گفت‌وگوی «فردا» با آلبرت بغزیان

نبض بازار ارز منظم می‌شود؟

کد خبر: 1206365

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: موفقیت مرکز مبادله ارز و طلا به این بستگی دارد که آیا می تواند نیاز متقاضیان واقعی ارز را پاسخگو باشد؟

نبض بازار ارز منظم می‌شود؟

گروه سیاسی فردا: دولت از مکانیزم جدید مدیریت بازار ارز تحت عنوان «مرکز مبادله ارز و طلا» رونمایی کرد و دلار در نخستین روزکاری این مرکز نیز 41 هزار و پانصد تومان کشف قیمت شد. طبق اعلام دولت این مکانیزم با بهره‌گیری از تجارب گذشته و دستاوردهای ضد تحریمی طراحی شده است.

آلبرت بغزیان در گفتگو با خبرنگار فردا درباره مکانیزم جدید دولت برای مدیریت بازار ارز گفت: مرکز مبادله ارز و طلا همه مبادلات این حوزه را متمرکز کرد. در واقع سرفصل هایی تعریف شده است که متقاضیان واقعی ارز براساس آن سرفصل ها می توانند به این مرکز مراجعه و ارز مورد نیاز خود را خریداری کنند.

وی با اشاره به مصادیق متقاضیان واقعی ارز خدماتی افزود: مسافران، دانشجویان خارج از کشور، بیماران و غیره می توانند براساس ضوابط ارز مورد نیاز خود را از مرکز مبادله ایران خریداری کنند و سپس از فرودگاه تحویل بگیرند. این روال کار را خیلی شفاف و راحت کرده است. قبلا دانشجویی که خارج از کشور تحصیل می کرد، برای تهیه ارز باید از دانشگاه علوم نامه می گرفت و سپس به بانک برای تحویل ارز مراجعه می کرد اما حالا همه این کارها متمرکز شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متقاضیان واقعی ارز از کانال مرکز مبادله ایران می توانند بدون محدودیت ارز خود را تهیه کنند، یادآور شد: طبق سرفصل های تعریف شده حتی امکان دارد میزان فروش ارز به این متقاضیان بالاتر از 5 هزار دلار یا یورویی باشد که پیش از این طرف با کارت ملی می توانست از صرافی تهیه کند.

وی با بیان اینکه قطعا بازار آزاد ارز وجود خواهد داشت، ادامه داد: کسانی که قصد دارند کل زندگی شان را تبدیل به دلار کنند یا جزء هیچ کدام از آن سفر فصل ها قرار نگیرند، این افراد طبعا می توانند به بازار آزاد مراجعه کنند. در واقع هدف و نیت راه اندازی مرکز مبادله ایران جداسازی صف متقاضیان واقعی از کسانی است که نیات دیگری از خرید و فروش ارز دارند و فقط می خواهند از مابه تفاوت قیمت ارز و بازار آزاد استفاده کنند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: موفقیت مرکز مبادله ارز و طلا به این بستگی دارد که آیا می تواند این مرکز نیاز متقاضیان واقعی ارز را پاسخگو باشد؟ آنچه ما از زبان رئیس بانک مرکزی شنیدیم این است که برای تأمین نیازهای معقول ارزی مشکلی وجود ندارد اما اگر همه تهرانی ها بخواهند خانه های شان را بفروشند و به دلار تبدیل کنند، قضیه فرق می کند و قطعا ارز کم هم می آید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها