گفت‌وگوی «فردا» با جبار کوچکی‌نژاد

دولت می‌خواهد قیمت ارز را کاهش دهد

کد خبر: 1201259

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت این ادعا را دارد که می خواهد قیمت ارز را کاهش دهد، ما نیز نمی توانیم بگوییم دولت حق این کار را ندارد.

دولت می‌خواهد قیمت ارز را کاهش دهد

گروه سیاسی فردا: بررسی لایحه بودجه 1402 در دستورکار مجلس قرار دارد اما کارشناسان اقتصادی درباره میزان تحقق مفروضات این لایحه با شک و تردید سخن می گویند.

جبار کوچکی نژاد در گفتگو با خبرنگار فردا درباره میزان واقعی بودن قیمت دلار در لایحه بودجه سال آینده گفت: دلار یک محاسبه عددی روشنی ندارد. طبق محاسبه دولت قرار است در سال آینده ما روزانه یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت را به قیمت هر بشکه 85 دلار بفروشیم و قیمت تسعیر این ارز نیز 23 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اگر قیمت نفت در بازار جهانی سال آینده کاهش پیدا کند امکان دارد دولت با قیمت های بالاتری از نرخ نیمایی دلار حاصل از درآمد نفتی را بفروشد. مجلس هم از دولت نمی خواهد دقیق این قیمت را مشخص کند. در حال حاضر دولت عدد مدنظرش را در لایحه بودجه 1402 اعلام کرده است، حالا اینکه قیمت هر بشکه نفت یا میزان فروش نفت چقدر در سال آینده پایین یا بالا برود، مشخص نیست؛ این امکان برای دولت فراهم است که متناسب با شرایط تصمیم بگیرد تا تراز بودجه را تنظیم نگه دارد.

عضو فراکسیون اکثریت مجلس درباره نحوه نظارت بر اجرای قانون بودجه اظهار کرد: اگر دولت نفت بیشتری را با قیمت بالاتر بفروشد، می تواند پول آن را به ردیف هایی اختصاص دهد که کسری اعتبار دارند. اگر دولت میزان نفت بیشتری بفروشد یا قیمت هر بشکه نفت بالاتر از آنچه در لایحه بودجه آمده برود، پول مازاد درآمد نفتی به حساب ذخیره ارزی خواهد رفت.

وی ادامه داد: حالا اگر بودجه کسری داشت دولت از حساب ذخیره ارزی آن کسری را جبران می کند، اگر هم کسری وجود نداشت، پول در همان حساب می ماند. هرچند تعیین 23 هزار تومان برای قیمت تسعیر ارز واقعی نیست اما دولت این ادعا را دارد که می خواهد قیمت ارز را کاهش دهد، ما نیز نمی توانیم بگوییم دولت حق این کار را ندارد، گرچه می دانیم این ادعای دولت درست نیست.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: قطعا ما یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت در روز نمی توانیم نفت بفروشیم چون در سال جاری میانگین فروش نفت یک میلیون بشکه در روز بود. هم اکنون که تحریم ها شدیدتر شدند قطعا فروش نفت ما کمتر خواهد بود. احتمالا فاصله قیمت تسعیر ارز با نرخ نیمایی بتواند کسری فروش نفت را جبران کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها