خبر خوش ارزی فرزین / کاهش قیمت ارز در راه است؟

کد خبر: 1204683

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با اقدامات بانک مرکزی نرخ ارز روند کاهشی خواهد داشت، گفت: نرخ فعلی ارز، نرخ مورد نظر ما نیست، متاسفانه جریانی در بازار ارز قیمت‌سازی کرده و تلاش می کند قیمت های بالایی را به وجود بیاورد و این موجب وارد شدن زیان به مردم می شود.

خبر خوش ارزی فرزین / کاهش قیمت ارز  در راه است؟

رئیس کل بانک مرکزی از راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا در اوایل هفته آینده خبر داد.

محمد رضا فرزین امشب در یک برنامه تلویزیونی درخصوص آخرین تحولات و اقدامات بانک مرکزی در حوزه ارز اظهار داشت: در حال حاضر در ۶۰۰ صرافی و ۱۵۰ شعبه از بانک های ملی، ملت، صادرات، سپه و تجارت در حال عرضه ارز هستیم و مردم می توانند مراجعه کنند و اسکناس مورد نیاز را تامین کند.

وی با بیان اینکه امروز در بازار نرخ اسکناس دلار ۴۳ هزار و ۳۸۹ تومان و یورو ۴۶ هزار و ۴۶۰ تومان بود، افزود: مردم هر روز می توانند با مراجعه به سایت ice.ir از آخرین نرخ های ارز مطلع شوند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با اقدامات بانک مرکزی نرخ ارز روند کاهشی خواهد داشت، گفت: نرخ فعلی ارز، نرخ مورد نظر ما نیست، متاسفانه جریانی در بازار ارز قیمت‌سازی کرده و تلاش می کند قیمت های بالایی را به وجود بیاورد و این موجب وارد شدن زیان به مردم می شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: قیمت هایی از ارز که برخی ها اعلام می کنند واقعی نیست و من پیشنهاد می کنم فردا چند خبرنگار به سبزه میدان و میدان فردوسی بروند و ببیند نرخ ارز چقدر است و این نرخ ها با جریان قیمت‌ساز که دائما به عنوان قیمت ارز اعلام می کند، چقدر فاصله دارد.

فرزین با بیان اینکه هر روز هفته و حتی در روزهای تعطیل ۱۵۰ شعبه بانک و ۶۰۰ صرافی از ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر فعال هستند، ادامه داد: در این سه روز که تعطیل رسمی بود، جریان قیمت‌ساز نرخ درهم را با معاملات صوری افزایش داد. امروز هم نرخ درهم در بازار افزایش یافت در حالی که امروز یکشنبه بود و بازار دوبی تعطیل بود.

وی تاکید کرد: با سیاست هایی که بانک مرکزی در دست اجرا دارد ‌این جریان موفق نخواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تصویب دستورالعمل راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار، گفت: اهداف این مرکز، ساماندهی بازار ارز و طلاست است؛ به طوری که در این بازار هم معامله اسکناس و حواله ارز انجام می شود و هم فلزات گران بها مانند شمش و سکه.

وی افزود: گفته بودم این بازار نیمه اول بهمن ماه راه اندازی می شود اما متاسفانه به دلیل مشکلات زیرساختی هنوز این مرکز راه اندازی نشده است اما تلاش می کنیم تا اوایل هفته آینده مرکز مبادله ارز و طلا افتتاح شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در مرکز مبادله ارز و طلا همه نیازهای ارزی مردم در حوزه گردشگری، درمانی و حمل و نقل عرضه خواهیم کرد.

فرزین گفت: تاکنون عرضه ربع سکه در بورس کالا انجام می شد اما با راه اندازی این مرکز در هفته آینده، ربع سکه در این مرکز عرضه می شود.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می کنیم همه نیازهای ارزی را در این مرکز عرضه کنیم، گفت: این گام اول است و در گام بعدی بازار مشتقه ارزی و سپس سوآپ ارزی را هم راه اندازی می کنیم.

فرزین درخصوص آخرین تحولات سامانه نیما، گفت: حدودا در ۴۰ روز گذشته که من در بانک مرکزی حضور داشتم، حدود ۶.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی عرضه شده است. البته برای کالاهای اساسی ارز به نرخ ۲۷۹۰۰ تومان عرضه می شود؛ امروز هم حدود ۱۸۷ میلیون دلار امروز معامله شد.

وی با بیان اینکه از نیما علامت گرفتیم که حجم درهم کم است و به همین دلیل ۳۰۰ میلیون درهم در سامانه نیما عرضه کردیم، افزود: برای فردا هم عرضه های جدیدتری داریم؛ منابع ارزی قابل توجهی در عراق و ترکیه داریم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بازار رسمی ارز، مرکز مبادله ارز و طلا و سامانه نیما است، گفت: گزارش هایی به دست ما رسیده که برخی خارج از این دو سامانه، یعنی در بازار ازاد، ارز را تامین می کنند و کالا را خریداری می کنند و بعد در سامانه متقاضی ارز می شوند.

وی تاکید کرد: این مصداق پولشویی است در صورت اثبات، کالای وارد شده قاچاق محسوب می شود و با کسانی که این کار را که مصداق پولشویی است، انجام می دهند، قطعا برخورد خواهیم کرد./ خبر آنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها