در گفتگو با فردا مطرح شد؛

پایان سوداگری در بازار ارز

کد خبر: 1206794

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت مدیریت می کند تا فضای سالم و قانونی بر معاملات ارز حاکم باشد.

پایان سوداگری در بازار ارز

گروه سیاسی فردا: دولت از مکانیزم جدید مدیریت بازار ارز تحت عنوان «مرکز مبادله ارز و طلا» رونمایی کرد و دلار در نخستین روزکاری این مرکز نیز 41 هزار و پانصد تومان کشف قیمت شد. طبق اعلام دولت این مکانیزم با بهره‌گیری از تجارب گذشته و دستاوردهای ضد تحریمی طراحی شده است.

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار فردا درباره تدبیر جدید دولت برای حفظ ارزش پول ملی گفت: وقتی دولت بتواند تقاضاهای منطقی و واقعی خرید را شناسایی و به آنها پاسخ گوید، طبعا می تواند با مصادیق قاچاق و سوداگری در حوزه خرید و فروش ارز برخورد جدی و موثری انجام دهد.

وی افزود: وجود یک مرکز مشخص و معین لازم بود که مبادلات شفاف ارزی در آن انجام شود. صادارکننده می تواند براساس نرخ بازار ارز خود را از طریق یک مکانیزم روشن به فروشد و از آن طرف نیز هویت متقاضیان نیز معلوم است بنابراین دولت مدیریت می کند تا فضای سالم و قانونی بر معاملات حاکم باشد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مرکز مبادله ارز و طلا مردم را از سردرگمی خارج و حجم سفته بازی در بازار ارز را به حداقل ممکن می رساند، درباره دلار 50 هزار تومانی در بازار آزاد اظهار کرد: وقتی در سال های گذشته تورم بیش از 40 درصدی داشتیم، طبیعی است که نرخ ارز به تبع تورم داخلی افزایش پیدا می کند.

وی افزود: نمی توان با تورم 40 درصدی انتظار داشت نرخ ارز ثابت بماند، مگر آنکه درآمدهای نفتی آنقدر بالا باشد که دولت با تزریق دلار به بازار نرخ ارز را ثابت نگه دارد. آن موقع این اتفاق می افتد که صادرات غیرنفتی یک روند کاهشی پیدا می کند چون تولیدکننده کالایش را در داخل می فروشد و تمایلی به صادرات محصولش نخواهد داشت.

قادری با بیان اینکه دولت نباید بگذارد تورم داخلی به وجود بیاید، گفت: بر اثر تورم داخلی طبعا قیمت ها افزایش پیدا می کند و ارز نیز از این اصل مستثنی نیست. دولت و مجلس باید مراقبت کنند بیش از درآمد واقعی کشور، هزینه تراشی نکنند چون وقتی ناترازی دخل و خرج به وجود می آید نتیجه اش تورم خواهد بود و تورم نیز در ادامه تعادل عرضه و تقاضا را در بازارهای مختلف به ویژه ارز بر هم می زند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها