پانزدهم خردادماه در سامانه https://my.gov.ir ثبت‌نام کرده‌اند، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال و پس از انجام آزمون وسع و تعیین دهک‌بندی توسط آن وزارتخانه، فهرست سرپرستان خانوار جدید مشمول دریافت یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام شده است.

در صورتی که براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم شناخته شده باشند، ماهانه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتی که جزو دهک‌های چهارم تا نهم معرفی شده باشند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان ماهانه به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

گفتنی است یارانه‌های نقدی ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیز تحت عنوان معوقات همزمان با یارانه تیرماه به حساب این سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. در صورتی که در زمان پرداخت یارانه نقدی مرحله ۱۳۷ (تیر ماه سال جاری) مبلغ یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز نشد، به این معناست که این افراد در ارزیابی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در دهک ۱۰ قرار گرفته و مشمول دریافت یارانه شناخته نشده‌اند.

معترضان به دهک‌بندی اعلام شده یا افرادی که یارانه آنان از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ قطع شده است، می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری اعتراض و درخواست بازبینی دهک‌بندی خود به سامانه اعلامی وزارت مذکور به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند.

واریز یارانه نقدی جدید به نیمی از معترضان دهک دهمی 

آنگونه که سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده، همچنان ثبت‌نام از جاماندگان یارانه نقدی ادامه دارد و تاکنون سه میلیون جامانده توانسته‌اند  ثبت نام کنند که از این بین آنهایی که مشمول دهک یک تا 9 شناخته شدند تا پایان تیرماه مشمول یارانه نقدی 300 تا 400 هزار تومانی شوند.

آنطور که حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: طی بررسی‌های وزارت رفاه و لیستی که در اختیار این سازمان قرار گرفته، برای افرادی که اعتراض کرده و مشخص شد که بین دهک یک تا ۹ قرار گرفته‌اند، یارانه تیرماه همانند سایر مشمولان واریز شده است.

در اردیبهشت‌ماه سال جاری و با تغییر رویه در پرداخت یارانه‌های نقدی، از بین ۷۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، حدود شش میلیون نفر حذف و باقی‌مانده در قالب ۹ دهک مشمول دریافت یارانه شدند. بر این اساس مبلغ  ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر برای دهک اول تا سوم و ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر دهک چهارم تا نهم از اردیبهشت ماه پرداخت شده است.

با دستور رئیس جمهور برای پیگیری وضعیت معترضان به عدم پرداخت یارانه نقدی،‌ برای تمامی سرپرستان خانواری که اعتراض کرده بودند، یک مرحله یارانه نقدی با مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر عضو خانوار به صورت مشروط واریز شد؛ به این صورت که تا زمان نتیجه بررسی اعتراضات قابل برداشت نبود تا لیست این افراد، در وزارت رفاه مورد بررسی قرار گرفته و دهک‌بندی شوند.

رئیس جمهور در آن هنگام درخصوص برخی اعتراضات نسبت به دهک‌بندی‌ها گفت که کسانی که درخواست بررسی مجدد داشتند دو دسته هستند؛ یک عده کسانی بودند که اصلاً یارانه دریافت نمی‌کردند و می‌گویند ما جا مانده‌ایم و واجد شرایط هم هستیم. این افراد حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند که درخواست داشتند به وضعیت‌شان رسیدگی شود. وضعیت این افراد بررسی شده و به تعداد قابل توجهی از آنها یارانه پرداخت شده و تعداد کمی مانده که در حال بررسی است.

رئیس جمهور ادامه داد: دسته دوم کسانی هستند که می‌گویند ما یارانه می‌گرفتیم اما حالا قطع شده است. اینها هم معترض هستند. به اعتراضات تعداد قابل توجهی از این افراد رسیدگی شده و یارانه‌ به آنها اختصاص داده شده است.

معوقات جاماندگان یارانه کی واریز می شود؟​

حالا سازمان هدفمندی یارانه‌ها به نقل از سخنگوی این سازمان از ادامه روند ثبت نام جاماندگان و معترضان در سامانه حمایت وزارت رفاه  نسبت به عدم دریافت یارانه نقدی در تارنمای این سازمان خبر می‌دهد.

آن طور که طیبه حسینی به روزنامه «ایران» گفته: تا قبل از سال 1401، حدود 7 میلیون نفر یارانه نقدی دریافت نمی‌کردند که با دستور رئیس‌جمهور و تأکید ایشان، در اردیبهشت‌ماه، سازمان هدفمندی یارانه‌ها، ثبت‌نام این افراد را در دستور کار خود قرار داد که از ابتدا تاکنون سه میلیون نفر توانستند از یارانه نقدی برخوردار شوند. البته این مقام مسئول در سازمان هدفمندی یارانه‌ها توضیح داد که برای واجد شرایط بودن این افراد، این سازمان اسامی آنها را برای تعیین آزمون وسع و دهک‌بندی به وزارت رفاه ارائه کرد.

برپایه اظهارات سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، خانوارهایی که یارانه‌ آنها از اردیبهشت ماه یعنی از شروع واریز یارانه‌های جدید قطع شده بود یا جا مانده بودند و در ارزیابی‌ها مشمول شناخته شدند در تیرماه یارانه نقدی بر حسب دهک تعیین شده به حساب‌شان واریز و معوقات‌شان نیز به حساب‌شان در مردادماه واریز شد. ناگفته نماند معترضان گروهی که در مردادماه مشمول شناخته شدند نیز یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوارشان واریز و معوقات آنها قرار است در شهریورماه واریز شود.

مسأله‌ای که این روزها اغلب ثبت‌نام شدگان با آن مواجه هستند، عدم تعیین تکلیف آنها از سوی سازمان‌های ذیربط همچون سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت رفاه است که از مدت‌ها ذهن ثبت‌نام شدگان را به خود درگیر کرده است.

همان‌گونه که در گزارش مذکور اعلام شد، شناسایی معترضان به عدم دریافت یارانه نقدی که تا پیش از اردیبهشت آنها مشمول این طرح بودند برعهده وزارت رفاه است، اما بر اساس اطلاعات و بررسی‌های صورت‌گرفته سامانه وزارت رفاه در این زمینه به‌روزرسانی نشده و برخلاف وعده‌های داده شده از سوی مسئولان این وزارتخانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. گفته می‌‌شود که این سامانه از سال 98 تاکنون به‌روزرسانی نشده و همین امر باعث اختلال در روند مشمولان یارانه نقدی شده است.

از طرفی، تاکنون 50 درصد از افرادی که تا پیش از این در دهک دهم درآمدی قرار داشتند به دهک‌های پایین‌تر منتقل و مشمول یارانه نقدی شدند.

به نظر می‌رسد نبود هماهنگی بین سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت رفاه از یک طرف و همچنین عدم به‌روزرسانی سامانه  وزارت رفاه مشکلی است که جاماندگان و معترضان به دریافت یارانه نقدی همچنان با آن دست به گریبان هستند.

منبع: روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها