از گرانی اینترنت تا هزینه خرید فیلترشکن | یارانه جدید برای کسب‌وکارهای اینترنتی در راه است؟

کد خبر: 1266020

به گفته نائب رئیس اتاق ایران هزینه استفاده از اینترنت در حالی برای مردم بالا رفته که آنها مجبور هستند علاوه بر هزینه استفاده از شبکه‌های داخلی هزینه‌ای هم برای دسترسی به شبکه‌هایی پرداخت کنند که پیش‌تر فیلتر نشده بودند و مورد استفاده مردم بود. این امر فشار گرانی اینترنت را مضاعف می‌کند.

از گرانی اینترنت تا هزینه خرید فیلترشکن | یارانه جدید برای  کسب‌وکارهای اینترنتی در راه است؟

شهاب جوانمردی، نائب‌ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تاثیر افزایش قیمت 34 درصدی قیمت اینترنت بر هزینه کالا و خدمات بنگاه‌هایی که در این بستر فعالیت دارند، گفت: در سال‌های گذشته در میان اقلام سبد خانوار کمترین افزایش قیمت در حوزه اینترنت اتفاق افتاده است البته شماری هم بر این باورند که رشد صعودی حجم مصرف، پایین بودن قیمت‌ها را جبران می‌کند، اما واقعیت این است که بخشی از هزینه پرداخت‌شده توسط مشترکین، درآمد مستقیم اپراتورهای ثابت و موبایل را تشکیل می‌دهد و بخشی دیگر هزینه‌ای است که اپراتورها باید به شرکت ارتباطات زیرساخت بدهند.

جوانمردی افزود: در سال‌های گذشته قیمت ارز افزایش چشمگیری داشته، قیمت‌های حقوق و دستمزد به ویژه هزینه جذب نیروی متخصص بالا رفته است و این‌ها سبب شده توان شرکت‌ها برای رشد سرمایه‌گذاری به شدت کاهش پیدا کند و اپراتورها نتوانند پاسخگوی نیاز کیفی مشترکان خود باشند.

وی گفت: در سوی دیگر مشترکانی هستند که نه تنها برای اینترنت پول پرداخت می‌کنند بلکه هزینه مازادی را هم برای دسترسی به شبکه‌های فیلترشده متحمل شده‌اند. در حال حاضر زیرساخت اپراتورها در حال فرسوده شدن است و آنها توان سرمایه‌گذاری در این زمینه را ندارند.

نائب رئیس اتاق ایران ادامه داد: آمارها حاکی از خرج‌کرد سالانه بیش‌تر از 50 هزار میلیارد تومان برای خرید فیلترشکن در ایران است، این رقم یعنی یک میلیارد دلار از جیب مردم برداشته می‌شود تا به شبکه‌هایی که تا چندی پیش به آنها دسترسی داشته‌اند بار دیگر دسترسی پیدا کنند.

وی تصریح کرد: این یک میلیارد دلار می‌توانست به جیب اپراتورها برود و آنها ملزم شوند این رقم را برای توسعه زیرساخت‌ها و شبکه‌ها خرج کنند. اما اکنون با فیلتر شبکه‌هایی که پیش‌تر فیلترشده شرایطی پیش آمده که در آن همه بازنده هستند.

وی گفت: اپراتورها بازنده هستند چون این درآمد را کسب نمی‌کنند و تنها با گران‌سازی می‌توانند سرمایه موردنیاز را به دست آورند. مردم بازنده هستند چون سرویس‌های پیشین را باید گران‌تر و با کیفیت کم‌تر در اختیار بگیرند. دولت بازنده است زیرا در صورت افزایش درآمد یک میلیارد دلاری اپراتورها درصدی از این درآمد به جیب دولت می‌رفت اما الان این رقم از جیب مردم خارج شده و به جیب وی‌پی‌ان فروش‌ها رفته و چیزی هم نصیب اپراتورها و دولت نشده است.  

جوانمردی گفت: اگر فشار هزینه وی‌پی‌ان از مردم گرفته شود، افزایش هزینه اینترنت هم قابل‌قبول‌تر می‌شود.

نائب رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: اگر دولت برای دسترسی مشترکان به شبکه‌های داخلی یارانه تعریف کند مشترکانی پول بیشتر برای اینترنت می‌پردازند که خواهان دسترسی به شبکه‌های خارجی هستند و این دسترسی به دلار ارتباط دارد، همچنین دولت دست‌کم باید برای کسب‌و‌کارهایی که در شبکه‌های داخلی کالا و خدمات عرضه می‌کنند یارانه قائل شود تا افزایش هزینه اینترنت به افزایش قیمت نهایی کالا و خدماتی که آنها ارائه می‌دهند منتهی نشود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها