‌پیش‌بینی بانک جهانی از افزایش دوباره قیمت نفت

کد خبر: 1192333

بانک جهانی پیش‌بینی کرد قیمت نفت در سال میلادی جدید که از دو هفته دیگر آغاز می‌شود مجددا افزایشی شود و بسیار بالاتر از میانگین پنج سال اخیر بایستد.

‌پیش‌بینی بانک جهانی از افزایش دوباره قیمت نفت

بانک جهانی پیش‌بینی کرد قیمت نفت در سال میلادی جدید که از دو هفته دیگر آغاز می‌شود مجددا افزایشی شود و بسیار بالاتر از میانگین پنج سال اخیر بایستد.

به گزارش دنیای اقتصاد، قیمت نفت در بازار جهانی به سبب قطع جریان نفت خط لوله‌ کی‌استون و همچنین تبعات برنامه سقف قیمتی بر نفت روسیه، در روز اول هفته با رشد همراه شد. هر بشکه نفت برنت 76/50 دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا 71/60 دلار فروخته شد. این درحالی است که هر دو شاخص در هفته گذشته در پایین‌ترین حد از دسامبر قرار گرفتند. ترس از رکود جهانی بر تقاضا تاثیر منفی گذاشت. براساس نظرسنجی آرگوس، میزان تولید نفت کشورهای اوپک پلاس به 38/29 میلیون بشکه سقوط کرده که 1/81میلیون بشکه کمتر از مقدار موافقت و برنامه‌ریزی شده است.

کشف نشتی در خط لوله کی‌استون توسط شرکت کانادایی

تی‌سی انرژی (TC Energy) عامل دیگری است که نسبت به عرضه نفت در هفته گذشته نگرانی ایجاد کرد. کی‌استون روزانه 622 هزار بشکه در روز نفت خام آمریکا را به کانادا حمل می‌کند. به گزارش اویل پرایس، نشتی که در هفته گذشته در این خط لوله رخ داد باعث شد «14 هزار بشکه نفت خام به رودخانه ریخته شود.»

اپراتور کانادایی خط لوله تی‌سی انرژی گفت نشت خط لوله کی‌استون را که در اواسط هفته گذشته رخ داد و 14 هزار بشکه نفت خام را که سیستم خط لوله 26 هزار و 87 مایلی کی‌استون نقش کلیدی در اتصال عرضه نفت خام آلبرتا به بازارهای پالایشگاهی ایالات متحده در ایلینوی، اوکلاهما و تگزاس و همچنین اتصال منابع نفت خام ایالات متحده از کوشینگ اوکلاهاما به بازارهای پالایشی خلیج آمریکا ایفا می‌کند.

به همین دلیل است که تعطیلی آن باعث افزایش قیمت نفت شد، البته به طور متوسط ادواردمویا، تحلیلگر ارشد بازار اواندا، در گفت‌وگو با رویترز درباره بسته شدن این خط لوله گفت: «به دلیل بسته ماندن خط لوله کی‌استون، کاهش کنترل کووید در چین و نگرانی از کاهش تولید روسیه، قیمت نفت افزایش می‌یابد.» عرضه نفت خام به ایالات متحده در حالی به مشکل خورده که روسیه تهدید کرده برای تلافی تحریم‌های اروپایی از «صعود قیمت نفت» حمایت کند.  اما در گزارشی که بانک جهانی در اکتبر سال جاری میلادی منتشر کرد، آینده روشن صنعت نفت در هاله‌ای از ابهام است. بانک جهانی در گزارش مورد نظر، چشم‌انداز اقتصاد کلان را رو به وخامت اعلام کرده، زیرا در سال آینده همراه با افزایش تقاضا، بازار با کاهش تولید نفت روسیه مواجه خواهد شد. این گزارش تاکید کرده «چشم‌انداز بسیار نامشخص است.» بانک جهانی پیش‌بینی کرده میانگین بهای هر بشکه نفت در سال آینده میلادی 92 دلار خواهد بود، رقمی که بسیار بالاتر از میانگین پنج سال گذشته است. همچنین آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده میزان مصرف نفت در سال 2023 نزدیک به 1/7 درصد رشد خواهد داشت. به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، در سال آینده میلادی تعداد محدودی از کشورها افزایش تولید را در دستور کار قرار داده‌اند و احتمال داده تنها کشوری مثل آمریکا به افزایش برداشت از چاه‌های نفت دست بزند. در عین حال این سازمان پیش‌بینی کرده کشورهای عضو اوپک پلاس به رهبری غیررسمی روسیه در سال آینده کاهش تولید خواهند داشت؛ برای مثال احتمال دارد تحت تاثیر تحریم‌های اروپایی، تولید نفت روسیه روزانه 2 میلیون بشکه سقوط کند.

عرضه جهانی یکی‌ دیگر از گزاره‌هایی است که بانک جهانی نسبت به آن هشدار داده است. به گزارش این نهاد مالی، کاهش تولید نفت روسیه که ماحصل تحریم‌های اروپایی خواهد بود و همچنین تصمیمات اوپک برای کاهش تولید، بازار نفت را کوچک خواهد کرد. اوپک پلاس پیش از این هم اعلام کرده بود هدفش حمایت از قیمت‌هاست. همچنین عرضه بیشتر نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا را خطری بالقوه برای بازار جهانی اعلام کرده است. ذخایر استراتژیک آمریکا در سال 2010 نزدیک به 730 میلیون بشکه بود که در حال حاضر به 400 میلیون بشکه رسیده است./کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها