معاون وزیر اقتصاد در گفتگو با فردا:

تحقق 100درصدی درآمدهای مالیاتی/ مالیات بنگاه‌های تولیدی کاهش می‌یابد/تأمین 43درصدی بودجه جاری از مالیات، فشاری بر مردم نمی‌آورد

کد خبر: 1199174

هادی قوامی معاون وزیر اقتصاد گفت:سال آینده 43 درصد منابع عمومی از طریق اخذ مالیات تأمین می شود اما این مسئله فشاری بر مردم وارد نمی‌کند.

تحقق 100درصدی درآمدهای مالیاتی/ مالیات بنگاه‌های تولیدی کاهش می‌یابد/تأمین 43درصدی بودجه جاری از مالیات، فشاری بر مردم نمی‌آورد

گروه سیاسی فردا: لایحه بودجه 1402 تقدیم مجلس شد و کمیسیون تلفیق کار بر روی آن را آغاز کرد. از جمله ویژگی های برجسته این لایحه افزایش درآمد عمومی دولت از محل اخذ مالیات است.

هادی قوامی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره درآمدهای سال آینده دولت از محل مالیات گفت: درآمد مالیات و عوارض گمرکی از 561 هزار میلیارد تومان در سال 1401 به 826 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که اگر این رقم را بر 1920 هزار میلیارد تومان کل درآمد عمومی تقسیم کنیم، مشخص می شود که 43 درصد منابع عمومی سال آینده از طریق اخذ مالیات تأمین می شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم به سمتی برویم که بودجه جاری را از محل اخذ مالیات تأمین کنیم، درباره برخی انتقادها به افزایش درآمد مالیاتی دولت افزود: فشاری بر مردم وارد نمی شود چون پایه و نرخ مالیات افزایش پیدا نکرده است. حتی مالیات بر سود بنگاه های تولیدی از 25 درصد به 18 درصد کاهش یافت که در جهت توجه به اشتغال و کاهش فشار بر این بنگاه ها انجام شد.

معاون امور حقوقی و مجلس وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار کرد: نظام مالیاتی همچون سال 1401 براساس سامانه محوری و پرونده محوری، نه ممیز محوری بنا دارد جلوی فرارهای مالیات بگیرد مثلا شرکت هایی که از طریق شرکت های صوری فرار مالیاتی انجام می دهند، شناسایی و مالیات واقعی از آنها اخذ می شود.

وی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی 100 درصد محقق می شوند، افزود: در حوزه اصناف و کسبه که هسته سخت مالیات ستانی هستند، اگر 5 میلیون صنف در کشور داریم، نزدیک 2 میلیون واحد صنفی مالیات های شان زیر 5 میلیون تومان در سال است، یعنی کمتر از 450 هزار تومان در ماه. وقتی این رقم را با مالیات بر حقوق کارمندان مقایسه می کنیم اصلا مالیاتی نیست.

این نماینده ادوار مجلس درباره تاثیر درآمد مالیاتی دولت بر تورم یادآور شد: مالیات تورم ایجاد نمی‌کند چون نقدینگی در جامعه را جمع آوری می کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها