ورود ایران‌خودرو به بورس منتفی شد؟ /تارا و ۲۰۷ فعلا به بورس کالا نمی‌روند

کد خبر: 1181589

در حالی روز گذشته (یکشنبه اول آبان ماه)، مدیر پذیرش بورس کالای ایران از پذیرش دو محصولات تارا ‌و ۲۰۷ شرکت ایران خودرو در بورس کالای ایران خبر داد که ایران‌خودرو این موضوع را در اطلاعیه‌ای ''رد'' و اعلام کرده که فعلاً ورود این دو محصول به بورس کالا امکان‌پذیر نیست و این عرضه زمانی صورت خواهد گرفت که روند تولید و عرضه ‌آن‌ها بیشتر شده باشد.

ورود ایران‌خودرو به بورس منتفی شد؟ /تارا و ۲۰۷ فعلا به بورس کالا نمی‌روند

روز گذشته (یکشنبه اول آبان ماه)، مدیر پذیرش بورس کالای ایران از موافقت هیات پذیرش بورس کالا با عرضه دو محصول ۲۰۷ و تارا در بورس کالا در جلسه‌ای که با حضور مدیران شرکت ایران‌خودرو برگزار شد، ‌ خبر داد.  

بهنام‌زاده افزوده بود: پذیرش تارا و ۲۰۷ تولید ایران‌خودرو مشروط به عرضه کل حجم تولید این شرکت در بورس کالا شده و چنانچه این خودروساز به تعهدات عرضه‌اش عمل نکند، پذیرش آن تعلیق می‌شود.

حال پس از اظهار نظر این مقام مسئول در سازمان بورس کالای ایران،  گروه صنعتی ایران‌خودرو در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که فعلا امکان عرضه دو محصول مورد اشاره در بورس کالا وجود ندارد؛ ابتدا بایستی با افزایش تولید و عرضه، اختلاف بین قیمت‌ این محصولات با کارخانه و بازار را تقلیل داد و سپس برای عرضه این دو محصول در بورس کالا برنامه‌ریزی کرد.

این گروه صنعتی، در اطلاعیه خود آورده است:

''عرضه خودروهای تارا و ۲۰۷ در بورس کالا تا اطلاع ثانوی امکان پذیر نیست و باید شرایطی را فراهم کرد تا اختلاف قیمت کارخانه و بازار کاهش پیدا کند و در ادامه برای تحقق این هدف برنامه‌ریزی کرد.

موضوع عرضه خودروهای تولیدی گروه صنعتی ایران‌خودرو در بورس کالا مصوب هیات مدیره این شرکت است و در حال حاضر نیز جلسات کارشناسی و هماهنگی با مسئولان بورس کالا جهت ایجاد زمینه‌های همکاری در حال پیگیری است.  تاکنون عرضه‌های خانواده هایما از طریق بورس کالا به سرانجام رسیده است./ایسنا

رونمایی ایران خودرو از هاچ بک خانوادگی و جذابش

 چند هفته پیش بود که ایران خودرو از رونمایی زودهنگام تی اف ۲۱  خبر داد. خودرویی چشم نواز که در روزهای گذشته با حاشیه هایی همراه بود تا به رونمایی برسد. ابتدا سایت های خودرویی آن را نخستین کراس اور کاملا ایرانی معرفی کردند که قرار است در تیپ های مختلف جایگزین تولید ۲۰۶ شود. اما چند روز قبل برخی کاربران فضای مجازی و سایت ها با مقایسه این خودرو با ام جی ۳ ، این محصول را متهم به کپی از این نمونه چینی کردند و نوشتند که احتمالا در کیفیت هم نباید آن چنان انتظار زیادی داشته باشیم. بعضی سایت ها و مجلات خودرویی هم  مدعی شدند که تی اف ۲۱ حاصل تلفیق پلتفرم پژو ۳۰۱ و پژو ۱۰۶ و سیتروئن ساکسو است. اما دیروز ایران خودرو با معرفی محصول جدید ادعا کرد که این خودرو تمام ۸۵ ویژگی استاندارد ملی خودرو را دارد. خودرویی که بحث بر سر چینی یا فرانسوی بودن آن هنوز هم  ادامه دارد. اما درباره امکانات، قیمت و شرایط این خودرو چه می دانید و در آینده چه خودروهایی به بازار می آیند؟

همه چیز درباره امکانات هاچ بک خانوادگی

شرکت ایران خودرو در معرفی خودروی تی اف 21 اعلام کرد که این شرکت در سال‌های اخیر، با پژو 206 سهم قابل توجهی در بازار هاچ‌بک‌های اقتصادی داشته است و هرچند پژو 206 محبوبیت زیادی میان مشتریان دارد، اما ایران خودرو به فکر ارائه محصولی مدرن و کراس لوک بر پایه پلتفرم P200  بوده است. آن طور که سایت های اقتصادی و خودرویی نوشته اند تی اف 21 در امکانات ایمنی و رفاهی  فراتر از انتظار ظاهر شده و دارای تجهیزاتی اعم از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، پایش فشار باد تایر‌ها TPMS، راهنمای تعویض دنده (سیستم GSI)، سنسور نور و سنسور باران است. TF21 به خوبی با رقبای مطرح وارداتی هم رده در بازار ایران رقابت می کند. از جمله دیگر تجهیزات مدل لوکس خودروی TF21 می‌توان به رینگ آلومینیمی 15 اینچی، غربیلک فرمان با پوشش چرمی به همراه کلید‌های کنترلی روی فرمان، فرمان برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی هفت اینچی و سیستم ورود بدون کلید Keyless اشاره کرد.  خودروی TF21 به پیشرانه آشنای TU5 پلاس مجهز است که یک موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی با حجم دقیق 1587 سی سی است.  این پیشرانه قادر به تولید 110 اسب بخار قدرت در دور 6000 و بیشینه گشتاور 150 نیوتن متر است که این توان توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک و همچنین گیربکس دنده‌ای پنج سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. البته ایران خودرو قصد تولید خودروی TF21 با گیربکس شش سرعته دنده‌ای را هم در آینده دارد. بدین ترتیب پیشرانه TF21 یکی از محبوب‌ترین پیشرانه‌هایی بوده که روی خودرو‌های تولیدی نصب شده است. از جمله مزایای پیشرانه TU5P می‌توان به مصرف سوخت کم، آلایندگی پایین، صدا و لرزش کم، دوام بالا، تعمیر آسان و فراوانی تعمیرکار و قطعات اشاره کرد.

تی اف 21 را چند می خریم؟

با توضیح امکانات و ویژگی های تی اف 21 سوال مهمی برای همه وجود دارد که این خودرو با چه قیمتی به بازار می آید؟ مدیرعامل ایران خودرو دیروز در مراسم رونمایی در باره قیمت خودروی جدید تی اف 21 گفت: این خودرو در رده قیمتی پایین قرار دارد و احتمالا جایگزین 206 خواهد شد. با این شرایط لازم است بدانید که روز گذشته، پژو 206 تیپ 2 در بازار 308 میلیون و در کارخانه 150 میلیون تومان بود. پژو 206 تیپ 3 هم در بازار به قیمت 330 میلیون و در کارخانه 181 میلیون تومان عرضه شد. با در نظر گرفتن این قیمت ها احتمالا تی اف 21 هم با قیمت حدود 310 تا 340 میلیون تومان به بازار برسد. البته ناگفته نماند که خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو 30 خرداد در حاشیه مراسم رونمایی کشنده آتامان ایران خودرو دیزل گفته بود: این محصول جدید با قیمت ۱۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شود. هرچند که منوچهرمنطقی، معاون وزارت صمت، قیمت این خودرو را ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرده بود. البته این اعداد اعلام شده، قیمت عرضه در کارخانه است و هنوز معلوم نیست با در نظر گرفتن شرایط فعلی بازار خودرو، تی اف 21 دقیقا با چه مبلغی از کارخانه به بازار می رسد. براساس اطلاعات موجود، TF21 در تابستان سال آینده تولید انبوه خواهد شد.  اکنون تنها رقیب خودروی ایران خودرو تی اف ۲۱ در بازار کوییک و کوییک پلاس است که در بازار بین ۲۰۰ تا ۳۰۳ میلیون تومان فروخته می‌شود. اما در کارخانه، سایپا این خودرو را به ترتیب به قیمت ۱۶۸ و ۲۷۷ میلیون تومان به فروش می‌رساند.

تی اف 21 چینی یا فرانسوی؟

 قبلا هم نوشتیم که به گفته برخی سایت های خودرویی، تی اف ۲۱ براساس خودروی MG3 طراحی شده و توسعه یافته است.  اما آیا اساسا فرقی هم می‌کند که تی اف ۲۱ ایران خودرو براساس پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ فرانسه یا MG3  چین طراحی و تولید شده باشد؟ پاسخ مثبت است. شاید برای تان عجیب باشد که از نظر متخصصان حوزه خودرو، MG3  از نظر ایمنی نسبت به خانواده ۲۰۶ و ۲۰۷ قابل اعتمادتر است. به این دلیل که MG3 جزو معدود خودرو‌هایی است که به تازگی توانسته 3 ستاره ایمنی دریافت کند. این در حالی است که نسخه ایرانیزه شده خانواده قدیمی ۲۰۶ و ۲۰۷ همین حالا بعید است که بتواند دو ستاره ایمنی هم دریافت کند!

منتظر چه خودروهای دیگری باشیم؟

طی یک سال‌ گذشته صنعت مونتاژ خودروی کشور ‌به‌رغم تحریم‌های سنگین، رونق مناسبی گرفته است؛ چراکه در این مدت خودروسازان چینی با تغییر برند و نام محصولات شان، حضور خود را در ایران گسترش دادند تا این بازار خوش‌ظرفیت را به‌راحتی از دست ندهند. سوال این جاست که در سال 1401 چه خودروهای دیگری وارد بازار کشورمان می شوند؟ از اواخر سال گذشته و اوایل امسال، خودروهای شاهین، تارا ، لاماری ایما و دیگنیتی، فونیکسو تیگو ۷ و هایما ۸ اس  به بازار آمد و آن طور که وب سایت دیجیاتو در گزارشی اوایل امسال نوشته ،می توان به وانت پیکاپ، فوتون اتوماتیک ، جک جی ۷ و آریزو۶ پرو، فونیکس و تیگو ۸ پرو، اشاره کرد. احتمالا چند محصول دیگر چینی نیز توسط تولیدکنندگان داخلی به بازار ارائه خواهد شد.

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها